اخبار داغ

گزارش دانا از دلایل عدم حضور طیب نیا در دولت دوازدهم/

تلاش چهارساله طیب نیا برای ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت و مخالفت ها کابینه

تلاش چهارساله طیب نیا برای ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت و مخالفت ها کابینه
عدم‌هماهنگی در تیم اقتصادی دولت یکی از مهم ترین دلایل عدم حضور طیب نیا در وزارت اقتصاد دولت دوازدهم بوده است؛ طیب نیا در طول این چهار وزارت خود تمام و سعی و تلاش خود را برای ایجاد هماهنگی میان نهاد های اقتصادی دولت انجام داد ولی هر بار این امر با مخالفت های گوناگونی رو بروشده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عدم‌هماهنگی در تیم اقتصادی دولت یکی از مهم ترین دلایل عدم حضور طیب نیا در وزارت اقتصاد دولت دوازدهم بوده است؛ طیب نیا در طول این چهار وزارت خود تمام و سعی و تلاش خود را برای ایجاد هماهنگی میان نهاد های اقتصادی دولت انجام داد ولی هر بار این امر با مخالفت های گوناگونی رو بروشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گفته برخی از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی طیب نیا اعتقاد داشت تا بانک مرکزی ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار باید تبدیل به نهاد های تحت امر وزارت اقتصاد اضافه شوند اما این نظریه هر با مخالفت یکی از اعضای کابینه همراه می شد و بالاخره نیز به سرانجام نرسید و طیب از حضور خود در دولت دوازدهم صرف نظر کرد.

,

** خواسته طیب‌نیا برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت پذیرفته نشد

, ** خواسته طیب‌نیا برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت پذیرفته نشد,

یک مقام آگاه در وزارت اقتصاد در واکنش به اظهارات اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی بر اینکه طیب‌نیا وزیر اقتصاد به دلیل مشکل قلبی از حضور در کابینه دوازدهم انصراف داده است، اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد برای پوشاندن حقیقت، به دنبال مباحث فرعی و حاشیه‌ای بوده که قطعا درست نیست و مانع از واقعیت‌های موجود عدم حضور طیب‌نیا در وزارت اقتصاد نمی‌شود.

,

وی با رد مشکل قلبی طیب‌نیا و اظهارات گفته شده، تصریح کرد: وزیر اقتصاد در سلامت کامل بوده و مباحث مطرح شده برای نمایان نشدن برخی اختلافات و دیگر مسائل است.این مقام آگاه با اشاره به اینکه علی طیب‌نیا با توجه به فراهم شدن ثبات و آرامش اقتصادی در کشور و کاهش تورم به دنبال زمینه‌سازی برای اصلاحات ساختاری و اساسی در اقتصاد بود، بیان کرد: لازمه این کار وجود یک تیم هماهنگ در بخش‌های مختلف اقتصادی دولت است که بارها و بارها نیز کارشناسان به این موضوع تأکید داشته‌اند.

, وزیر اقتصاد در سلامت کامل بوده و مباحث مطرح شده برای نمایان نشدن برخی اختلافات و دیگر مسائل است.این مقام آگاه با اشاره به اینکه علی طیب‌نیا با توجه به فراهم شدن ثبات و آرامش اقتصادی در کشور و کاهش تورم به دنبال زمینه‌سازی برای اصلاحات ساختاری و اساسی در اقتصاد بود، بیان کرد: لازمه این کار وجود یک تیم هماهنگ در بخش‌های مختلف اقتصادی دولت است که بارها و بارها نیز کارشناسان به این موضوع تأکید داشته‌اند.,

این مقام مسئول با بیان اینکه در رسانه‌ها و افکار عمومی به کرات موضوع هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم مطرح شده بود، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های طیب‌نیا برای حضور در کابینه دولت دوازدهم نیز فراهم شدن چنین بستری بود که به دلیل برخی مخالفت‌ها، این مسئله و اتمام کار نیمه تمام فراهم نشد.

,

این مقام آگاه در وزارت اقتصاد با تأکید بر اینکه طیب‌نیا بارها و بارها خواستار هماهنگی تیم اقتصادی دولت شده‌ بود، تصریح کرد: دلیل چنین پافشاری، هزینه‌زا بودن اختلافات برای اقتصاد، دولت و درنهایت مردم است که می‌تواند اثر منفی و نامطلوبی در رویکرد اتخاذ شده به وجود آورد.

,

**مخالفت اکبر ترکان با انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد

, **مخالفت اکبر ترکان با انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد, **مخالفت اکبر ترکان با انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد,

در سال های اخیر بنا به گفته بسیاری از مسئولان حاضر در وزارت صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و دیگر نهادها و دستگاه‌ها، مناطق آزاد به عنوان یکی از گلوگاه‌های قاچاق مطرح شده بود که تا حدودی با واکنش ترکان روبه‌رو شده و آن را رد کرده بود.

, در سال های اخیر بنا به گفته بسیاری از مسئولان حاضر در وزارت صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و دیگر نهادها و دستگاه‌ها، مناطق آزاد به عنوان یکی از گلوگاه‌های قاچاق مطرح شده بود که تا حدودی با واکنش ترکان روبه‌رو شده و آن را رد کرده بود.,

بر همین اساس بسیاری از نمایندگان در برنامه ششم توسعه به منظور جلوگیری از ناهماهنگی گمرک و اتخاذ سیاست‌های منسجم مصوب کردند که دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شود اما در نهایت این امر با مخالفت اکبر ترکان روبه‌رو شده و تاکنون نیز این ماده قانونی راه به جایی نبرده است.

,

 

,

بر اساس خواست طیب نیا بانک مرکزی نیز می بایست در جهت ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت به نهادی تحت نظارت و امر وزارت اقتصاد تبدیل می شود تا سیاست های کلانی را که در وزارت اقتصادی برای کاهش تورم و خروج از رکود اقتصادی اتخاذ می شود بلافاصله بانک مرکزی هم سیاست های خود را بر همین اصل استوار کند، اما متاسفانه این امر هم همانند موضوع مناطق با مخالفت روبرو شد و راه به جایی نبرده است.

,

** عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت ؛ نقطه نظر تمام نمایندگان مجلس

, ** عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت ؛ نقطه نظر تمام نمایندگان مجلس, ** عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت ؛ نقطه نظر تمام نمایندگان مجلس,

-         پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگو ویژه خبری با اشاره به عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت گفت: یکی از مسائلی که در ۴ سال گذشته و در جلسات متعدد به تیم اقتصادی دولت متذکر می‌شدیم این بود که شاهد عدم انسجام و هماهنگی در این تیم بودیم که این موضوع باید در دوره دوم دولت آقای روحانی مدیریت شود.

, یکی از مسائلی که در ۴ سال گذشته و در جلسات متعدد به تیم اقتصادی دولت متذکر می‌شدیم این بود که شاهد عدم انسجام و هماهنگی در این تیم بودیم که این موضوع باید در دوره دوم دولت آقای روحانی مدیریت شود.,

-  وی افزود: به طور مثال در خصوص سیاست‌های حوزه واردات وزیر اقتصاد اعتقاد به نظام تعرفه دارد در حالی که وزیر صنعت اعتقادی متفاوت دارد و ممنوعیت کالا را مطرح می‌کند.

,

 

,

-  سید ناصر موسوی لارگانی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ویژگی های وزیر اقتصاد دولت دوازدهم و تشریح عملکرد وزیر اقتصاد دولت یازدهم گفت: اگر نگاهی به عملکرد 4 ساله تیم اقتصادی کابینه دولت داشته باشیم می بینیم که تیم اقتصادی دولت در این سال ها از عملکرد قابل قبولی برخوردار نیست و باید رئیس دولت دوازدهم در این تیم تجدید نظر داشته باشد و در کابینه اقتصادی دولت تغییرات اساسی صورت پذیرد.

,

وی در ادامه با اشاره به عدم هماهنگی موجود میان تیم اقتصادی دولت اظهارداشت: عدم وجود هماهنگی میان تیم اقتصادی کابینه دولت موجب بروز مشکلات اقتصادی در کشور اعم از رکود در بازار ، ورشکستگی موسسات مالی، بیکاری و... شده است؛ برای رفع چنین مشکلاتی باید یک تیم واحد اقتصادی به طور هماهنگ زیر مجموعه وزارت اقتصاد تشکیل و سایر وزارتخانه های اقتصادی تحت نطر این وزارتخانه به کار خود ادامه دهند.

, عدم وجود هماهنگی میان تیم اقتصادی کابینه دولت موجب بروز مشکلات اقتصادی در کشور اعم از رکود در بازار ، ورشکستگی موسسات مالی، بیکاری و... شده است؛ برای رفع چنین مشکلاتی باید یک تیم واحد اقتصادی به طور هماهنگ زیر مجموعه وزارت اقتصاد تشکیل و سایر وزارتخانه های اقتصادی تحت نطر این وزارتخانه به کار خود ادامه دهند.,

 

,

-  علی اسماعیلی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که تیم اقتصادی دولت دوازدهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد،گفت: یکی از مشکلات اساسی که ما در 4 سال گذشته در کشور داشتیم عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود به این معنا که وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هر یک به صورت جداگانه فکر و عمل می کردند.

, یکی از مشکلات اساسی که ما در 4 سال گذشته در کشور داشتیم عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود به این معنا که وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هر یک به صورت جداگانه فکر و عمل می کردند.,

 

,

-  وی افزود: این عدم هماهنگی موجب بوجود آمدن بخشی از مشکلات اساسی در کشور شده بود که البته  به نظر می رسد در این دوره رئیس جمهور به دنبال این است که تیم اقتصادی اش، با یکدیگر هماهنگ باشند؛ چراکه اگر این هماهنگی وجود داشته باشد دولت می تواند موفق باشد و در غیر این صورت، شاهد مشکلات متعددی در بخش های مختلف صنعت، تجارت، تولید، بازار و بازرگانی هستیم.

,

 

,

- داریوش اسماعیلی، رئیس کمیته معدن و صنایع معدنی کمیسیون صنایع مجلس در برنامه بهارستان با موضوع «ویژگی‌های کابینه دوازدهم» گفت: انتظارات مردم از کابینه دوازدهم، عمدتا همان شعارهایی است که رئیس‌جمهور در زمان انتخابات بیان کرده و این شعارها چیزی نبود جز رفع مشکلات معیشتی مردم، کمک به ایجاد اشتغال برای جوان‌ها به‌ویژه قشر تحصیل کرده و رونق اقتصادی. با توجه به این موارد، مطمئنا انتظار مردم و ما به‌عنوان نماینده مردم، تشکیل یک کابینه کارآمد، پرتحرک، انقلابی و ولایت‌مدار است که محور اصلی کارش رفع دغدغه‌های مردم باشد. برای نیل به این هدف، انتظار داریم برخی از مشکلاتی که در کابینه یازدهم وجود داشت در کابینه دوزادهم اصلاح شود.

,

 

,

وی افزود: فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل در کابینه یازدهم، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود که مانع از این شد که دولت بتواند تصمیماتی درست بگیرد و آن تصمیمات را اجرایی کند. ما متاسف می‌شدیم وقتی مشاهده می‌کردیم که وزیری از دولت یازدهم در تلویزیون و رادیو با مردم صحبت می‌کند و از یک سازمان دولتی که رئیس آن عضو کابینه و معاون رئیس‌جمهور است، انتقاد می‌کند یا رئیس یک سازمان در مصاحبه خود از وزیر دیگری گلایه می‌کند یا هر دو اینها از رئیس بانک مرکزی و آنچه در بانک‌ها حاکم است، گلایه می‌کنند. این نشان می‌داد که هماهنگی لازم بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. چون اشتراک نظر از درون وجود نداشت، رئیس‌جمهور و دیگران هم هر چقدر تلاش می‌کردند در حین اجرا با مشکل مواجه می‌شدند.

, فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل در کابینه یازدهم، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود که مانع از این شد که دولت بتواند تصمیماتی درست بگیرد و آن تصمیمات را اجرایی کند. ما متاسف می‌شدیم وقتی مشاهده می‌کردیم که وزیری از دولت یازدهم در تلویزیون و رادیو با مردم صحبت می‌کند و از یک سازمان دولتی که رئیس آن عضو کابینه و معاون رئیس‌جمهور است، انتقاد می‌کند یا رئیس یک سازمان در مصاحبه خود از وزیر دیگری گلایه می‌کند یا هر دو اینها از رئیس بانک مرکزی و آنچه در بانک‌ها حاکم است، گلایه می‌کنند. این نشان می‌داد که هماهنگی لازم بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. چون اشتراک نظر از درون وجود نداشت، رئیس‌جمهور و دیگران هم هر چقدر تلاش می‌کردند در حین اجرا با مشکل مواجه می‌شدند.,


 

,
,

با توجه به نکات ذکر شده در ابتدای گزارش و نظرات کارشناسی بسیاری نمایندگان و مسئولان اقای روحانی در دولت دوازدهم یک تیم اقتصادی هماهنگی ایجاد کند تا هر کدام از نهاد های اقتصادی هر یک جداگانه سیاست های اقتصادی برای کشور اتخاذ نکنند بلکه همه این نهادهای نام برده شده تحت نظارت وزرات امور اقتصاد با همفکری و هماهنگی یکدیگر سیاست های کلان اقتصادی کشور را تدوین کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه