اخبار داغ

قابل توجه مسئولین؛

پل های هوایی قم، همچنان بدون عابر پیاده! +تصاویر

پل های هوایی قم، همچنان بدون عابر پیاده! +تصاویر
چرا باید در کلانشهری مثل قم که قریب به یک میلیون و 292 هزار نفر جمعیت و روزانه تعداد زیادی زائر دارد، از داشتن پل های هوایی دارای پله برقی، محروم باشد! البته در سطح شهر پیدا می شوند اما اکثر آن ها بدون پله برقی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، با گسترش شهرنشینی و افزایش تردد خودرو و به تبع آن عابران پیاده در سطح شهر، معضل رفت و آمد و عبور از خیابان، به ویژه برای کودکان و سالمندان بیشتر به چشم می خورد؛ اینجاست که لزوم وجود پل های هوایی متعدد در سطح شهر اهمیت پیدا می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

اتفاقا درد ما هم از همین جا شروع می شود! چرا باید در کلانشهری مثل قم که قریب به یک میلیون و 292 هزار نفر جمعیت و روزانه تعداد زیادی زائر دارد، از داشتن پل های هوایی دارای پله برقی، محروم باشد! البته شاید تک و توک در سطح شهر پیدا می شوند اما اکثر آن ها بدون پله برقی هستند.

,

, ,

به عنوان مثال؛ پل هوایی موجود در میدان مطهری که یکی از پرترددترین میدان در قم می باشد چند سالی است مجهز به پله برقی شده که آن هم به لطف برخی از دوستان و مسئولین گاهی اوقات به خصوص شب ها عملا متوقف و در آن تخته می شود.

,

, ,

نمی دانم! شاید شهرداری برای صرفه جویی در برق این کار را انجام می دهد که اگر این طور باشد علامت سوال بزرگی به وجود می آید.

,

حالا خدا رحم کرده که اکثر پل های هوایی قم فاقد پله برقی هستند به گمانم آن وقت یک در آهنین در ورودی آن ها نصب می شد و در طول شبانه روز بسته بودند!

,

لذا افراد برای عبور از خیابان مجبورند تا بیش از 3۰ پله را طی کنند تا بتوانند به ابتدای پل برسند و دوباره برای پایین آمدن از پل نیز همین مقدار پله را باید طی کنند! به همین دلیل بسیاری از افراد قید پل هوایی را زده و خطر عبور از خیابان را به جان می خرند؛ چرا که با بالا رفتن از این همه پله فشار زیادی به افراد به ویژه سالمندان وارد می شود.

,

گفتنی است که در اهمیت پله برقی در دنیای امروز همین بس که بدانیم آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا در سال ۲۰۰۴ تعداد ۳۰ هزار پله برقی وجود داشت و در این کشور هر ساله ۹۰ میلیارد جابجایی افراد روی این پله‌ها انجام می‌شود.

,

به هر حال مدتهاست که رسانه های مختلف درمورد لزوم تجهیز پل های عابر پیاده به پله برقی هشدار می دهند، اما گویا مسئولان شهری گوششان بدهکار نیست و تمایلی به انجام این کار ندارند.

,

اما سئوال اصلی این است که چرا در بازار شمسه برای جابجایی، پله های برقی آن هم زیر باد کولر نصب شده است اما در سطح شهر که مردم دائما در حال تردد زیر گرما و سرما هستند، پله برقی نصب نشده است؟

,

جالب اینجاست که در وسط خیابان هایی که پل هوایی نصب شده اند، توسط شهرداری نرده کار گذاشته شده که برای عبور از این سمت خیابان به سمت دیگر مجبوری از پل هوایی آن هم بدون پله برقی استفاده کنی! به همین دلیل بسیاری از افراد عطای آن را به لقایش بخشیده و با یک پرش خطرناک از روی نرده از بین سیل خروشان اتومبیل ها و موتورسیکلت ها عبور می کنند.

,

, ,

, ,

, ,

بنابراین در کلانشهر قم پایین بودن سطح آگاهی رانندگان و عابران پیاده تنها معضل اصلی این شهر در امر تصادفات نیست بلکه نبود پل های هوایی استاندارد و ناامن بودن آن یکی از دلایل اصلی تصادفات است. چرا که به گفته برخی از شهروندان قمی اگر پل های هوایی مناسبی در شهر ساخته می شدند، شاهد تصادف و از دست دادن عزیزانمان در مواقع عبور از خیابان نبودیم.

,

آری سالهاست که استفاده و تردد از پل‌های عابر پیاده برای افراد به ویژه سالمندان و زنان باردار با سختی های بسیاری همراه بوده است اما ظاهرا برخی مسئولان شهری بی توجه به این موضوع هستند!؟

,

به راستی شهرداری که برای ساخت یک پل عابر پیاده هزینه های گزافی را متحمل شده است، چرا به یکباره اقدام به ساخت پل های عابر پیاده مکانیزه نمی کند؟

,

برای پاسخ دادن به این سوال به سراغ 2 تن از شهروندان قمی رفته و با آن ها گفتگو کردیم که به اختصار در ذیل آمده است.

,

زهرا رمضانی یکی از شهروندان قمی گفت: شاید برای برقی کردن پله ها هزینه زیادی لازم است اما این دلیل نمی شود که شهرداری اقدام به این کار نکند؛ چرا که یک شهردار خوب باید به هر قیمتی که شده برای آسایش حال شهروندان تلاش کند.

,

وی افزود: یکی از دلایل عدم استفاده مردم از پل های هوایی برقی نبودن آن ها و عبور از پله های زیاد آن است.

,

امروزه هم که اکثر مردم یا کمردرد دارند یا زانو درد برای همین تمایلی به استفاده از این پل های هوایی را ندارند.

,

مجید شفاهی یک دیگر از شهروندان قمی است که در این باره می گوید: معمولا شهرداری ها از لحاظ مالی مشکل چندانی ندارند اما نمی دانم چرا برای مکانیزه کردن پل های هوایی زورشان می آید.

,

وی افزود: برای همین مردم هم زورشان می آید که آن همه پله را بالا و پایین کنند تا از یک خیابان عبور کنند.

,

شفاهی ادامه داد: مردم نه وقتشان را از سر راه آورده اند و نه پولی دارند که برای درمان پا و کمر خود خرج کنند، چون هر آدم سالمی دوبار که از این پله بالا و پایین برود قطعا دیسک کمر می گیرد!

,

در این بین برخی از کارشناسان حمل‌ و ‌نقل نیز معتقدند می‌ توان با کاهش سرعت حرکت مجاز در تعدادی از معابر شهر، عبور عابر پیاده را به سطح زیر منتقل کرد.

,

به عنوان مثال؛ شاپور دیوسالار از جمله این کارشناسان که می‌گوید: «در تقاطع‌هایی که خودروها می‌توانند با سرعت کمتری حرکت کنند، نیازی به نصب پل عابر پیاده نیست و باید با فرهنگ سازی و اصلاح رفتارها، مشکل تردد در این محورها را روی سطح زمین حل کرد. باید در نظر داشت پل‌های عابر پیاده، سازه‌هایی هستند که در منظر شهری تاثیر می‌گذارند، بنابراین بهتر است به جای افزودن پل‌های عابر پیاده، درصدد فرهنگ سازی و حل مشکل تردد عابران بر سطح زمین باشیم.

,

به‌طور حتم با افزایش روزافزون خودروها، ساده‌ترین اقدامی که برای حفظ جان عابران پیاده به ذهن مسئولان خطور می‌کند، ایجاد و نصب پل‌های عابرپیاده است، اما باید به این نکته توجه داشت در شهر باید حق تقدم با عابر باشد و اولویت به او داده شود.»

,

این کارشناس ارشد حوزه شهری با تاکید بر این که بالا رفتن از پل‌های هوایی به‌ طور حتم برای عابران پیاده زحمت دارد و نیازمند فرهنگسازی در عبور از تقاطع‌ها هستیم، می‌افزاید: «در معابری که خودروها می‌توانند با سرعت کمتری مثلا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کنند، لازم نیست عابر پیاده ارتفاع چهار، پنج متری را بالا برود تا وسایل نقلیه با سرعت بیشتری از تقاطع‌ها عبور کنند.

,

 ما تلاش می‌کنیم به محل تلاقی عابر پیاده و سواره معنا بدهیم و با خط‌ کشی و چراغ راهنمایی، ایمنی عابران را تامین کنیم.»

,

البته ناگفته نماند که سقائیان نژاد شهردار قم با تأکید بر اینکه رویکرد کلی شهرداری استفاده از ظرفیت‌های شهر قم با هزینه‌های پایین است، عنوان کرد: چند حرکت نمادین مهم را باید در سال جاری دنبال کنیم، امسال 10 پل عابر پیاده مکانیزه که هرکدام از آن‌ها دو میلیارد تومان است را ایجاد می‌کنیم.

,

به هر تقدیر، با توجه به شرایط معلوم نیست تدبیر مسئولین محترم برای این معضل چه خواهد بود؛ شاید باید این هزینه های میلیاردی بی ثمر را هم بگذاریم روی مابقی هزینه های اضافی انجام شده در سطح شهر!

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه