اخبار داغ

تئاتر رضوی نیاز مند شناخت فرهنگ رضوی است

تئاتر رضوی نیاز مند شناخت فرهنگ رضوی است
امسال به لطف مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و اداره کل هنر های نمایشی دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی دربجنورد برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اندیمشک جوان، از انجا که ویژگی اصلی و محوری تئاتر ارتباط با مخاطب است. بر این اساس چون نوع و فرم ارتباط تئاتر با مخاطبین آن اعم از تماشاچی و دیگران است بایستی چگونگی این ارتباط مورد پژوهش و شناسایی قرار گیرد تا بر اساس آن به ترغیب و تشویق مخاطبین برای حضور در این عرصه استفاده شایانی صورت گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اندیمشک جوان,

بنابر این هنر تئاتر برانگیختن احساسات، اندیشیدن و لذت بردن مخاطبین است که هر کدام به صورت طولی در پشت سر یکدیگر قرار دارند. زیرا انگیزه و احساس عامل اصلی تفکر و اندیشیدن است و لذت خواهی و رفتار ادمی زاییده تفکر خواهد بود.

,

ازسوی دیگراز آن جا  که هنر مقوله حساس و کاملاً فلسفی و فکری است می تواند و توانسته است فرهنگ سازی جامعه را برعهده گیرد. زیرا هنر به عنوان بخشی از فرهنگ می تواند در قالب ساختار و محتوی به شکل دهی فرهنگ در عرصه های قوانین، اخلاقیات، باور ها، آداب و رسوم و ... ایفای نقش نماید.

,

بر این اساس تئاتر رضوی در ایفای نقش اساسی خود در ابتدا نیاز مند شناخت فرهنگ رضوی است تا بتواند در پرتو ان به نمایش های متناسب با آن روی آورد.

,

تاثیر فرهنگ رضوی به مثابه فرهنگ دین بر نمایش نامه نویسی به مثابه هنر ونمایش نامه نویس به مثابه هنرمند در چارچوب نظری «هنر دینی» قابل طرح و تحلیل است. زیرا «هنر دینی»، نظریه ای است که هنر را با مضامین و محتوای دینی در آمیخته و آن را جلای قدسی و معنوی می دهد. پیام اصلی این نظریه این است که دین می تواند طریقت دینی و قدسی شدن را به هنر بیاموزد.

,

فرهنگ رضوی از حیث نماینده فرهنگ دین و شخص امام رضا (ع) به عنوان پرچمدار دین می توانند تاثیرات گسترده سطحی و عمقی بر نظام هنری به صورت عام و نمایش نامه نویسی به صورت خاصی برجای نهند. هرچند تاثیر فرهنگ رضوی به دلیل ابعاد و قابلیت های فراوانش بر نمایش نامه نویسی که این نیز زوایا و مؤلفه های فراوان دارد، می تواند  بسیار پردامنه و گسترده باشد.

,

مهم ترین تاثیرات فرهنگ رضوی در این عرصه عبارتند از: «دین گرایی و حضور نمادهای دینی»، «معنویت گرایی»، «اخلاق گرایی و عفت افزایی»، «علم گرایی و خردورزی»، «اقتباس و تقلید»، «شخصیت پردازی و روایت سازی»، «تمرکز و جامع نگری»، «سمبل گرایی و تمثیلی».

,

هنر تئاتر رضوی می بایست رسیدن به جامعه آرمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی برای رسیدن به جامعه ارمانی باشد که ضرورت آن امروزه به خوبی احساس می شود.

,

جامعه آرمانی جامعه ای است تحت ولایت الهی که هدف آن رشد معنوی و مادی بشر است و دائم در حال رشد و شکوفایی است.

,

محمد مهدی بهداروند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه