اخبار داغ

یاداشت/

نایلون های پلاستیکی معضل بزرگ انسانها و طبیعت است

نایلون های پلاستیکی معضل بزرگ انسانها و طبیعت است
زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او می کند.کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز در این مورد مصداق دارند. زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرج رسانه، زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او می کند.کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز در این مورد مصداق دارند. زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند.براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از ۳میلیون تن پلاستیک تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرج رسانه,

بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. در سال های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء استفاده از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی شنیده ایم؛ یعنی گذشته از بحث آسیب رسانی به محیط زیست، استفاده از این ظروف برای سلامت انسان مضر است.

,

هر کاری که انجام می‌دهیم و هر محصولی را که مصرف می‌کنیم، از غذایی که می‌خوریم تا لوازم برقی به نحوی با پلاستیک سرو کار داشته و حداقل در بسته بندی آن از این مواد استفاده شده است.

,

گرچه بسته‌بندی پلاستیکی با قیمتی نازل امکان حفاظت مناسبی از محصولات مختلف خصوصا مواد غذایی را فراهم می‌کند ولی متاسفانه معضل بزرگ زیست محیطی حاصل از آن گریبان‌گیر بشریت شده است. اکثر پلاستیکهای معمول در بازار از فرآورده‌های نفتی و زغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط هستند و تجزیه آنها و برگشت به محیط سالهای بسیار زیادی به طول می‌کشد.

, زغال سنگ, زغال سنگ,

بدون شک اثرات مخرب نایلکسهای  پلیمری بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست چراکه نایلکسهای پلیمری به کندی در محیط زیست تجزیه می شوند و در چرخه محیط زیست اختلال ایجاد خواهند کرد.

,

بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی ۳۰۰ تا ۵۰۰سال زمان می برد که معایبی همچون سرطان زایی ، عدم سازگاری با محیط زیست و طبیعت و از بین رفتن سرمایه ملی در اثر استفاده از منابع غیرقابل تجدید را به همراه دارد.

,

هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دورریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زادوولد انواع حشرات افزایش می یابد. کیسه های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند.

,

 کیسه های بلعیده شده حتی پس از مرگ جانوران و تجزیه آنها نیز سالم باقی می مانند، بنابراین دوباره پراکنده شده و از بین بردن حیاتی دیگر را ادامه می دهند. پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست هستند.

,

کشورهای پیشرفته چند سالی است که استفاده از ظروف یک بارمصرف گیاهی را جایگزین انواع پلاستیکی آن کرده اند و در کشور های صاحب فناوری تولید پلیمر های گیاهی، از نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم برای این منظور استفاده می شود. علاوه بر حفظ محیط زیست، حفظ سلامت انسان ها هنگام استفاده از این ظروف اهمیت ویژه ای دارد و از آنجایی که این پلیمر ها منشأ گیاهی و طبیعی دارند، هیچ ماده سمی و مضری از آنها آزاد نمی شود.

,

در این سالها که کشور ایران با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و تحلیلگران محیط زیست بارها در مقالات و مصاحبه های خود به خطراتی که در کمین محیط زیست ایران است اشاره داشته اند و مسئولین کشور نیز یکی از دغدغه های خود را محیط زیست اعلام می کنند اما بازشاهد این هستیم که برخی کج سلیقگی ها و یا عدم آگاهی از شرایط زیان باری که محیط زیست ایران را به مخاطره انداخته موجب شده همچنان در زمینه استفاده از نایلون های برگشت پذیر به جامعه کوتاهی صورت گیرد و مردم هم نیز از این موضوع به دلیل عدم آگاهی بخشی بی اطلاع هستند.

,

علی رغم همه مشکلاتی که نایلون های مختلف برای محیط زیست ایجاد می کنند اما باز هم شاهد استفاده این نوع پلاستیکها در فروشگاههای مختلف زنجیره ای و بزرگ و کوچک در استان البرز و به خصوص کلانشهر کرج با جمعیت حدود ۲ میلیون نفر هستیم و مطلب در جایی نگران کننده تر می شود که برخی از سازمانها و نهادی های دولتی همچون شهرداریها و سازمانهای میوه و تره بار ،  نیز از این نوع پلاستیکها استفاده می کنند و این امر خطرات بسیاری را برای محیط زیست و شهروندان دارد.

,

حال که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر در کلانشهر کرج به محیط زیست  سالم پای بند هستند و سالهاست در این مسیر گام های موثر و مثبتی را برداشته اند انتظار می رود در راستای آگاهی بخشی به مردم و مسئولین شهری در سازمانهای مختلف زیرمجموعه مدیریت شهری کرج اقدامات لازم را انجام داده و همچون برخی شهرهای بزرگ ایران و جهان در راستای محیط زیست سالم گام برداشته و تصمیمات مهمی را بگیرند تا آیندگان نیز بتوانند زندگی سالم و محیط زیست آرام بخش و مطمئنی را تجربه کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه