اخبار داغ

پنجمین سالگرد زلزله ورزقان؛

زلزله ورزقان باید سکوی جهش توسعه منطقه ارسباران گردد/ همت جمعی در امداد به ورزقان الگویی برای کشورهای منطقه است

زلزله ورزقان باید سکوی جهش توسعه منطقه ارسباران گردد/ همت جمعی در امداد به ورزقان الگویی برای کشورهای منطقه است
زلزله‌ی 21 مرداد 91 منجر به فوت 306 هم وطن و تخریب منازل بسیاری از روستاییان منطقه‌ی ارسباران گردید،اتفاقی که به تعبیر رهبری باید سکوی جهش توسعه منطقه ارسباران گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، امروز 21 مرداد ماه مصادف با پنجمین سالگرد وقوع زلزله ورزقان است . زمین لرزه ای که در ساعات 16:52  و 17:03 باشدت بیش از6 ریشتر روی داد و همه جا را در هم کوبید و ویران ساخت. حادثه‌ای هولناک که در پی آن 306 کشته و 5000 مجروح بر جای ماند، 410 روستا دچار تخریب گردید و 65 روستا به طور کامل از بین رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 پنج سال ازوقوع این زلزله می‌گذرد و هنوز تلخی و غم از دست دادگان را کسی از یاد نبرده است .گفته می‌شود که بیشترین خسارت در مرحله نخست به خانه‌های روستاییان وارد شد و تخریب بعدی مربوط به زمین‌های کشاورزی بود هرچند باتوجه به کار فصلی روستاییان و مشغول بودن در مزارع روستایی جلوی تلفات بیشتر انسانی گرفته شد.

,

حجم کمک رسانی مردمی ،جمعیت هلال احمردر این حادثه بسیار چشم‌گیر بوده که این خود دریچه‌ای به سوی امید را برای همگان روشن ساخت تا در چنین مواقعی باید دست همدیگر را گرفت که در طول کمک رسانی مردم با اطلاع از رسانه‌ها هم چنان در حال کمک به هموطنان خود بودند.

,

روزی مهم در تاریخ آذربایجان

,

احمدعلیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج درخصوص پنجمین سالگرد وقوع زلزله ورزقان ابراز داشت: امروز یکی ازروزهای مهم در تاریخ سرزمین آذربایجان است. در چنین روزی زلزله مهیب 2/6 ریشتری واقع شد جمعی از هم استانی‌های ما در ارسباران از دست رفتند و جمعی آسیب دیدند

,

وی ادامه داد: قریب پنج هزار کیلومتر مربع به وسعت آذربایجان شرقی  به واسطه زلزله دچار تخریب و ویرانی کامل شد چهار هزار نفر از مردم ما خانه و کاشانه خود را از دست دادند و تا پایان بازسازی روزگار خود را زیر چادرها سپری می‌کردند.

,

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: عملیات امداد و نجات با مشارکت بی‌نظیر مردم در نوع خود منحصر به فرد بود و در ساعات اولیه وقوع زلزله به طور کلی عملیات امداد انجام شد و اطمینان حاصل شد که کسی زیر آوار نمانده است .

,

وی متذکر شد: حضور مقام معظم رهبری در میان آسیب دیدگان از زلزله آذربایجان مرهمی بود بر زخم این مردم و سبب تهییج عمومی برای رسیدگی به آذربایجان شد .

,

همایش مهرایران، مرهم آذربایجان

,

نماینده مردم تبریز ،اسکو وآذرشهردر مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همایش مهر ایران مرهم آذربایجان یک همایش تاریخی به حساب می آید چرا که همه هموطنان ما در سراسر کشور و حتی در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی  ایران در یک چنین روزی 25 شهریور یک ماه پس از حادثه  گرد هم آمدند و توجه اساسی به موضوع تامین منابع مورد نیاز بازسازی صورت گرفت.

,

بیگی با بیان اینکه صحنه‌های بسیار غرور انگیز از همبستگی ملی خلق شد، اذعان کرد: هموطنان در یزد و اصفهان کسانی بودند که هم در وقت حادثه کمک‌های خود را فرستادند و هم در عملیات بازسازی کمک‌های مختلفی از اقصی نقاط  مثل کردستان، زنجان  و آذربایجان غربی  هرکدام بازسازی بخشی از نقاط مختلف را برعهده گرفتند.

,

بیگی افزود : التیام زخم زلزله تنها به واسطه یک همت ملی امکان پذیر بود به فرض الهی با اهتمام ملی و توجه دولت واقداماتی که صورت پذیرفت نه تنها در بر گیرنده مسکن امن برای آسیب دیدگان زلزله بود بلکه انبار و اقلام زراعی آنها مورد توجه قرار گرفت و امروز که پنج سال از زمان وقوع زلزله آذربایجان شرقی می‌گذرد کمتر کسی شاید حادثه را به خاطر داشته باشد چراکه زخم این زلزله التیام پیداکرده و با لطف خدا و توجه به تعبیر مقام معظم رهبری که زلزله سکوی جهش برای توسعه منطقه ارسباران شد.

,

ایجاد راه‌های امن، احداث بزرگراه خواجه ورزقان، تکمیل بزرگراه اهر

,

وی تصریح کرد: البته بسیاری از زیر ساخت‌های مناطق از بین رفته بودند و برخی زیرساخت‌ها وجود نداشتند که باید ایجاد می‌شد با توجه به شتابی که داشتیم توانستیم بازسازی و مرمت زیرساخت‌ها را انجام دهیم.

,

بیگی تصریح کرد: امروز عمده ترین مشکلی که برای منطقه ارسباران وجود دارد راه دسترسی می‌باشد .ارسبارن، منطقه هریس، اهر و ورزقان این شهرها نیازمند راهای امن و مطمئن هستند.

,

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تاکید کرد: ما منتظر هستیم که مس سونگون به تعهدات خود درمورد احداث بزرگراه خواجه عمل کند و دولت نیز جهت تکمیل بزرگراه اقدام نماید.

,

وی در پایان افزود: آنچه که در زلزله ارسباران به وقوع پیوست یکی از مصادیق مدیریت جهادی به شمار می‌آید که مدیران ما نشان دادند در رابطه با موضوعی متمرکز شوند و همت و منابع خود را صرف آن می‌کنند می‌توانند نتیجه بسیار خوبی از خود به نشان بگذارند.

,

استاندار سابق آذربایجان شرقی اذعان کرد: می‌توان امدادرسانی و بازسازی ورزقان به عنوان یک الگو برای کشورهای منطقه معرفی کرد زیرا ما توانستیم با همت ملی، عزم دولت و دستگاه‌های دولتی صحنه بسیار باشکوهی از وحدت ملی را به تصویر بکشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه