اخبار داغ

رنج بی گنج کولبری بر قامت خمیده زنان هرمزگانی

کولبری؛ این بار توسط زنان هرمزگانی + عکس

کولبری؛ این بار توسط زنان هرمزگانی + عکس
جماعتی که اغلب زنان سرپرست خانوار و از روی ناچاری وارد بازار کولبری شده اند به ازای جابجایی بسته بندی هایی که چند برابر خودشان است دست مزد اندکی دریافت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛کولبری دردی آشنا ناشی از محرومیت، بیکاری و فقر در مناطق مرزی کشور است که مرزنشینان را درگیر خود کرده تا به رغم بی میلی دست به کاری  بزنند که نتیجه آن ضربه به اقتصاد کشور و معیشت دیگر کارگران سرزمینشان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

استان هرمزگان با بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی از دیرباز میزبان کالاهای خارجی و قاچاق است که در این میان جزیره قشم و درگهان به دروازه قاچاق کالا در ایران شهرت یافته است.

,

هرمزگان نیز مانند دیگر مناطق مرزی کشور مرکز تجارت اجناس خارجی است که به واسطه لنج ها و قایق های تندرو بزرگ از کشورهای حاشیه خلیج فارس به قشم آورده می شود و از این جاست که کار کوله بران و چت بازان شروع می شود.

,

در سال های اخیر به واسطه کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق افسار گسیخته کالا میزان ورود کالای قاچاق به قدر چشم گیری کاهش یافته اما در برابر سخت گیری ها و برخورد با زنان و مردان کولبری که چند بسته کوچک را جابجا می کنند، شاهد حجم گسترده ای از قاچاق کالای سازمان یافته هستیم که به همت دست های پشت پرده به صورت کلان و کانتیتری وارد کشور می شود.

,

با این تفاسیر نه تنها اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کافی نیست بلکه ضربه ای به معیشت کولبرانی شده که زندگی محقر خود را با درآمد اندک کولبری می گذرانند.

,

جماعتی که اغلب زنان سرپرست خانوار و نیازمند را تشکیل می دهند از روی ناچاری وارد بازار کولبری و چتربازی شده اند تا به ازای جابجایی بسته بندی هایی که چند برابر خودشان است دست مزد اندکی دریافت کنند.

,

 

,

, ,

 

,

بی بی زینب یکی از زنان این مرز و بوم است که سالها پیش همسر خود را از دست داده و تنها راه امرار معاش خود و پنج فرزندش درآمدی است که از چتربازی به دست می آورد؛ وی می گوید:از سال 70 و از روی ناچاری وارد این کار شدم ابتدا کار برایم سخت بود چرا که مجبور بودم هر روز صبح زود از بندرعباس به قشم بروم و ازآنجا با چندین بسته جنس به بندر برگردم.

,

وی ادامه داد:اگر بخت با ما یار باشد و با گلف های دریابانی برخورد نکنیم بار را به مقصد می رسانیم در غیر این صورت علاوه بر مصادره شدن بار باید خسارت ارباب را هم پرداخت کنیم.

,

می گوید: در دهه هفتاد که ورود سیگار محدودیت نداشت در روزهای گرم تابستان هم کابشن های بزرگ و مردانه می پوشیدیم و در لایه های استریش سیگارهایمان را جا می دادیم که حمل آن راحت تر باشد اما وزن سنگین و تحمل گرما طاقت فرسا می شد.

,

بی بی از محدودیت ها و سخت گیری های ماموران انتظامی می گوید و ادامه داد: ما کوله بر هستیم و بابت جابجایی بار دستمزد دریافت می کنیم چرا باید برخورد و قانون ها محدود به ما باشد و صاحبان بار و اربابان در فراغ خاطر به زندگی خود ادامه دهند.

,

وی که می گوید تا حالا هیچ کدام از صاحبان بار را ندیده و نمی شناسد، تاکید کرد:اربابان اصلی اصلا بندر و قشم نمی آیند آنها پایتخت نشینند و به واسطه رابط هایی که خود را ارباب می دانند بارهایشان را برای جابجایی به چتربازان می دهند.

,

این زن سختی کشیده جنوبی اظهار کرد: اخیر که کانتینرهای بزرگ کالای قاچاق وارد کشور می شود نه تنها بازار کار کوله بران را کساد کرده بلکه مالکان این محموله های بزرگ نیز بدون هیچ نام و نشانی کار خود را دنبال می کند.

,

, ,

 

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت 95  قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی‌ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاه‌های ذی‌ربط، با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته مقابله و برخورد کند.

, حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت 95  قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی‌ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاه‌های ذی‌ربط، با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته مقابله و برخورد کند.,

رهبر انقلاب افزودند: منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.

, رهبر انقلاب افزودند: منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.,

ایشان ادامه دادند: مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می رود آن‌طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.

,

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: من قاچاق های سازمان‌یافته بزرگ را می گویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟ خب، باید برویم برخورد کنیم با اینها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما می‌توانیم؛ به‌طور جدّی با اینها برخورد کنیم.

, حضرت آیت‌الله خامنه‌ای,

, ,

 

,

دولت به تازگی طرحی را در راستای ساماندهی کولبری در کشور تصویب کرده تا کوله برهای چهار استان کشور در 15 معبر مجوز فعالیت کنندلذا طرح مشروط به این امر است که کالای وارداتی آنها تاثیر منفی به تولید داخل نداشته باشد و از طرفی در کمک به معیشت آنها موثر باشد.

,

بر اساساین طرح شش  معبر در سیستان و بلوچستان و کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی هر کدام سه معبر فعالیت خواهند کرد و کوله بران در مجموع همه معابر سالانه تا سقف 900 میلیارد تومان از پرداخت مالیات گمرکی معاف خواهند شد.

,

انگار دولتی که مسائل اقتصادی را با اشرفیت کامل دنبال می کند و بر اهمیت اقتصادی استان بزرگی مانند هرمزگان آگاه است جایگاه کولبری را در این استان از قلم انداخته،موضوعی که ارتباط مستقیم با معیشت هزاران نفر از ساحل نشینان این استان دارد و به واسطه ایجاد بازارهای مرزی می توانست رونق اقتصادی مردم را به همراه داشته باشد مانند همیشه زیر پونز فراموشی پنهان مانده است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه