اخبار داغ

عکاس دوران دفاع مقدس:

عکاسی از جنگ که کلاس درس بود

عکاسی از جنگ که کلاس درس بود
عباسعلی نکوکار همزمان با پایان تحصیلات دوره تحصیلات خود در آستانه دفاع مقدس، به عنوان عکاس راهی جبهه های حق علیه باطل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش  یزد هنر، عباسعلی نکوکار در مهر ماه سال 1340  در محله تاریخی خلف باغ یزد، چشم به جهان هستی گشود. وی حرفه عکاسی را به صورت تجربی آموخت و تاکنون در این حرفه فعالیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  یزد هنر,
این هنرمند عکاس در مصاحبه خبرنگار یزدهنر گفت: سال 1347 شروع فعالیت عکاسی من بود که زیر نظر یکی از عکاسان قدیمی یزد، محمد حسن مدقق یزدی آغاز به فعالیت کردم. از همان دوران کار عکاسی را بصورت جدی ادامه دادم و از هرشئ و مکان عکاسی می‌کردم.
,  یزدهنر,
 
,
وی ادامه داد: بنده علاقه زیادی به تحصیل در رشته هنر داشتم که متاسفانه در آن زمان اکثر خانواده‌ها با این رشته مخالفت نشان می‌دادند و به طور ناخواسته وارد رشته تجربی شدم و دیپلم این رشته را اخذ کردم. پایان تحصیلات دوره دبیرستان من مصادف با انقلاب شکوهمند اسلامی شد که انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها را در پی داشت. در آستانه دفاع مقدس، عازم خدمت مقدس سربازی شدم که از آنجا به عنوان عکاس راهی جبهه های حق علیه باطل، شدم.
,
 
,
نکوکار اظهار داشت: کسب تجربه از اساتیدی چون؛ علی اکبر عالمی، نصرالله کسرائیان، مرحوم کاوه گلستان را در کارنامه خود دارم که همیشه باعث افتخار من هست که از بزرگان این حرفه درس‌های زیادی را آموختم. 32 سال از تدریس من به هنردوستان علاقه مند به رشته عکاسی می‌گذرد و بیش از 20 سال می‌گذرد که مشغول آموزش این رشته در اکثر دانشگاه های یزد هستم.
,
 
,
وی در خصوص فعالیت خود در سایر رشته های هنری بیان کرد: در کنار عکاسی که شغل و هنر اول بنده محسوب می‌شود به سایر هنرها از قبیل؛ چاپ دستی، مبانی هنرهای تجسمی، خوشنویسی، صحافی، قلم‌زنی در زمینه تدریس و فراگیری پرداخته ام.
,
 
,
این عکاس پیشکسوت در ادامه صحبت های خود با بیان این موضوع که همیشه به دنبال کشف سوژه های جدید برای عکاسی هستم عنوان کرد: خلاقیت، حرف اول را در عکاسی می‌زند و یک عکاس زمانی به موفقیت دست می‌یابد که بتواند فراتر از تصاویری که تاکنون مشاهده کرده عکاسی کند و خلاقیت به خرج دهد.
,
 
,
وی ادامه داد: در طول سابقه کاری من تنها یک سوژه عکاسی به طور عجیبی در ذهنم مدام در حال تداعی شدن است و آن را زیباترین گزارش تصویری خود می‌دانم که این عکس ها به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد، این تصاویر برگرفته از عکس العمل جوانی بسیجی است که با اصابت خمپاره به پای وی دچار آسیب شدیدی شده، به طوریکه تنها پوست، موجب پیوند پا به بدن آن جوان شده بود که خود این جوان با دستانش پای خود را از بدن جدا کرد تا بتواند به راه خود در حفظ ارزش های انقلاب اسلامی حتی با یک پا ادامه دهد.
,
 
,
نکوکار توصیه هایی به جوانان علاقه مند به رشته عکاسی داشت: قبل از هرچیز از علاقه مندان به این رشته هنری تقاضا دارم تا از دوربین خود شناخت کامل داشته باشند و پس از آن «خوب ببینند» یعنی از کنار بسیاری از چیزهایی که مردم عادی می‌گذرند به سادگی عبور نکنند، چراکه یک عکاس باید از هر مکانی بطور خاص و نگاهی عمیق عبور کند تصویری منحصر به فرد را در اختیار دیگران قرار دهد.
,
 
,
وی ادامه داد: خوشبختانه چند سالی است که مسئولین توجه ویژه ای نسبت به عکاسی پیدا کرده اند که امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
,
 
,
این هنرمند یزدی در پایان گفت: امیدوارم که ان شاءالله همه جوانان زیر سایه حضرت صاحب الزمان(عج) موفق و پیروز باشند و همیشه راه راست را برای گذر از مسیر پر خطر زندگی انتخاب کنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام / ا.م
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه