اخبار داغ

کاهش تولید 40 درصدی گندم فاروج در سال 96

کاهش تولید 40 درصدی گندم فاروج در سال 96
راه فاروج-مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فاروج با اشاره به کاهش تولید 40 درصدی گندم شهرستان فاروج در سال 96 گفت: مهم‌ترین دلیل این کاهش محصول سرمازدگی و خشک‌سالی است تا امروز 18500 تن گندم تحویل گرفته‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج؛ مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فاروج با اشاره به تولید متوسط هرساله 20 تا 25 هزار تن گندم در شهرستان گفت: در سال 95 با توجه به کارهای کشاورزی و مهندسی که از سوی جهاد کشاورزی مخصوصاً در بخش تغذیه انجام شد و بارش‌های مناسبی که داشتیم با تولید 36 هزار تن رکود قابل‌ملاحظه‌ای ازلحاظ تولید محصول استراتژیک گندم داشته‌ایم که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، معمولاً متوسط تولید گندم شهرستان 20 تا 25 هزار تن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه فاروج؛,

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال جاری به دلایل مختلفی همچون سرمازدگی که 20 تا 30 درصد خسارت به مزارع گندم وارد کرده است و همچنین خشک‌سالی که شرایط نامناسبی را به وجود آورده تا به امروز تقریباً 18500 تن گندم تحویل گرفته‌ایم که نسبت به سال قبل 40 تا 45 درصد کاهش محصول داشته‌ایم. این نکته هم قابل‌توجه است که فاروج نسبت به شهرستان‌های اطراف با توجه به اینکه کشاورزان خوب و پیشرویی داراست تولید بیشتری را داشته است.

,

وی همچنین بیان کرد: در رابطه با خسارت‌های وارده به محصولات آن دسته از کشاورزان که محصول خود را بیمه کرده‌اند در حال پیگیری هستیم و این خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

,

کنعانی زاده در ادامه افزود: در سال زراعی جدید اقدامات خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم، در اولین قدم بتوانیم به زرهای اصلاح‌شده را به‌موقع تهیه کنیم. پیش‌بینی کودهای موردنیاز انجام‌شده و در حال تدارک کسری‌ها هستیم و انشالله امیدواریم در سال زراعی جدید با برنامه‌ریزی که خواهیم داشت بتوانیم تولیدات را افزایش بدهیم.

,

وی با اشاره به تولید 50 درصد بذر موردنیاز استان در فاروج گفت: این نکته بسیار بااهمیتی است و این پتانسیل که در شهرستان ما وجود دارد که علتش بروز بودن و پیشرو بودن کشاورزان ما و همکاری آن‌ها با کارشناسان جهاد است و امروز شاهد این هستیم که 50 درصد بذر گندم آبی استان در فاروج تولید می‌شود.

,

وی در ادامه افزود: ما از این پتانسیل استفاده کردیم و پیگیر صدور مجوز تولید، فرآوری و بسته‌بندی بذر در شهرستان هستیم. این مجوز از استان برای شهرستان صادرشده و با صدور این مجوز برای اتحادیه‌های تعاون روستایی تولید و بسته‌بندی بذر گندم در داخل شهرستان انجام خواهد گرفت.

,

وی بابیان اینکه فاروج با کشت 520 هکتار بیشترین سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان را دارد، اظهار داشت: در این محصول هم بیشترین تولید بذر استان در اختیار شهرستان فاروج است و استان‌های مجاور ما و حتی از اردبیل برای تهیه بذر سیب‌زمینی خود به فاروج مراجعه می‌کنند. در سال جاری با راه‌اندازی مزارع الگو ترویجی و تولید بذر در شهرستان، تقریباً 7 نوع بذر خارجی در شهرستان کشت‌شده است تا مقایسه ارقام شود که کدام نوع بذر تولیدش بالاتر است و در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

,

کنعانی با اشاره به 1600 هکتار سطح زیر کشت زعفران فاروج گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان به 2 هزار هکتار هم برسد. در سال گذشته حدود 570 تن تولید گل زعفران و 7 تن سرگل داشته‌ایم.

,

وی در ادامه افزود: اکثر گل تولیدی بدون فرآوری به شهرستان‌های دیگر و به‌خصوص مشهد می‌رفت، به همین خاطر مجوز شرکت فرآوری و بسته‌بندی زعفران را برای 7 سرمایه گزار صادر کرده‌ایم که دو مورد به‌صورت عملی وارد تولید و فرآوری شده‌اند و این تولیدات به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

,

وی مهم‌ترین مسئله بخش کشاورزی را مسئله آب دانسته و افزود: در چند سال اخیر سطح آب‌های زیرزمینی بسیار کاهش پیداکرده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. باید برنامه‌ریزی و سرمایه گزاری های لازم انجام شود تا بتوانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم

,

وی در ادامه افزود: در آبیاری قطره‌ای تحت‌فشار شهرستان فاروج با بیش از 5 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار رتبه برتر استانی را در اختیار دارد و در حال حاضر با جذب 2 میلیارد تومان اعتبار در 32 پروژه مشغول به کار هستیم.

,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مرحله دوم سال 96 شش طرح آبیاری تحت‌فشار داریم که بالغ‌بر 1 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار در حال جذب داریم که در دو ماه آینده انجام خواهد شد. با جذب و انجام این پروژه 700 هکتار به سطح آبیاری تحت‌فشار افزوده خواهد شد.

,

 

,

 

,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه