اخبار داغ

روزنامه قطری تحلیل کرد؛

شباهت یمن برای عربستان به ویتنام برای آمریکا/ سردرد جنگ یمن برای پادشاه سعودی/ فروپاشی اقتصادی آل سعود در تونل تاریک جنگ یمن

شباهت یمن برای عربستان به ویتنام برای آمریکا/ سردرد جنگ یمن برای پادشاه سعودی/ فروپاشی اقتصادی آل سعود در تونل تاریک جنگ یمن
عربستان سعودی در جنگ علیه یمن به هیچ پیشرفت نظامی یا سیاسی دست نیافته بلکه به دلیل هزینه های جنگی بالا که به شدت بر اقتصاد آن تأثیر می گذارد، خود را در بحران مالی و اقتصادی قرار داده است. روزنامه قطری: "عربستان سعودی در یمن شکست خورد و باید قبل از فروپاشی‌اش عقب‌نشینی کند."
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ روزنامه رسمی الرایِ قطر در گزارشی طولانی و تحلیلی خود در رابطه با جنگ عربستان نوشت: عربستان سعودی در یمن دخالت داشته و با نقصانی مشابه آمریکا در ویتنام مواجه شده است. از سوی دیگر این گزارش به جاه طلبی‌های امارات متحده عربی در یمن، که رهبری آن در جنگ یمن شکست خورد، اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از "تیتریک", "تیتریک",
 
,
*دوحه الرای
, دوحه الرای,
با گذشت بیش از دو سال از جنگ عربستان در یمن تحت عنوان ثبات بحران، به نظر می رسد کلمه "شکست" عنوان این جنگ باشد که بدون موفقیت در دستیابی به اهداف مورد نظر حاکمان عربستان سعودی، همچنان به نابود کردن هر چیز (سنگ و هستیِ انسانی) ادامه می دهد. اما همه واقعیت‌ها تأیید می کنند که عربستان سعودی در باتلاق یمن غرق شده و هزینه های گزافِ اقتصادی و انسانی را پرداخت می کند.
,
 
,
با پیگیری حقایق در این زمینه اطمینان حاصل می شود که عربستان سعودی و متحدانش به رهبری امارات متحده عربی که جاه طلبی های بسیاری در یمن دارد، به مشکل بزرگی رسیده اند و درگیر جنگ فرسایشی سنگینی تقریبا شبیه سقوط آمریکا در جنگ ویتنام، افغانستان و عراق شده اند و از آن رنج می برند. هزینه های گزاف جنگ که از زمان راه اندازی آن از دو سال پیش متوقف نشده است، عربستان سعودی را مجبور به خرید تسلیحات بیشتر، سرمایه گذاری پول بیشتر و نجات مردم عربستان سعودی در جنگ می کند. عربستان نتایج قابل لمسی در این جنگ به دست نیاورد.
,
 
,
پیامدهای این هزینه سنگین در جنگ عربستان سعودی بدتر شدن کسری بودجه عربستان را در پی داشته است تا جایی که کسری بودجه به حدود 200 میلیارد ریال رسید.
,
 
,
این در حالی است که گزارش های اقتصادی از توقف بسیاری از پروژه ها، ورشکستگی شرکت ها، فروش سهام در مؤسسات مالی و بانک ها و از دست دادن ده ها هزار کارگر زمانی که دولت تصمیم گرفته بود تا مالیات‌بندی شهروندان را که قبلا وجود نداشت، به صورت رسمی اعلام کند. پس از تدابیر کشورهای تولید کننده نفت برای افزایش قیمت هر بشکه نفت که به شدت قیمت نفت را افزایش می دهد، عربستان در برابر مواجه شدن با وخامت بحران مالی، اقدام به اعتبار از طریق افتتاح اوراق قرضه خزانه‌داری و فروش سهام به سرمایه گذاران خارجی در آرامکو، شرکت نفتی سعودی، کرده است.
,
 
,
- شکست عربستان سعودی
,
شاهدان تأیید می کنند که شکست عربستان سعودی در دستیابی به اهداف جنگ در یمن و دخالتش در یک جنگ فرسایشی طولانی و پر هزینه، سلطه و نفوذ عربستان بر کشورهای مسلمان و عرب را تضعیف کرده است و ممکن است منجر به فوران بحران خشونت در داخل عربستان سعودی شود.
,
 
,
بنابراین عربستان سعودی تنها یک گزینه دارد و آن این است که برای کاهش تلفات و صدمات خود به طور یک جانبه از جنگ در یمن کناره گیری کند.
,
 
,
دومین گزینه عربستان سعودی این است که این جنگ را به پایان برساند یعنی استقرار مجدد در شهر صنعا و دیگر شهرها مانند تعز، که در این صورت باید به سمت مخمصه دیگری حرکت کند. برای مثال چگونه این شهرها حفظ شود؟ حفظ امنیت و مقابله با یک جنگ روانی توسط مردان ائتلاف به نفع الحوثی و قبایل متحدش و بالاتر از آن صنعا در برابر "اشغال" خواستار "مقاومت" برای پایان دادن به جنگ است و اینجاست که شاخص ها تأیید می کنند که عربستان سعودی گزینه دوم یعنی "ادامه جنگ" را انتخاب کرده است.
,
 
,
 
,
*تسریع شکست
, تسریع شکست,
جنگ یمن سردردی برای پادشاهی عربستان سعودی است، نه فقط به خاطر تلفات مالی و انسانی که تجربه می کند بلکه به لحاظ اعتبار و جایگاه بین المللی‌اش و احتمال وقوع جرائم جنگی.
,
 
,
به نظر می رسد کلمه "معضل" در توصیف تونل تاریک عربستان سعودی در یمن بسیار ساده است که در آن تا به حال کور سویی از نور وجود ندارد و مهمتر از همه به نظر می رسد این تونل بسیار طولانی تر از حد انتظار بسیاری افراد از جمله تصمیم‌گیرندگان در پادشاهی است.
,
 
,
بروس ریدل مشاور اسبق چهار رئیس جمهور آمریکا، افسر اطلاعاتی پیشین و رئیس مؤسسه بروکینگز گفت: "پادشاهی عربستان در یمن در مخمصه گرفتار شده است جایی که دشمنش توسط ایران مغلوب می شود و به خاطر آن شورای همکاری خلیج فارس تقسیم و متلاشی شده است. مخالفت با سیاست‌های عربستان سعودی در دو طرف اقیانوس اطلس وجود دارد."
,
 
,
- جاه طلبی های امارات متحده عربی
,
کسانی که واقعیت را در یمن پیگیری می کنند، ادعا می کنند که امارات متحده عربی از مزایای این جنگ بهره می برد. جاه طلبی های امارات در یمن برای به دست آوردن توسعه بیشتر افزایش یافته تا جایی که در غیبت عربستان سعودی، قصد کنترل سواحل اقیانوس هند و بنادر یمن را دارد.
,
 
,
نیروهای امارات متحده عربی در جنگ شرکت کردند. ده ها هزار نفر را از خانه ها و مکان‌های استراتژیک خود به پایگاه های نظامی، بنادر و فرودگاه ها جا به جا کردند. امارات متحدە عربی همچنین از وضعیت داخلی عربستان سعودی بهره برداری کرد و با شبه نظامیان و نیروهای وفادار علی عبدالله صالح رئیس جمهور عزل شده، جنگید و از آن به عنوان قوی‌ترین نفوذ در آینده استفاده کرد و بدون اطلاع دولت، پایگاه نظامی را در جزیره میون، برای کنترل کل جزیره بنا نهاد.
,
 
,
 
,
*پایگاه های نظامی
, پایگاه های نظامی,
آنها همچنین شهر زول باب، نزدیک باب المندب را به پایگاه نظامی که به طور کامل کنترل می کردند، تبدیل کردند. آنها 10،000 نفر ساکن این شهر را به چادرهایی در یک منطقه بیابانی و در شرایط سخت جا به جا کرده و خانه هایشان را به سربازخانه های نظامی تبدیل کردند.
,
 
,
امارات متحدۀ عربی برای 400 نیروی خود، بندر مُخا را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرد و مانع از نزدیک شدن یمنی ها به آنجا شد. این بندر به حافظ کشتی های جنگی و تجهیزات نظامی امارات تبدیل شد. در نتیجه، نیروهای امارات متحده عربی از ماهیگیری (معیشت اکثر جمعیت) در امتداد نوار ساحلی از باب المندب در بندر مُخا جلوگیری کرد. در آن منطقه هیچکس جرأت انتقاد از امارات و وضعیت آنجا را نداشت.
,
 
,
آمریکا و عربستان سعودی مسئول بحران های بشر دوستانه ای هستند که در میان مردم یمن همچون شیوع بیماری وبا (21 نفر از 22 مورد) اتفاق افتاده است.
,
 
,
در همین حال، حرکت امارات متحده عربی در استان المهره در شرق یمن نگرانی ها را در میان مقامات عمانی که این استان را بخشی از حوزه حیاتی خود می دانند ایجاد کرد و این مقامات در تلاش غیرمستقیم برای آگاهی دادن به ابوظبی در مورد حساسیت ذخایر خارجی این استان هستند. برخی از گزارش های اخیر نشان داده است که اقتصاد عربستان سعودی در مرز یکی از تاریک ترین دوره های خود است زیرا قیمت نفت از اواسط سال 2014 تاکنون کاهش یافته است که تحلیلگران اقتصادی انتظار آن را داشتند. عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان، رکورد کسری بودجه را ثبت کرده است. برای پوشش این کسری، دولت از بیش از 80 میلیارد دلار ذخایر خارجی از ماه آگوست تا اکنون صرف‌نظر کرده است.
,
 
,
در حرکت بعدی، مقامات پادشاهی عربستان، بانک های محلی را برای صدور 20 میلیارد ریالِ عربستان (5.33 میلیارد دلار) برای تأمین کسری بودجه موظف کرده اند. وزارت دارایی عربستان سعودی دستورالعمل هایی را برای دفاتر دولتی به جهت بازگرداندن پولی که در بودجه سال جاری برای پروژه هایش صرف نکرده است، ارائه داد.
,
 
,
علاوه بر این، گاردین روزنامه انگلیسی اخیرا محتوای یک نامه محرمانه که توسط شاه سلمان سعودی به وزیر دارایی در ماه سپتامبر سال گذشته ارسال شده بود را منتشر کرد. این نامه می گوید که باید برای کاهش هزینه های دولتی طی اقدامات سخت‌گیرانه ای در سه ماهه اخیر، بودجه سالانه از جمله توقف تمام پروژه های زیربنایی جدید، توقف خرید وسایل نقلیه، مبلمان و تجهیزات دیگر و سایر اقدامات را کاهش داد.
,
 
,
روزنامه الحیات گزارشی از منابع خلیج فارس منتشر کرد که شاه سلمان به دلیل کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی، اقدامات ریاضتی در بخش های مختلف را آغاز کرد.
,
 
,
این روزنامه اظهار داشت که سیاستِ ریاضت شامل کاهش یارانه برای سوخت، برق، آب و برخی کالاهای دیگر می شود و شاید آن را به طور کامل لغو کند و همچنین امکان پرداخت مالیات بر درآمد و انتقال خارجی به بیگانگان را بررسی کرده و برخی از هزینه ها را برای تجدید اقامت، مجوز و سایر خدمات رسمی بوروکراسی افزایش دهد. عربستان سعودی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود نبوده و بنابراین هزینه‌های کلی را افزایش داده است.
,
 
,
عربستان سعودی در جنگ علیه یمن به هیچ پیشرفت نظامی یا سیاسی دست نیافته بلکه به دلیل هزینه های جنگی بالا که به شدت بر اقتصاد آن تأثیر می گذارد، خود را در بحران مالی و اقتصادی قرار داده است. عربستان نه تنها در سطوح دیپلماتیک، سیاسی و نظامی بلکه در جبهه اقتصادی نیز دچار خسران شده است که به طور غیر مستقیم منجر به گسترش تهدیدات جنگ در یمن در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کل منطقه به ویژه کشورهای خلیج فارس شد. این ناکامی‌ها عربستان سعودی را به شدت رنج می دهد و فکر می کند که چگونه حتی بدون پیروزی از جنگ خارج شود که این اقدام آنها را در سطوح منطقه ای و بین المللی شکست خورده خواهد ساخت.
,
 
,
از زمان آغاز جنگ تاکنون، عربستان سعودی چندین اهداف نظامی و سیاسی را تعیین کرده است و هر کسی می داند که چیزی به دست نیاورده بلکه حمایت چندین کشور را از دست داده و خود را مطابق با استانداردهای بین المللی یک دولتِ جنایتکارِ جنگی ساخته است.
,
 
,
واقعیت این است که علیرغم فقدان پیروزی، جنگ هنوز ادامه دارد. هزینه معنوی جنگ، هزینه مادی آن به معنای پرداخت قابل توجه اطلاعات، تکنولوژی و تسلیحات پیشرفته افزایش یافته است. بسیاری از کشورهایِ دخیل در جنگ به ویژه عربستان سعودی، با کسری مالی عظیم و چالش های اقتصادی مواجه شده اند.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه