اخبار داغ

خودکشی از کجا آب می خورد؟!

خودکشی از کجا آب می خورد؟!
خودکشی یکی از عوامل شایع مرگ ومیر به شمار می رود و همچنین به عنوان بخشی از انحرافات اجتماعی شناخته شده و آن عبارت است از یک عمل ارادی که طی آن شخص خود را به وسیله ای مثل اسلحه، قرص، آتش، حلق آویز کردن، گاز و... از بین می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گولان سقز، برای بررسی هر پدیده اجتماعی نخست باید آن را تعریف کرد و چارچوب موضوع مورد بررسی را مشخص و محدود کرد. زیرا قلمرو و دامنه مسائل و پدیده های اجتماعی گسترده و هم پوش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گولان سقز,

خودکشی به لحاظ جامعه شناسی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، استادان و جامعه شناسان که کم نیستند نتوانسته اند در این زمینه ریشه یابی های لازم را انجام دهند یا اگر هم تلاشی صورت گرفته است خروجی آنها به دلایل مختلف مناسب و مفید واقع نشده است و گرنه چطور ممکن است که در طول سال شاهد چندین مورد خودکشی باشیم که حتی مناطق روستایی را نیز در بر گرفته است.

,

 رفتارهای اجتماعی از جامعه ای به جامعه دیگر و حتی از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. اما این واقعیت تلخ و دردناک را نباید کتمان کرد که بسیاری از انسانها در نقش آفرینی "جرم" شریک هستند و همین که در مقابل یک واکنش افراد، آنها را با القاب خطاکار یا مجرم صدا میزنیم در آینده فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

,

هر چند که در زمینه آسیب های اجتماعی؛ محیط خانواده، همسالان، محیط آموزشی، فامیل، وضعیت طبقه اجتماعی، محله، منطقه، وضعیت اقتصادی، شرایط آب و هوا و شرایط زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد اما به لحاظ آسیب شناسی دیگر نمی‌توان گفت: افرادی که دست به خودکشی میزنند افرادی هستند که کجروی اجتماعی دارند و بزهکار شناخته می شوند چرا که در بین این خودکشی ها دختران کم سن و سال، زنان و افراد تحصیلکرده نیز وجود دارند.

,

 نارضایتی از وضع موجود، کمبود محبت، خود را تنها دیدن، احساس مسئولیت کردن در قبال مشکلات روزمره و به بن بست رسیدن زیر بار تمام این مسائل از دلایل مهمی است که افراد را به خودکشی سوق می دهد.

,

در واقع متخصص های مغز و اعصاب و روانشناسان برای پیشگیری از این دست اتفاقات باید به جای داروهای آرام‌بخش به لحاظ روحی و روانی هم به بیماران کمک کنند تا شاهد این گونه اتفاقات نباشیم در حقیقت همه افراد جامعه در قبال همدیگر مسئول هستیم و اگر فردی دچار مشکل افسردگی یا گوشه نشینی شد نباید وی را تنها بگذاریم بلکه باید در بهبودی کامل او تلاش کرده و نگذاریم گوشه نشینی و انزوا را پیشه کند.

,

ناصر دادخواه روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار گه لی کورد در این باره گفت: خودکشی یکی از مشکلات اصلی جامعه امروزی به شمار می آید که شامل فاکتورهای بسیاری است و در جامعه ها متفاوت می باشد.

,

 

,

دادخواه اظهار داشت: مهمترین دلیل خودکشی ریشه در خانواده افراد دارد، یعنی فردی که خودکشی می کند به تمام معنا خانواده ی خود را از دست داده و خانواده از وی طرفداری نمی کنند و پشتیبان فرد نیستند.

,

 وی افزود: اکثراً خودکشی در افرادی به عمل می انجامد که طرف احساس هیچ بودن، ناتوانی، طرد شدن و صدمه دیدن را دارد ، انگار در دنیایی تاریک قرار گرفته که هیچ ستاره ی روشنی در آن وجود ندارد.

,

او خاطرنشان کرد: تنهایی، حس ناامیدی و بی پناهی،  حس بی ارزش بودن،  افسردگی، شکست در اجرای طرح ها، داشتن استرس در سطح بالا و نامناسب، خشم، استفاده از موادمخدر و مشروبات الکلی، بیماری های جسمی و روحی از افکار و رویدادهایی است که می توانند به ایجاد حس خودکشی در افراد کمک کنند.

,

 

,

دادخواه با اشاره به افرادی که خودکشی کرده اند، تشریح کرد: در این افراد افسردگی به شدت ریشه دوانیده و به خود القا کرده اند که به تمام معنا ناتوان و حاضر به تغییر نیستند و راهی برای حل مشکل خود نمی بینند و در نهایت به این نتیجه می رسند که خودکشی بهترین راه است.

,

این روانشناس همچنین اضافه کرد: افرادی که خودکشی می کنند جدای از مشکل افسردگی دچار دوگانگی شخصیت شده اند ای و دارای شخصیتی مانیاو مانیک یعنی سرخوشی یا شیدایی هستند.

,

 

,

وی با بیان اینکه ترس از والدین و خانواده نیز باعث طرد شدن و گوشه گیر شدن فرد و گرایش به خودکشی می شود، ادامه داد: بیشترین دلیل خودکشی در نوجوانان نیز ایجاد فاصله و فقدان رابطه مناسب بین فرزندان و والدین می باشد فاصله ای که موجب می شود والدین درک صحیحی از وضعیت فرزندان خود نداشته باشند.

,

 

,

دادخواه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه همه خودکشی ها منجر به فوت نمی شوند و از دیگر دلایل خودکشی می توان به بیکاری، مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، شخصی و خلاء عاطفی در خانواده ها اشاره کرد.

,

با توجه به گفته ی روانشناسان و جامعه شناسان انگیزه خودکشی در مطالعات انجام گرفته به ترتیب مربوط به مسائل ناموسی، اختلالات خانوادگی، تحصیل و ازدواج، شکست و ناامیدی، فقر و تنگدستی، بیماری های روانی استرس ها و فشارهای روانی، تنهایی، عشق و تمایلات شدید عاطفی و اعتیاد به مواد مخدر و مواد توهم زا می باشد.

,

حال جامعه شناسان و روانشناسان باید به علت ها و ریشه یابی خودکشی ها خصوصا در استان فرهنگی کردستان بپردازند و پاسخ دهند که دلایل پرخاشگری جوانان چیست؟  آیا روحیه جامعه شهری و روستایی خسته و  بیمارگونه است؟ نقش بازی های جنگی و کامپیوتری در گوشه گیری افراد چه تاثیرات منفی را به همراه خواهد داشت؟ و سوالات زیاد دیگری که میتواند در این رابطه وجود داشته باشد به بحث و تبادل نظر بپردازند و برای آنها جواب های قانع کننده و ریشه ای پیدا کنند تا این عمل نادرست در بین افراد جامعه تعمیم پیدا نکند.

,

 

,

با تمام تجزیه و تحلیل هایی که از خودکشی می شود، آنچه که مسلم است، انسان سالم اسیر شرایط زندگی نمی شود بلکه می تواند شرایط بد زندگی را به میل خود و با توانایی هایی که دارد، تغییر دهد. هر انسان سالمی قادر است که برای خودش انگیزه های متفاوتی جهت ادامه زندگی بیابد تا بتواند یک زندگی با ارزش را ادامه دهد و لذا می طلبد که مسئولان نیز چنانکه برای برپایی جشنواره های مختلف و سینمارهای تاریخی، کنسرت، نمایشگاه و مسابقات ورزشی و... اهتمام می ورزند به زیر ساخت های فرهنگی هم توجه وافری داشته باشند تا دیگر داغ از دست دادن عزیزانمان روی دلمان جایی نماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه