اخبار داغ

به یاد پروفسور لطفی زاده؛

ریاضی‌دان بزرگ آذربایجانی دار فانی را وداع گفت

ریاضی‌دان بزرگ آذربایجانی دار فانی را وداع گفت
پروفسور لطفی زاده،ریاضی‌دان بزرگ آذربایجانی و بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا دار فانی را وداع گفت و طبق وصیتنامه‌اش قرار است در جمهوری آذربایجان به خاک سپرده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، پروفسور لطف الله عسکرزاده مشهور به لطفی زاده، در سال ۱۹۲۱ میلادی (۱۲۹۹ خورشیدی) در باکو مرکز جمهوری آذربایجان متولد شد. پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار یک روزنامه از اهالی اردبیل و مادرش فانیا کوریمان پزشک کودکان یهودی روس بود. لطفی‌زاده تحصیلات ابتدائی خود را در همین شهر و به زبان روسی آغاز نمود. والدین لطفی درپی قحطی و نایابی که پیامد سیاست‌های اشتراکی سازی استالین بود، ناچار به ترک باکو و مهاجرت به ایران شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی در تهران در دبیرستان البرز و در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد استاد لطفی‌زاده از ۱۰ تا ۲۳ سالگی در ایران زندگی کرد. در سال ۱۹۴۲ با درجه کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۴۴ وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال ۱۹۴۶ درجه کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در سال ۱۹۵۱ درجه دکترای خود را در رشته مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال ۱۹۶۳ ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشته مهندسی برق است، کسب نمود. لطفی‌زاده انسانی است که همیشه موارد مخالف را مورد بررسی قرار داده و به بحث درباره آن می‌پردازد. این خصوصیت، قابلیت پیروزی بر مشکلات را به لطفی‌زاده اعطا نموده است.

,

, ,

در سال ۱۹۵۶ لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائه مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.نظریه فازی به وسیله پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۹۶۵ در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی معرفی شد. ایشان قبل از کار بر روی نظریه فازی، یک استاد برجسته در نظریه کنترل بود. او مفهوم «حالت» را که اساس نظریه کنترل مدرن را شکل می‌دهد، توسعه داد.

,

استاد لطفی‌زاده پس از معرفی مجموعه فازی در سال ۱۹۶۵، مفاهیم الگوریتم فازی را در سال ۱۹۶۸، تصمیم‌گیری فازی را در سال ۱۹۷۰ و ترتیب فازی را در سال ۱۹۷۱ ارائه نمود. ایشان در سال ۱۹۷۳ اساس کار کنترل فازی را بنا کرد.

,

پروفسور لطفی زاده دارای بیست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، بیش از دویست مقاله علمی را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیأت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام مشاور را داراست. وی یکی از پژوهشگرانی بود که دارای بیشترین یادکرد در مقالات علمی دنیا می‌باشد. وی تا اکتبر ۲۰۱۱، ۹۵۰ هزار یادکرد در گوگل اسکالر داشته است.

,

وی در ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ پس از یک عمر تلاش خستگی ناپذیر در سن ۹۶ سالگی در آمریکا دار فانی را وداع گفت. و یک دختر به نام استلا و یک پسر به نام نریمان دارد و وصیت کرده بود او را در خاک جمهوری آذربایجان دفن کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه