اخبار داغ

گرد فراموشی بر صنایع دستی بشاگرد + تصاویر

گرد فراموشی بر صنایع دستی بشاگرد + تصاویر
بشاگرد منطقه ای با قدمت بالا و مردم هنرمند در جنوب شرقی ایران، که صنایع دستی آن در خطر فراموشی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از بشاگرد نیوز، نیاز عامل اصلی تولید می باشد؛ هر جا که بشر فعل خواستن را در خود صرف کرده، موفق به خلق مایحتاج زندگی خود شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بشاگرد نیوز,

برای فهم فرهنگ و قدمت هر کشور می توان به آثار به جا مانده از پیشینیان رجوع کرد. صنایع دستی یکی از شاخص های اصلی پی بردن به فرهنگ و اقلیم انسان ها است.

,

مردم هر سرزمینی با توجه به محل زندگی و امکانات در دسترس شروع به تولید محصولات موزد نیاز خود کرده اند که مردم شهرستان بشاگرد هم از این قاعده مستثنی نبوده اند.

,

بشاگرد سرزمینی عمدتا کویری و کوهستانی، با نخل های فراوان است که سرنوشت صنایع دستی این منطقه به این نخل ها گره خورده است.

,

برگ درخت نخل که معروف به «پیش» است به دلیل فراوانی و کم هزینه بودن جمع آوری آن ، تبدیل به عنصر کلیدی صنایع دست ساز بشاگردی شده است.

,

«پیش» ماندگاری و مقاومت بالاتری نسبت برگ سایر درختان دارد به همین خاطر تقریبا در تمام تولیدات مردم آن زمان ردی از آن را می بینید.

,

البته دستان هنرمند شهروندان بشاگردی که به جای چشم دوختن به داشته های دیگران و پیوستن به انسان های فست فودی و مصرف گرا، به تولید روی آورده است که این امر تأثیر بسزایی در خلق این آثار و در هم بافتن های هنرمندانه یک بشاگردی دارد.

,

برای ساخت این صنایع امکانات پیچیده ای نیاز نیست.تنها  مقداری "پیش"، یک عدد سنگ و کمی آب مواد اولیه این هنر محسوب می شود.

,

یکی از دلایل تولید سبد  با برگ نخل یا همان پیش، محافظت از مواد غذایی در برابر نور آفتاب و قرار ندادن مستقیم آن ها در مجاورت هوا است که باعث پوسیدگی میوه ها و خوراکی ها می شد.

,

حصیر های ساخته شده با پیش نیز از صنایع پر طرفدار بشاگرد است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و از آن در ساخت خانه های سنتی موسوم به «کپر» بهره می برند و گاهی نیز به عنوان زیر انداز به کار ی رود.

,

ظروف های سبدی شکل نیز از دیگر صنایع دست ساز منطقه است  که معمولا برای جمع آوری و حمل میوه و به ویژه خرما از آن ها استفاده می شود.

,

اکنون با تغییر سبک زندگی مردم، صنایع دستی بشاگرد جای خود را به لوزام خانگی لوکس و واردتی داده است.

,

امیدواریم مردم منطقه کوه و نخل و کپر تاریخ خود را فراموش نکنند و با ذوق خود خالق آثار طبیعی باشند و مسئولان با فراهم آوردن زمینه های لازم، صنایع دستی و فرهنگ این منطقه را به ایران و جهان صادر کنند.

,

انتهای پیام /ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه