اخبار داغ

منتخب شورای پنجم سمنان:

اجتناب از اقدامات نمایشی یکی از شاخص های انتخاب شهردار جدید است/ مردم از شورای چهارم راضی نبودند

اجتناب از اقدامات نمایشی یکی از شاخص های انتخاب شهردار جدید است/ مردم از شورای چهارم راضی نبودند
منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر سمنان گفت: انجام اقداماتی که جنبه تبلیغاتی دارد یکی از انتقادات اصلی ما است لذا اجتناب از فعالیت های نمایشی یکی از شاخص های انتخاب شهردار جدید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در آستانه آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برای اطلاع از راهبردها و برنامه های شورای شهر پنجم سمنان، مرآت به سراغ منتخبان این دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سمنان رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, مرآت,

برخی از منتخبین البته انجام گفتگو را به زمان آغاز رسمی فعالیت شورا موکول کردند اما برخی دیگر در گفتگو با خبرنگار مرآت به بیان دیدگاه های خود در خصوص شورای پنجم و موضوع انتخاب شهردار پرداختند.

, مرآت,

روز گذشته متن گفتگوی مرآت با محمد همتی منتخب شورای پنجم بر روی خروجی قرار گرفت. آن چه در پی می آید متن گفتگوی تفصیلی خبرنگار مرآت با مهدی خراسانیان، شهردار اسبق سمنان و دیگر منتخب شورای پنجم شهر سمنان است.

,

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

,

مرآت- از آن جا که مدیریت شهری ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد، لازم است انتقادات و پیشنهادات آنان به طور مطلوب تری شنیده شود؛ چیزی که شاید تا بحال آن گونه که باید و شاید اتفاق نیفتاده است. چه ساز و کاری اندیشیده اید تا نقدها و نظرات مردم را به صورت کارشناسی به عرصه عمل وارد کنید؟

, مرآت- از آن جا که مدیریت شهری ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد، لازم است انتقادات و پیشنهادات آنان به طور مطلوب تری شنیده شود؛ چیزی که شاید تا بحال آن گونه که باید و شاید اتفاق نیفتاده است. چه ساز و کاری اندیشیده اید تا نقدها و نظرات مردم را به صورت کارشناسی به عرصه عمل وارد کنید؟,

شوراهای شهر از بدو تشکیل بر اساس وظایف تعریف شده، نقشی اساسی در مدیریت شهر و رسیدگی به مشکلات مردم ایفا کرده اند. از این منظر است که می توانیم شوراها را فراتر از شهرداری درنظر بگیریم. مردم باید شعارهای داده شده در زمان انتخابات را مطالبه کنند چرا که اگر این شعارها جامه عمل بپوشند، شهر به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می کند اما مشکل این جاست که پس از انتخابات بسیاری از شعارها در حد همان روزهای انتخابات باقی می ماند.

,

جلسات شورا به صورت علنی برگزار خواهد شد

, جلسات شورا به صورت علنی برگزار خواهد شد,

میزان پیشرفت شهر عمدتا به میزان مطالبه گری مردم مربوط می شود. پیش تر روند به این صورت بود که مردم به شورا مراجعه و نظرات خود را بیان می کردند. این روند در دوره پنجم هم برقرار خواهد بود اما تفاوت این دوره با ادوار پیشین اتفاق نظر درباره برگزاری علنی جلسات شوراست. جالب است که طبق قانون برگزاری غیرعلنی جلسات شورا، نه به نصف بعلاوه یک، بلکه به دوسوم آراء اعضا نیاز دارد. این علنی بودن مهم ترین عامل شفافیت است و سبب می شود که مردم در جریان وقایع، دیدگاه ها، گفتگوها و طرح ها قرار بگیرند.

,

نظر دوستان هم این است که جلسات علنی برگزار شود و ما در این دوره از شورا شفافیت را به مردم نشان دهیم.

,

مرآت- سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان قصه پرغصه ای دارد! مدت های طولانی است که این سازمان، دوران افول خود را سپری می کند. چه تدابیری برای بهبود وضعیت این سازمان اتخاذ خواهید کرد؟

, مرآت- سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان قصه پرغصه ای دارد! مدت های طولانی است که این سازمان، دوران افول خود را سپری می کند. چه تدابیری برای بهبود وضعیت این سازمان اتخاذ خواهید کرد؟,

آقای محمد بهرامی پیش تر زحمات بسیاری را برای پایه گذاری سازمان فرهنگی متحمل شدند و در زمان ایشان اقدامات بسیار مطلوبی انجام شد. سازمان فرهنگی در آن زمان در موضوعات فرهنگی شهر بسیار اثرگذار بود. بی-تردید اگر اما در حوزه های فرهنگی شهر دچار مشکل باشیم و سازمان فرهنگی نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند در سایر ابعاد مدیریت شهری نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

,

, ,

نمی توانیم در امور داخلی شهرداری مستقیما دخالت کنیم

, نمی توانیم در امور داخلی شهرداری مستقیما دخالت کنیم,

بر اساس قانون مهم ترین بعد فعالیت شورای شهر، نظارت است و این شورا نمی تواند در امورات داخلی شهرداری به طور مستقیم دخالت کند اما تلاش ما این است که برنامه های فرهنگی را در برنامه های سالیانه و نیز چشم انداز چهارساله خود پیش بینی کنیم تا سازمان فرهنگی به نحو مطلوبی به فعالیت خود ادامه دهد. افزون بر برنامه های بلندمدت، برنامه های میان مدت و کوتاه مدت فرهنگی نیز در بودجه پیش بینی خواهد شد.

,

مرآت- برای توسعه ورزش های همگانی هم برنامه ای دارید؟

, مرآت- برای توسعه ورزش های همگانی هم برنامه ای دارید؟,

بله، بر اساس برنامه های کلان و تغییراتی که در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری انجام خواهد شد توسعه ورزش های همگانی نیز مدنظر قرار دارد. یکی از اقدامات توجه به زیرساخت های ورزشی مسکن مهر است. احداث و ساماندهی سالن های سرپوشیده ورزشی نیز در برنامه های ما پیش بینی شده است.

,

مرآت- این که شما وارد کارزار انتخابات شدید فی نفسه نشان می دهد که معتقدید اصلاحاتی در وضعیت کنونی لازم است. مشخصا چه نقدهایی به عملکرد شهردار فعلی دارید؟

, مرآت- این که شما وارد کارزار انتخابات شدید فی نفسه نشان می دهد که معتقدید اصلاحاتی در وضعیت کنونی لازم است. مشخصا چه نقدهایی به عملکرد شهردار فعلی دارید؟,

پس از این که دوره فعالیت ما در شهرداری به پایان رسید، بسیاری از طرح ها و برنامه هایمان به ویژه در حوزه های عمرانی ابتر ماند و آن برنامه ها در چهارسال گذشته دنبال نشد. ما تصمیم داریم که آن برنامه ها را بر اساس نیازهای بروز مردم به انجام برسانیم. در نشست های اولیه ای که با منتخبین شورای پنجم داشتیم، 60 برنامه و پروژه را در این خصوص تعریف کردیم.

,

نیروهای زبده پیشین همچنان در شهرداری حضور دارند

, نیروهای زبده پیشین همچنان در شهرداری حضور دارند,

من فکر می کنم اگر بتوانیم این برنامه ها و پروژه ها را به انجام برسانیم، اقدامات مطلوبی در شهر صورت خواهد گرفت. پس از پایان مسئولیت من، بیش از سه تا چهار نفر از مجموعه شهرداری جدا نشدند و تمام کارها را ما سه چهار نفر انجام نمی دادیم! آن نیروهای زبده پیشین همچنان در شهرداری حضور دارند و تغییر نکرده اند. من همواره تأکید کرده ام که شهردار تنها نقش هماهنگ کننده دارد.

,

, ,

نیروهای متخصص به حاشیه رانده شدند

, نیروهای متخصص به حاشیه رانده شدند,

متأسفانه شرایط مدیریت به گونه ای رقم خورد که بسیاری از نیروهای متخصص به حاشیه رانده شدند. باید بین مدیر و زیرمجموعه ارتباطی صمیمی برقرار باشد و این یکی از رمزهای موفقیت یک مدیر است که ما آن را در زمره شاخصه های انتخاب شهردار گنجانده ایم. فارغ از موضوع شفافیت که در دوره پنجم شورا بر آن تأکید شده است، 27 شاخصه را برای انتخاب شهردار احصاء کرده ایم.

,

اگر شهردار انتخابی واجد این شاخصه ها باشد بالطبع می تواند رابطه ای صمیمی با زیرمجموعه خود برقرار کند. انجام اقدامات روبنایی و اقداماتی که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد نیز از دیگر انتقادات به روندهای کنونی است که شهردار جدید باید از آن دوری کند.

,

مرآت- ارزیابی شما از عملکرد شورای چهارم چگونه است؟ برخی معتقدند بسیاری از مصوبات این شورا بلااستفاده باقی مانده است، چه خواهید کرد که این اتفاق برای مصوبات دوره پنجم شورا رخ ندهد؟

, مرآت- ارزیابی شما از عملکرد شورای چهارم چگونه است؟ برخی معتقدند بسیاری از مصوبات این شورا بلااستفاده باقی مانده است، چه خواهید کرد که این اتفاق برای مصوبات دوره پنجم شورا رخ ندهد؟,

من به عنوان یک شهروند عملکرد دوره چهارم را مطلوب نمی دانم. مردم هم با رأی خود نشان دادند که از عملکرد شورای پیشین راضی نیستند. در این دوره، فعالیت زیرساختی و پروژه شاخصی به چشم نمی خورد. فعالیت های شورای چهارم اصلا برای یک مدت چهارساله مناسب نیست. اگر ما هم نتوانیم به شعارهای انتخاباتی خود عمل کنیم، مردم این شورا را هم شورای ضعیفی خواهند دانست و حق خواهند داشت که در دوره بعدی انتخابات شوراها به هیچ یک از ما رأی ندهند.

,

خطا در انتخاب شهردار؛ ضعف شورای چهارم

, خطا در انتخاب شهردار؛ ضعف شورای چهارم,

انتخاب دو شهردار برای یک مدت چهارساله و اشتباه در انتخاب نخست، ضعف شورای چهارم بود و مسلما اگر شهردار بهتری برای سمنان انتخاب می شد، عملکرد شورا نیز مطلوب تر بود چرا که به هر حال این شهردار است که برنامه های شورا را اجرا می کند. اما درباره بخش دوم پرسش شما باید گفت، نظارت پس از انتخاب شهردار، دومین وظیفه مهم شورا است. البته من بار دیگر تأکید می کنم که شورا حق دخالت مستقیم در نحوه مدیریت شهرداری را ندارد و این موضوع در حوزه وظایف شهردار تعریف می شود اما نظارت، مشکل بلامحل ماندن مصوبات را حل می کند.

,

وقتی جلسات ما به صورت علنی برگزار شود، اخبار اتفاقات، مباحث مطرح شده در شورا و طرح ها و مصوبات در رسانه ها و مطبوعات انعکاس می یابد و بازخوردهای مردم مصوبات ما را پالایش می کند. اگر مردم طالب مصوبات ما نباشند، ما موفق نخواهیم شد. لذا نیازمند همراهی مردم هستیم.

,

مرآت- با توجه به تأکید شما بر شفافیت این پرسش مطرح است که آیا به گزینه مشخصی برای تصدی مسئولیت شهرداری دست یافته اید؟

, مرآت- با توجه به تأکید شما بر شفافیت این پرسش مطرح است که آیا به گزینه مشخصی برای تصدی مسئولیت شهرداری دست یافته اید؟,

شفافیت در واقع توسط قانونگذار پیش بینی شده است. دلیل تأکید ما بر برگزاری علنی جلسات این است که مردم باید در جریان همه امور باشند و ما مسأله پنهانی نداریم. ما نمی توانیم بگوییم که مردم در زمان انتخابات محرم هستند و پس از انتخابات نامحرم می شوند! ما باید برای تصمیمات خود در شورا، در محکمه الهی پاسخ داشته باشیم. خوشبختانه منتخبین شورا بنای کار و تأمین مصالح عمومی شهر را دارند و مسائل جناحی را در تصمیمات خود دخالت نمی دهند؛ بنابراین تلاش ما بر این است که فرد توانمندی را برای تصدی سمت شهرداری انتخاب کنیم.

,

بومی بودن، مسئولیت پذیری و قدرت جذب سرمایه گذار؛ سه شاخصه مهم در انتخاب شهردار

, بومی بودن، مسئولیت پذیری و قدرت جذب سرمایه گذار؛ سه شاخصه مهم در انتخاب شهردار,

قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری و نیز بومی بودن، برای ما شاخصه های مهمی تلقی می شود. قدرت جذب سرمایه گذار نیز برای ما بسیار مهم است؛ چراکه بخشی از برنامه ها توسط سرمایه گذاران انجام می شود. مسئولیت پذیری، صلاحیت های دینی و اخلاقی، ساده زیستی، اعتدال محوری، پاسخگو بودن، توان ایجاد محیطی آرام و بدون تنش در شهرداری برای فعالیت مطلوب زیرمجموعه ها و اجتناب از فعالیت های نمایشی نیز از دیگر شاخصه های ما برای انتخاب شهردار است.

,

مرآت- بر اساس این شاخصه ها روی گزینه خاصی اتفاق نظر پیدا کرده اید؟

, مرآت- بر اساس این شاخصه ها روی گزینه خاصی اتفاق نظر پیدا کرده اید؟,

جلسات ما هنوز رسمی نیست اما تا کنون افرادی را مورد بررسی قرار داده ایم. کسانی که برای ارائه برنامه خود دعوت شدند، کسانی بودند که این شاخصه ها کم و بیش در آن ها موجود بود.

,

مرآت- شما میزان حقوق دریافتی خود را به مردم اعلام خواهید کرد؟

, مرآت- شما میزان حقوق دریافتی خود را به مردم اعلام خواهید کرد؟,

بله قطعا، فارغ از این که مردم باید در جریان مصوبات شورا باشند، طبق قانون به لحاظ مالی نیز شورا باید به طور سالانه گزارش هزینه ها و درآمدهای خود را به مردم ارائه کند. متأسفانه تا کنون به این قانون عمل نشده و حتی از فردی که فیش حقوقی اعضای شورا را منتشر کرد، شکایت هم کردند! در حالی که این وظیفه اعضای شورای شهر بود که حقوق خود را به مردم اعلام کنند. بنابراین افشای فیش حقوقی اعضای شورای شهر جرم نبود بلکه وظیفه ای بود که اعضای شورا آن را انجام نداده بودند.

,

مرآت- در برخی از کشورها، پروژه های شهری را در پایان هرسال به رأی مردم می گذارند تا خود مردم انتخاب کنند که مایلند کدام پروژه در اولویت اجرا قرار بگیرد. آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که این اتفاق در سمنان رخ دهد؟

, مرآت- در برخی از کشورها، پروژه های شهری را در پایان هرسال به رأی مردم می گذارند تا خود مردم انتخاب کنند که مایلند کدام پروژه در اولویت اجرا قرار بگیرد. آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که این اتفاق در سمنان رخ دهد؟,

ما قطعا به دنبال آن هستیم که اولویت ها را از طریق نظرات مردم تعیین کنیم و ساز و کارهایی برای این مهم پیش بینی خواهد شد.

,

مرآت- و سخن آخر.
اعضای شورای شهر باید در راستای خواسته های مردم شهر حرکت و اقدام کنند. خواسته ما از اصحاب رسانه این است که از یک سو انتقادات مردم را به ما منتقل کنند و از سوی دیگر تنگناها، مشکلات و موانعی که بر سر راه برآوردن خواسته های مردم وجود دارد به اطلاع آنان برسانند.
مرآت-  برای شما و همکارانتان در شورای اسلامی شهر صمیمانه آرزوی موفقیت می کنیم.

, مرآت- و سخن آخر.,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه