اخبار داغ

عقب ماندگی ۹۴ درصدی اجرای عملیات کنترل سیلاب در راز و جرگلان/لزوم اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان

عقب ماندگی ۹۴ درصدی اجرای عملیات کنترل سیلاب در راز و جرگلان/لزوم اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان
کارشناس مسئول آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در شهرستان راز و جرگلان به منظور کنترل سیلاب و رسوب فقط تا 13 درصد از وسعت این شهرستان انجام و اجرای عملیات آبخیزداری آن نیز فقط در سطح شش درصد از وسعت این شهرستان اجرایی شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، سعیده سادات هدایی، کارشناس مسئول آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی درباره چرایی سیل خیز شدن شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: خراسان شمالی و به ویژه شهرستان راز و جرگلان ضریب سیل خیزی و فرسایش پذیری بالایی در خاک را دارا و هر ساله نیز با بلای بروز سیل روبرو هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, سعیده سادات هدایی، کارشناس مسئول آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی , درباره چرایی سیل خیز شدن شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: خراسان شمالی و به ویژه شهرستان راز و جرگلان ضریب سیل خیزی و فرسایش پذیری بالایی در خاک را دارا و هر ساله نیز با بلای بروز سیل روبرو هستند, .,

هدایی، وجود دام مازاد، عدم تعادل دام و مرتع، تخریب پوشش گیاهی، تجاوز به حریم رودخانه ها، تخریب مراتع به علت کشاورزی نامناسب، ایجاد مزارع در مناطق پر شیب همچنین نوع سازندهای زمین شناسی در این شهرستان که موجب شده خاک فرسایش پذیر شود و آب در خاک نفوذ نکند از مهمترین عواملی برشمرد که ضریب سیل خیزی استان به ویژه در شهرستان راز و جرگلان را افزایش داده اند.

, .,

وی، اجرای عملیات بیولوژیکی از جمله کپه کاری و حفاظت و قرق حوزه آبخیز همچنین عملیات مکانیکی از جمله احداث بندهای خاکی و بندهای گابیونی را از مهمترین راه کارهای عمرانی برای افزایش پوشش گیاهی، اصلاح مسیر رودخانه ها، تعدیل سرعت آب، کمک به اصلاح و حفظ پایداری خاک، کنترل رسوب و کاهش فرسایش خاک و کنترل سیلاب عنوان کرد.

, .,

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال های گذشته در سطح 13 درصد از وسعت شهرستان راز و جرگلات مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری با اهداف یاد شده، انجام شده، گفت: تاکنون در راستای اجرای مطالعات انجام شده فقط تا شش درصد از وسعت این شهرستان عملیات اجرایی آبخیزداری انجام شده است.

, .,

کارشناس مسئول آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، کمبود اعتبارات و عدم اختصاص به موقع اعتبارات را علت اصلی عقب ماندگی عملیات بیولوژیک و مکانیکی برای کنترل سیلاب در این شهرستان برشمرد.

, .,

با این وجود، وی تصریح کرد: از مجموع شش درصد اقدامات انجام شده برای کنترل سیلاب در این شهرستان، بخشی از آن در منطقه تازه قلعه انجام شده است که خوشبختانه هرگاه بارندگی هایی در این منطقه رخ می دهد به طور نسبی سیلاب در این منطقه کنترل می شود.

, .,

افزون بر این، وی بر لزوم مدیریت جامع حوزه آبخیزداری با همکاری ادارات ذی ربط و مشارکت مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید کرد.

, .,

هدایی در خاتمه یاد آور شد: با توجه به اینکه اختصاص اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان کم است و به موقع نیست  و ضرورت دارد که دولت بر اختصاص به موقع آن توجه ویژه ای داشته باشد، در عین حال، بسیار مهم است که مسئولان استان بر اعمال مدیریت جامع حوزه آبخیز و مردم نیز در حفظ و حراست از منابع طبیعی توجه ویژه ای داشته باشد.

, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه