اخبار داغ

روانشناس و آسیب شناس اجتماعی:

فضای مجازی،کاملا حقیقی است/مراقب کودکانمان در این فضا باشیم

فضای مجازی،کاملا حقیقی است/مراقب کودکانمان در این فضا باشیم
روانشناس و آسیب شناس اجتماعی گفت:سبک زندگی دیجیتالی بزرگ ترها، تأثیر زیادی در سبک زندگی دیجیتالی و حتی سبک زندگی واقعی کودکان در دنیای پیرامون دارد و فضای مجازی،کاملا حقیقی است وباید مراقب کودکانمان در این فضا باشیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امین مختاری روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت : هر­چه پیش­تر آمده­ایم و بخصوص با ظهور فضای مجازی در سال‌های اخیر، کمتر شاهد بازی کودکان در کوچه‌ها هستیم و بچه‌ها دیگر تمایل چندانی به بازی‌های گروهی مبتنی‌بر مهارت‌های بدنی‌شان ندارند و اعتقاد عمومی بر این است که کودکان دهه شصت و قبل از آن، بیشتر از حالا بچگی می‌کردند.

وی افزود : نسل­‌های قبلی در سنین کودکی خود برای پر کردن زمان خالی و اوقات فراغت، بیشتر به بازی‌های دسته جمعی در حیاط و کوچه و همچنین بازی­‌هایی که بر پایه مهارت‌های بدنی بود، رو می‌آوردند.
 
مختاری گفت :با توجه به دشواری کنترل فضای مجازی و ورود انواع و اقسام اطلاعات متفاوت به این حوزه ، نظارت بر محتوای این شبکه ها بسیار سخت است از این رو می باید نهادهای متولی با اتکا به نظرات نخبگان اجتماعی و فرهنگی نقشی درخور برای به حداقل رساندن صدمات احتمالی ایفا کنند.

وی با بیان پیامدهای منفی کاربری در شبکه‌ های اجتماعی گفت : پیامدهای منفی کاربری در شبکه‌ های اجتماعی برای کودکان و نوجوان به مراتب بیش از بزرگسالان است و شبکه های مجازی کودکان و نوجوانان را از زندگی واقعی دور کرده و وارد فضایی غیر حقیقی می کند.
 
وی افزود:این موضوع فرایند جامعه پذیری و دیگر مسایل مربوط به حیات اجتماعی کودکان و نوجوانان را با مخاطره رو به رو خواهد ساخت.


این کارشناس افزود : فضای مجازی  مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند. از عمده‌ترین تأثیرات منفی فضای مجازی می‌توان در قالب‌های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت‌های اجتماعی، سوءاستفاده‌های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمات جسمانی نام برد.

وی بیان کرد : کودکان فکر می کنند در دنیای مجازی به دلیل احساس ناشناس بودن، در مقابل رفتار های نامناسب خود هیچ گونه مسئولیتی ندارند در حالی که آنها نباید فراموش کنند که در مقابل رفتار و اعمال خود پاسخگو هستند.

مختاری گفت : سبک زندگی دیجیتالی بزرگ ترها، تأثیر زیادی در سبک زندگی دیجیتالی و حتی سبک زندگی واقعی کودکان در دنیای پیرامون دارد. والدینی که صبح تا شب مشغول اینترنت و چت و گوشی هوشمند خود هستند، این رفتار را باید در کودکان و نوجوانانشان نیز، انتظار داشته باشند. چرا که کودکان و نوجوانان، در سنین اولیه رشد، بیش‌ترین سطح تأثیر پذیری را از رفتار بزرگ ترها به خصوص والدین خود کسب می‌کنند.

این کارشناس مطرح کرد : کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ی شکل‌گیری هویت آن‌هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی کردن آن‌ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی جست‌وجو می‌کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای کودک و نوجوانمان باید همراه با قانونمندی باشد گفت : والدین باید به فرزندان خود یاد بدهند که اجازه چه فعالیت‌هایی را با کامپیوتر و اینترنت دارند و از چه فعالیت‌هایی باید به دور باشند.
 
مختاری گفت : خانواده ها باید با ایجاد سرگرمی های مناسب سنی، آموزش ها و بازی های منطبق با طیف سنی کودکان و نوجوانان، باید امکانات نشاط و سرگرمی فرزندان خود را فراهم کنندو رسانه ها و نهادهای متولی نیز موظف هستند با واقع بینی در زمینه فناوری های جدید، بسترهای لازم فکری، فرهنگی و آموزشی را برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان فراهم آورند
وی یادآور شد: در راستای حل مشکلات حوزه فضای مجازی و کودکان، خانواده‌ها خود باید اطلاعات را افزایش داده و رفتار صحیح را انجام دهند


 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار زنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه