اخبار داغ

گزارش/

زنگ خطر نابودی کامل باغات لیمو ترش میناب

زنگ خطر نابودی کامل باغات لیمو ترش میناب
بی توجهی مسئولان به حل مشکل باغداران مینابی موجب شده تا زنگ خطر نابودی کامل باغات لیموترش در میناب،یکی از مراکز تولید لیموترش در ایران، به صدا درآید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، شهرستان میناب به واسطه شرایط اقلیمی مناسب و منحصر به فرد بیش از 70 درصد صادرات لیموترش ایران را به کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکایی اختصاص می داد و 3 درصد از لیموی دنیا از این شهرستان تامین می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

افزایش تولید لیموترش در شهرستان میناب تا جایی پیش رفت که مسئولان را به فکر راه اندازی کارخانه آبلیموگیری در این شهرستان انداخت، در ابتدای شروع این کارخانه بیش از 100 نفر از بومیان این شهرستان به کارگمارده شدند، ولی در طی سال های 81 و 82 به دلیل ورود بیماری جاروی جادوگر و همچنین خشکسالی بسیاری از باغات میناب و هرمزگان خشک شده است.

,

موضوعی که برخی از فعالان محیط زیست شهرستان میناب، عدم مدیریت مسئولین ؛ آفات و بیماریهای درختان ؛عدم جایگزینی کشت مکانیزه به جای کشت سنتی ؛ عدم استفاده از ارقام بومی و مقاوم ؛ بروز خشکسالی ؛ کم آبی و قطع حقابه باغات را تنها عامل تشدید خشکسالی و افزایش تلفات لیمو ترش این منطقه می دانند.

,

بی توجهی مسئولان به حل مشکل باغداران مینابی موجب شده تا زنگ خطر نابودی کامل باغات لیموترش در هرمزگان به صدا درآید و ذهن باغداران و فعالان محیط زیست این شهرستان را به طرح سوالاتی کهآیا در ایرانی که دانشمندان و محققان آن قادر به تولید و بومی سازی موشکهای قاره پیما هستند آیا نمی توانند راهکار درمان بیماری جاروی جادوگر لیمو ترش را پیدا کنند؟ .

,

اگر می توانند پس چرا مسئولین تنها چاره درمان این بیماری رو قطع و امحاء درختان تنومند لیموترش را پیشنهاد و کشاورزان و باغداران را مجبور کردند تلاش و زحمات چندین ساله خود را با دستان خود قطع می سوزانند؟ بیش از پیش مشغول سازد.

,

, ,

فریاد باغداران مینابی به گوش مسئولان نمی رسد

, فریاد باغداران مینابی به گوش مسئولان نمی رسد,

عباس رحیمی نیا شهواری،فعال محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان میناب اظهار داشت:کشوری که وارد کردن لیموی ترش بی کیفیت عمان را راحت تر از صرف هزینه و وقت در آزمایشگاه جهت شناسایی و درمان عامل بیماری زای درختان لیموترش میدانند کجا دلش به ناله ها و فریادهای باغداران و کشاورزان مینابی می سوزد.

,

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی میناب ابراز کرد: کجای دنیا اولین و بهترین راه نجات را در نابود کردن درختان تنومندی که یادگار بجای مانده از نسل های کهن این منطقه بشمار می رود می دانند.

,

این شهروند مینابی تاکید کرد: اینجا کشاورزان و باغداران مینابی هر چه از مشکلات و رنج هایی که بر آنها وارد می شود، فریاد بزنند باز هم  صدای آنها به گوش مسئولان نمی رسد، چرا که گوش شنوایی هم در این شهر  وجود نداد.

,

وی ادامه داد: خسارت کشاورزان و باغداران میناب با افزایش خشکسالی در حال شدت گرفتن است و مینابی که بعنوان قطب لیموترش ایران در خاورمیانه مطرح بود برای مصرف شهروندانش چشم به لیموی وارداتی دوخته است.

,

, ,

حکم سوزاندن و قطع بجای درمان درختان لیموترش

, حکم سوزاندن و قطع بجای درمان درختان لیموترش,

عباس رحیمی نیا شهواری،فعال محیط زیست و منابع طبیعی میناب گفت: در کشور من و در استان هرمزگان بجای تحقیق و آزمایش و بدست آوردن راه حل درمان بیماری درختان لیموترش حکم بر نابودی مریض می دهند، فکر می کنند که با ریشه کن کردن و سوزاندن درختان لیمو ترش با بیماری جاروی جادوگر مقابله و آنرا کنترل کرده اند.

,

 وی تصریح کرد: با نابودی درختان لیموترش،باغداران و کشاورزانی که حیات و ممات آنها به همین درختان بستگی دارد را هم نابود کرده اند و نمی دانند که با این اقدام، باغداران ما را هم ریشه کن و نابود کرده اند.

,

رحیمی نیا شهواری بیان کرد: مسئولین و نمایندگان مجلس ادوار گذشته و حال ادای دین و تکلیف شرعی و قانونی خود را به دادن چند تذکر شفاهی و کتبی به وزیر مربوطه ندانند و برای گرفتن خسارت خشکسالی، گرمازدگی، بیماری جاروی جادوگر و کشاورزان و باغداران مبتلا به را مثل باغداران و کشاورزان شمال و غرب کشور تلاش می کردند.

,

وی با اشاره به تلفات درختان لیموترش در منطقه میناب گفت: کاش مسئولان تدابیری اتخاذ می کردند و وام های کشاورزان و باغداران را می بخشیدند تا هیچوقت مورد تهدید و تهمت و زور بانک ها قرار نمی گرفتند.

,

, ,

 کاهش لیمو ترش و افزایش قیمت در بازار

, کاهش لیمو ترش و افزایش قیمت در بازار,

در سال‌های اخیر کاهش تولید لیموترش  در شهرستان میناب منجر به افزایش قیمت این محصول شده تا جایی که سه رقم لیموی محلی ، پرشین لایم و لیسبون در میناب به ازای هر کیلو 14 الی 16 هزار تومان به فروش می رسد.

,

گفتنی است تا قبل از شیوع آفت جاروک جادوگر هشت هزار و 500هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میناب به لیموترش اختصاص داشت که  اکنون با حذف درختان آلوده این میزان به بیش از سه هزار هکتار کاهش یافته است.

,

بر اساس آمار سال 88 معادل هشت هزار هکتار از باغات در هرمزگان به دلیل بیماری نابود شد و تنها 12 هکتار مانده است.

,

در صورتیکه نمایندهمردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان تدابیری برای حل مشکلات باغاداران و کشاورزان این شهرستان اتخاذ نکنند ظرف دو تا سه سال آینده تمامی باغات میناب به طور کلی نابود می‌شود.

,

انتهای پیام/ز       

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه