اخبار داغ

گزارش/

تشدید بحران فروچاله ها در میناب/کام تشنه زمین بهشت جنوب را می بلعد

تشدید بحران فروچاله ها در میناب/کام تشنه زمین بهشت جنوب را می بلعد
حفر چاه های متعدد و برداشت بی رویه آب،در سایه فقدان مدیریت نظام مند در حوزه آب باعث تشدید بحران فروچاله ها در دشت میناب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، بحران آب در شهرستان میناب چالش های زیادی برای مردم این شهرستان به ویژه ساکنان روستاها به همراه داشته است، چالشی که فقدان مدیریت نظام مند در حوزه آب و سیاست های غلط در بهره برداری از منابع آب آن را تشدید کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

بحران فروچاله ها در میناب با حفر چاه های متعدد و برداشت بی رویه آب، کاهش سطح آب زیرزمینی و ایجاد فرونشست زمین در بخش وسیعی از دشت نگرانی هایی برای شهروندان مینابی به همراه داشته است.

,

روستاهای کاشرانی، تمبک(بالا، پایین و وسط)، گورزانگ، تم بلوچان، باغگلان، تم بساط، چلوگاومیشی، تالار، تمبانو، ملاجماتی، محمودی، گشنو، نصیرایی، شاه منصوری، حکمی، سرریگان، ماشهران، حاجی آباد، کلو، کلیبی، سرباران، میرآباد، کلنتان، زهرایی، پازیارت، بلبلی، باغانی، کردر، بندزرک، گرازوئیه،  شهوار ، بهمنی و حنایی از جمله روستاهای دچار فرونشست زمین هستند.

,

, ,

خسارت 50 درصدی فروچاله ها به منازل مسکونی

, خسارت 50 درصدی فروچاله ها به منازل مسکونی,

مختار سعیدی رئیس شورای اسلامی روستای محمودی با اشاره به افزایش فروچاله ها در این شهرستان اظهار کرد: فروچاله ها در این منطقه به بیش از 50درصد منازل اهالی روستای محمودی خسارت وارد کرده است.

,

رئیس شورای اسلامی روستای محمودی افزود: اهالی این روستا از ترس اینکه مبادا در شب اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد شب را با نگرانی صبح می کنند و حتی از تفریح و نشاط فرزندانشان در روستایی که هیچ اقدام عملی برای مهار فروچاله ها نشده سخت نگران هستند.

,

وی بیان کرد: ایجاد شکاف های عظیم با عمق زیاد در نزدیکی منازل مسکونی و حتی در مدارس این روستا اهالی را برای ادامه زندگی با نگرانی  همراه ساخته است.اهالی این مناطق خواهان رسیدگی و اقدام عملی از سوی مسئولان برای کنترل و مهار این فاجعه زیست محیطی هستند.

,

, ,

مدیران هیچ توجهی به نابودی میناب ندارند

, مدیران هیچ توجهی به نابودی میناب ندارند,

غلامعباس رسولی از باغداران نمونه شهرستان میناب در خصوص خشکسالی اخیر در میناب اظهار کرد: در نتیجه بی توجهی مسئولان با انتقال آب میناب به بندرعباس تمام ذخایر آبی این شهرستان که حق باغداران و کشاورزان این منطقه بود در طول این چند سال  غارت شده است.

,

رسولی ابراز کرد: طی چند سال اخیر تمامی باغات و محصولات باغی این شهرستان بکلی نابود شد و تا کنون  هیچ اقدامی مبنی بر قطع خطوط یا خاموش شدن پمپ های انتقال آب به بندرعباس  از سوی مسئولان انجام نشده است.

,

این باغدار مینابی گفت: هیچ توجهی از سوی مسئولان نسبت به باغداران این شهرستان نمی شود و مدیران از نابودی میناب بی خبرند.

,

, ,

سبز شدن فروچاله در وسط خیابان

, سبز شدن فروچاله در وسط خیابان,

کامیاب رییس شورای اسلامی روستای نصیرایی میناب هم گفت : افزایش فروچاله ها در روستای ما باعث شده تا  خانه های بسیاری خسارت ببینند و ده ها درخت انبه و بوته های لیموترش و نخل های این روستا خشک شود.

,

کامیاب با بیان اینکه فروچاله ها در این روستا جان دانش آموزان و اهالی را تهدید می کند، افزود: برای مقابله با فرونشست زمین فقط توانستیم گودال ها را پر کینم.

,

وی می گوید: تنها آرزوی اهالی این روستا مهار کردن فروچاله هایی است که روز به روز بر شدت و گسترش آنها افزوده می شود و این موضوع نگرانی هایی را برای شهروندان به همراه داشته است.

,

کامیاب ادامه داد: پیشروی فروچاله ها علاوه بر اینکه به منازل مسکونی خسارت وارد کرده به تاسیسات و راه روستایی هم زیان رسانده و گودالی با حجم عظیم در خیابان آسفالته این روستا به دور از چشم مسئولان ایجاد شده است.

,

, ,

فعال بودن ۲۲۴ چاه انتقال اب در میناب

, فعال بودن ۲۲۴ چاه انتقال اب در میناب,

یکی دیگر از فعالان محیط زیست در میناب علت اصلی ایجاد فروچاله و خشک شدن باغات در میناب را عدم توجه مسئولان به مطالبه گری مردم در ابتدای راه اندازی لوله دوم انتقال آب به بندرعباس عنوان کرد.

,

وی افزود: در صورتی که سهمیه زیست محیطی آب رعایت نشود در چند سال آینده زندگی برای ما زهر مار خواهد بود.

,

به گفته این فعال محیط زیست میناب باو جود اینکه مسئولان از خاموش بودن تعدادی از چاه های انتقال آب به بندرعباس سخن می گویند اما باز هم تعدادی از این چاه ها فعال هستند.

,

وی بیان کرد: تا سال ۱۳۶۵ حدود ۲۰ تا ۲۵ حلقه چاه در شهرستان میناب وجود داشت اما با افزایش خشکسالی تعداد چاه های عمیق به ۲۲۴ حلقه چاه افزایش یافته است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه