اخبار داغ

واکنش‌های اصلاح‌طلبان به کابینه پیشنهادی روحانی

واکنش‌های اصلاح‌طلبان به کابینه پیشنهادی روحانی
حسن روحانی به خوبی از شرایط و وضعیتی که اصلاح‌طلبان در آن قرار گرفته‌اند آگاه است و می‌داند، حمایت‌های آن‌ها در جریان انتخابات اخیر نه از روی لطف آن‌ها به وی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا؛ اصلاح‌طلبان که بعد از انتخابات سال 92 سعی می‌کردند اینگونه القا کنند که پیروزی روحانی به خاطر حمایت آن‌ها بوده، بعد از انتخابات 96 این رویکرد را جدی‌تر از قبل پیش بردند و به صراحت از لزوم توجه رئیس‌جمهور به مطالبات اصلاح‌طلبان سخن گفتند. اما به مرور و با گمانه‌زنی‌ها پیرامون ترکیب کابینه دوازدهم، انتقادها به روحانی آغاز شد و کار تا جایی پیش رفت که عملا حسن روحانی تحت فشار سنگین رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

با این همه، سه روز بعد از مراسم تحلیف، روحانی کابینه خود را به مجلس معرفی کرد و با قطعی شدن لیست کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم، انتقادهای اصلاح‌طلبان نیز شدت گرفت و حتی کسانی که تا قبل از این از روحانی تمام قد دفاع می‌کردند، به انتقاد از او پرداختند.

,

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت  در کانال تلگرامی خود در انتقاد از کابینه پیشنهادی نوشت: «کابینه‌ای که امروز آقای روحانی به مجلس معرفی کردند، تناسبی با کم‌ّ‌وکیف آرای ایشان ندارد. آن 24 میلیون نفری که از روی ناگزیری به ایشان رأی دادند، همچنان چاره‌ای جز حمایت از دولت دوازدهم ندارند، چون راه دیگری برای اصلاحات باقی نمانده است. رأی ناگزیر اگر زوری هم داشته باشد، زور سلبی است، نه ایجابی. اینگونه رأی دادن، شاید بتواند خطری عاجل را دفع کند اما از عهده ریل‌گذاری برای آینده برنمی‌آید. توقعی هم نیست. ایشان هم مشکلاتی دارند و موانعی اما کسی که پاسخگویی به آرای عمومی را - تا حد ممکن - وظیفه خود نداند، هر قدر هم کوتاه بیاید و مصلحت‌سنجی کند، راه به جایی نمی‌برد. ایشان هم دیر یا زود، درمی‌یابند که مصلحت‌سنجی تا این حد، نه برای کشور سودی دارد و نه برای عاقبت خودشان».

, حمیدرضا جلایی‌پور,

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز بلافاصله بعد از معرفی کابینه به ترکیب آن واکنش نشان داد و گفت: «انتظار ما حضور  حداقل یک خانم در جمع وزرای پیشنهادی بود. زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حضور یک یا دونفر از نخبگان این بخش از جامعه در کابینه، انتظار بالایی نیست. انتظار ما برای حضور وزیر زن در کابینه فعلا تامین نشده و بنده هم درباره علت اینکه هیچ وزیر زنی به مجلس معرفی نشده، شخصا دلیل خاصی را نمی‌دانم.»

, محمدرضا عارف,

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی با تاکید بر اینکه کابینه حسن روحانی با 58 سال سن پیرترین کابینه بعد از انقلاب است، نوشت: «وعده روحانی این بود میانگین سنی کابینه 5 سال کاهش پیدا کنه. تو این 17 نفر نسبت به 92، حداقل یک سال کابینه پیرتر شده؛ 57 در 92 به 58 در 96»

, سعید شریعتی,

همچنین حسین دهباشی کارگردان فیلم انتخاباتی روحانی در سال 92، با کنایه به ترکیب کابینه دوازدهم در توئیتی نوشت: «انتخاب انبوه وزرای اهل سنت، زن، جوان، متخصص و غیرامنیتی مبارک باد! به امید تداوم همین روند در انتخاب معاونین رئیس جمهور!»

, حسین دهباشی,

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات هم در واکنش به ترکیب کابینه پیشنهادی، نوشت: ‏«بهترین کمک به دکتر روحانی این است که مجلس وزرایی را که میبیند در جهت شعارهای رییس جمهور نیستند نپذیرد. این تضعیف دولت نیست!»

, محمدعلی ابطحی,

صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب هم در یادداشتی پیرامون کابینه دوازدهم نوشت: «آنگونه که گفته می‌شد که باید کابینه اصلاح‌طلب باشد، اصلاح‌طلب نشد و درخصوص زنان نیز انتظاراتی‌که باید تحقق نیافت. بسیاری از انتظارات 24‌میلیون رأی‌دهنده به روحانی بدون پاسخ مانده است.»

, صادق زیباکلام,

نکته قابل توجه اینکه، حتی اسحاق جهانگیری که بار دیگر توسط حسن روحانی به عنوان معاون اول وی منصوب شد؛ بعد از اعلام ترکیب کابینه در تویئتی نوشت: «باید سهم زنان، اقوام و جوانان را در مدیریت‌های ارشد، میانی و محلی کشور عملا بیشتر کرد. به سهم خود پیگیر این حق خواهم بود.»

, اسحاق جهانگیری,

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز در ارتباط با کابینه معرفی شده از سوی روحانی گفت: «فراکسیون امید از عملکرد ٧ وزیر کابینه یازدهم ناراضی بود و مایل به ادامه حضور آن‌ها نبود. اما تعدادی از آن‌ها در کابینه دوازدهم حضور دارند. می‌توانم بگویم که آقای روحانی در چینش کابینه به جریان اصلاح‌طلبی متمایل نشده است. انتظار ما و مردمی که به آقای روحانی رأی دادند چینش یک کابینه گفتمانی بود و این موضوع الان رعایت نشده است.»

, بهرام پارسایی,

همچنین محمود صادقی، عضو دیگر فراکسیون امید مجلس در ارتباط با کابینه می‌گوید: «از لیست ٧ نفر وزیر با عملکرد غیرقابل قبول از نظر فراکسیون، دو نفر در کابینه دوازدهم حضور دارند که قطعا آن ارزیابی ملاک رأی ما به این وزرا خواهد بود.»

, محمود صادقی,

ابوالفضل موسوی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز گفت: «در فراکسیون امید اغلب معتقد هستند خواسته ما از کابینه برآورده نشده است و عناصر شاخص اصلاح‌طلب در لیست وزرا نیستند. در انتخابات همه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به آقای روحانی رأی دادند اما در برآیند کابینه این موضوع اعمال نشده است. خیلی از نمایندگان فراکسیون امید معتقد هستند با اینکه اصلاح‌طلبان یکپارچه رأی داده‌اند اما رنگ کابینه بیشتر نزدیک به اعتدالگرایان است و نه اصلاح‌طلبان.»

, ابوالفضل موسوی،,

روزنامه آفتاب یزد هم که بعد از انتخابات بارها روحانی را مورد انتقاد قرار داده بود و مدعی شده بود، روحانی وعده‌هایش نسبت به اصلاح‌طلبان را فراموش کرده؛ در انتقاد از کابینه پیشنهادی نوشت: «استفاده نکردن از چهره‌ها‌ی سرشناس اصلاح‌طلب در کابینه و درعوض ابقا و افزودن شخصیت‌ها‌ی اصولگرا در دولت، بالا بودن میانگین سنی دولتمردان احتمالی و همینطور عدم تحقق تغییر 50 درصدی کابینه، از جمله مسائلی است که با مرور لیست وزرای دولت دوازدهم می‌توان به آن‌ها‌ پی برد. فهرستی که به گمان بسیاری از کنشگران عرصه سیاست،  خنثی می‌نماید.  به جز چند تن از این افراد لیست سایرین، با مطالبه رأی دهندگان به حسن روحانی همخوانی چندانی ندارند.»

, آفتاب یزد,

همچنین روزنامه بهار، از دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب، کابینه پینشهادی روحانی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «کابینه دوازدهم دستپخت هر فردی که باشد به نام حسن روحانی تمام خواهد شد. او منتخب اکثریت بوده است و اگر در برابر برخی فشارها کوتاه آمده است مقصر خود اوست و باید پاسخگوی این موضوع باشد، اگر هم تمام گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم خواست و سلیقه روحانی هستند خوب است ایشان درباره نسبت برخی از این افراد با آن وعده هایی که به مردم در ایام انتخابات داده‌اند توضیحاتی را ارائه کنند.»

, بهار,

آنچه مشخص است اینکه، حسن روحانی به خوبی از شرایط و وضعیتی که اصلاح‌طلبان در آن قرار گرفته‌اند آگاه است و می‌داند، حمایت‌های آن‌ها در جریان انتخابات اخیر نه از روی لطف آن‌ها به وی بوده است، بلکه به جهت نیازی بوده که این جریان به روحانی داشته و دارد و به تعبیر جلائی پور، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز رأی به روحانی نداشتند و همچنان هم چاره‌ای حز حمایت از او ندارند.

, آنچه مشخص است اینکه، حسن روحانی به خوبی از شرایط و وضعیتی که اصلاح‌طلبان در آن قرار گرفته‌اند آگاه است و می‌داند، حمایت‌های آن‌ها در جریان انتخابات اخیر نه از روی لطف آن‌ها به وی بوده است، بلکه به جهت نیازی بوده که این جریان به روحانی داشته و دارد و به تعبیر جلائی پور، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز رأی به روحانی نداشتند و همچنان هم چاره‌ای حز حمایت از او ندارند.,

بدون شک آنچه جریان اصلاحات را دچار وضعیت امروز کرده که اینگونه در قبال تصمیمات فردی که خود آن‌ها از او حمایت کردند، تحقیر می‌شوند؛ به عملکرد این جریان در سال‌های حاکمیت آن‌ها بر دولت و مجلس و همچنین اقدامات افراطی و ضدمنافع ملی آن‌ها در جریان فتنه سال 88 مربوط می‌شود.

, بدون شک آنچه جریان اصلاحات را دچار وضعیت امروز کرده که اینگونه در قبال تصمیمات فردی که خود آن‌ها از او حمایت کردند، تحقیر می‌شوند؛ به عملکرد این جریان در سال‌های حاکمیت آن‌ها بر دولت و مجلس و همچنین اقدامات افراطی و ضدمنافع ملی آن‌ها در جریان فتنه سال 88 مربوط می‌شود.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه