اخبار داغ

آسمان مازندران شهاب‌باران می‌شود

آسمان مازندران شهاب‌باران می‌شود
مدیر رصدخانه آلاشت شهرستان سوادکوه گفت: شب یک‌شنبه ۲۲ مردادماه بارش شهابی برفاوشی را می‌توان در آسمانی صاف و بدون آلودگی نوری و پیش از طلوع ماه مشاهده کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، موسی فرهادی در گفت‌وگو با بلاغ، درباره بارش شهابی که در ۲۲ مرداد ماه اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: اکثر شب‌ها اگر آسمان بدون ابر و تاریک و بدون آلودگی نوری باشد در برخی موارد با نورهای گذرانی برخورد می‌کنیم که به این نورها شهاب گفته می‌شود و اگر از این رد نور جسمی به زمین برسد به آن شهاب سنگ گفته می‌شود بنابراین شهاب سنگ با شهاب دو مقوله متفاوت هستند.

وی افزود: نورهایی که در برخی موارد در آسمان مشاهده می‌شود شهاب‌های غیرمنظم هستند که از نقطه خاصی هم وارد نمی‌شود و عامل به وجود آورنده آن نیز ذرات ریز بین ستاره‌ای بوده که به طور پراکنده در فضا پخش هستند و زمان وقوع آنها قابل پیش‌بینی نیست، به عنوان مثل ممکن است در طی پنج دقیقه دو الی سه مورد از آن را مشاهده کنید.

مدیر رصدخانه آلاشت شهرستان سوادکوه درباره علت ایجاد این نورها در جو آسمان، تصریح کرد: جرم‌های سرگردان در فضا هستند و هنگامی که آنها به محدوده گرانش زمین نزدیک می‌شوند جاذبه زمین آنها را به سمت خود می‌کشد و حاصل عبور آنها در جو زمین با سرعت زیاد موجب سوختن آنها می‌شود و این سوختن عاملی برای مشاهده رد نورانی در آسمان است و هر چه این جرم‌ها بزرگ‌تر باشد و حرکت آنها در زمین زمان بیشتری باشد آن رد نورانی طولانی‌تر و پر نورتر می‌شود و اگر از جو زمین عبور کند و به زمین برسد شهاب سنگ می‌شود.

فرهادی عنوان کرد: در برخی موارد تعداد شهاب‌ها در آسمان بسیار زیاد شده که به تعداد زیاد شهاب‌ها در آسمان بارش شهابی گفته می‌شود و این بارش شهابی هنگامی رخ می‌دهد که زمین از کنار توده‌ای از ذرات فضایی عبور کند که در این حالت چون تعداد زیادی ذرات به جو برخورد می‌کند تعداد شهاب مشاهده شده بیشتر است.

وی بیان کرد: عمده بارش‌های شهابی زمان‌های تکرار شونده دارد که در طول سال و شب‌های متوالی که بارش تکرار می‌شود و در آسمان از نقطه خاصی اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد این شهاب‌ها از نقطه خاصی از آسمان سرچشمه می‌گیرد که به آن در اصطلاح کانون بارش شهابی گفته می‌شود.

مدیر رصدخانه آلاشت شهرستان سوادکوه اضافه کرد: معمولا این کانون‌ها به نام صورت فلکی که از آن سرچشمه می‌گیرد نامگذاری می‌شود، مثل بارش درزی، بارش شلاقی و عسلی که به نام صورت فلکی نامگذاری شدند.

فرهادی یادآور شد: یکی از بارش‌ها شهابی که از جمله بارش‌های پر تعداد نیز است بارش برفاوشی که تعداد شهابی که در یک ساعت دیده می‌شود به عنوان شاخص میزان بارش شهابی شناخته می‌شود و با یک عددی نشان داده می‌شود که در این بارش شهابی می‌توانیم ۹۵ شهاب را در یک ساعت در شرایط ایده‌آل ببینیم و جز بارش خوب شهابی است و زمان آن نیز از ۲۰ الی ۲۳ مرداد بوده که بیشینه آن در شب ۲۲ مرداد اوج این شهاب‌ها است بنابراین در یک‌شنبه شب ۲۲ مرداد ۹۵ اوج بارش برفاوشی امسال است اما چون ماه یک‌شنبه شب طلوع می‌کند و بهترین زمان نیز قبل از نیمه شب است که ماه در آسمان حضور نداشته باشد و چون در نیمه شب با طلوع ماه نمی‌توان شهاب‌های نورانی را مشاهده کرد بنابراین بهترین زمان قبل از نیمه‌شب پیش از طلول ماه است.

وی در پایان گفت: برای دیدن بارش شهابی برفاوشی که در صورت فلکی برفاوش در شب ۲۲ مرداد یعنی یک‌شنبه شب اتفاق می‌افتد، نیاز به ابزار خاصی نیست و فقط به مکانی تاریک بدون نورهای جانبی و آسمانی صاف بدون آلودگی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه