اخبار داغ

کم‌سویی چراغ فرهیختگی در کتاب‌خوانی مازندران/ حضور خیرین در بحث کتابخانه‌ها چالش موجود را مرتفع می‌کند

کم‌سویی چراغ فرهیختگی در کتاب‌خوانی مازندران/ حضور خیرین در بحث کتابخانه‌ها چالش موجود را مرتفع می‌کند
حضور خیرین می‌تواند در چالش‌های موجود تاثیرگزار باشد و برای اتمام پروژه‌های حوزه کتابخوانی باید از ظرفیت خیران استفاده شود. 20 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه کتابخانه مورد نیاز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی‌دهیم، که در این راستا باید بر روی محتوای کتب مورد انتشار و علایق فردی جامعه هدف، نکات کارشناسی مورد لحاظ قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
 
,
کتاب،کالای بی‌نظیر فرهنگی
کتاب را حافظه بشریت خوانده‌اند از این رو که مجموعه دانش و معارف تاریخ مدون چند هزار ساله را در کتاب می‌توان یافت.
, کتاب،کالای بی‌نظیر فرهنگی, کتاب،کالای بی‌نظیر فرهنگی,
,
هیچ کدام از وسایل ارتباطی ژرفای لازم را در اندیشه، تفکر و حوزه قدرت خلاقیت انسان، آن گونه که خواندن و نوشتن پدید می‌آورد ایجاد نمی‌کند، از این رو ترویج کتاب و کتابخوانی وظیفه و رسالت اصلی دست‌اندرکاران فرهنگ و دانش جامعه ما است، همانطور که کتاب از دیرباز حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه‌های والا و منبع عظیمی بوده که طالبان علم، اندیشه و حقیقت را سیراب می‌کرده است.
,
 
,
ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی مبین این نکته است که امروزه کتاب می‌تواند به‌عنوان یک وسیله مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

نقش جهانی کتاب در ارتقاء فرهنگ
تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی آن جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.
,
,
, نقش جهانی کتاب در ارتقاء فرهنگ, نقش جهانی کتاب در ارتقاء فرهنگ,
,
, ,
نقش کتابخانه‌ها نیز در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده بوده از این رو کتابخانه را می‏‌توان به عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان دانست، بطوریکه این نهاد می‏‌تواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش‏ آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در نتیجه، به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود.
,
 
,
کتابخانه‌های عمومی، بازار رایگان مطالعه
سری به برخی کتابخانه‌های عمومی استان مازندران زده‌ایم در برخی کتابخانه‌ها، تراکم حضور افراد مشاهده می‌شود که بیشتر برای مطالعه درسی آمده‌اند و در این میان حضور دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتر به چشم می‌خورد.

افزایش آگاهی و رشد و تکامل، نیاز هر انسان است و این مهم با مطالعه محقق می‌شود، اما اینکه چرا در بعضی کتابخانه‌ها حضور افراد بسیار کمرنگ است جای بحث دارد.


با توجه به اینکه مازندران با داشتن مردمی فرهنگ دوست همواره ازپیشگامان عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور، خصوصاً کتاب خوانی بوده، در راستای ارتقاء جایگاه کتاب‌خوانی تلاش‌هایی صورت پذیرفته است.

اما آیا پایین آمدن سرانه مطالعه دلیل بر احساس بی نیازی افراد به مقوله مهم کتابخوانی است و یا بروز و ظهور فضاهای مجازی از اهمیت این موضوع کاسته است؟

مازندران، استانی با پروژه‌های کهنه کتابخانه‌ای
اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران با دارا بودن بیش از ۱۰۰ کتابخانه عمومی در نقاط مختلف، سعی در انس هرچه بیشتر هم استانی‌ها با این مهم دارد که افزایش سرانه مطالعه، افزایش شمار و تنوع عناوین کتاب‌ها ازجمله آن است.

تشکیل نهادی مانند انجمن خیران کتابخانه‌ساز درمازندران موجب شد برخی ازاین طرح‌ها به نتایج مطلوبی برسد که تقویت این نهاد خودجوش مردمی می‌تواند زمینه تحقق بسیاری ازبرنامه‌ها و اجرای طرح‌های این بخش را فراهم کند.

برای بهتر برگزار شدن اهداف توسعه فرهنگ کتابخانه‌ای اقداماتی در استان توسط مسوولین امر انجام شده است که گرچه ناکافی است، اما می‌تواند کمک کننده در مسیر رشدو تعالی فرهنگ کتابخوانی در مازندران باشد.

غیبت کامل کتاب در زندگی
استاندار مازندران در گفت و گویی در مورد اهمیت کتابخانه‌های استان و جایگاه کتاب به خبرنگار ما گفت: باتوجه به اینکه کتاب نقش مهمی در زندگی افراد جامعه دارد، توجه ویژه‌ای به افزایش سرانه کتاب و نشست‌های تخصصی کتابخوان می‌تواند راهگشا باشد.

ربیع فلاح جلودار با اشاره به محدودیت اعتبارات، افزود: تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام استان در دستور کار قرار دارد، اما به دلیل کمبود اعتبارات باید از روش‌های دیگر جهت تکمیل کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم و استفاده از ظرفیت خیران کتابخانه‌ساز گزینه مناسبی است.
, کتابخانه‌های عمومی، بازار رایگان مطالعه, کتابخانه‌های عمومی، بازار رایگان مطالعه,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, مازندران، استانی با پروژه‌های کهنه کتابخانه‌ای, مازندران، استانی با پروژه‌های کهنه کتابخانه‌ای,
,
,
,
,
,
,
, غیبت کامل کتاب در زندگی, غیبت کامل کتاب در زندگی,
,
,
,
, ,
وی با اشاره به اهمیت کتابخانه ملی در مرکز استان، بیان کرد: برای تکمیل کتابخانه ملی بودجه استانی نیاز بوده و این مهم باید در اولویت فعالیت اداره کل کتابخانه‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

کتابخانه‌های مازندران، مظلوم در تخصیص بودجه
استاندار مازندران تصریح کرد: تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام در شهرستان‌ها و در روستاها جدی گرفته شود تا بتوانیم با فرهنگ کتابخوانی نیازهای اطلاعاتی جامعه را رفع کنیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: طرح بچه‌های کتابخانه نیز پیگیری شود زیرا کار مثبتی جهت آشنا کردن کودکان و نوجوانان برای اهمیت کتاب و کتابخوانی است که بهترین روش برای پرکردن اوقات فراغت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی و آشنا کردن افراد جامعه به اهمیت کتاب یکی از وظایف این اداره بوده که تلاش دارد با تصویب و اجرای برنامه‌ها گامی موثر در این زمینه بردارد.

کتابخانه‌ها، کانونی پرنشاط برای فعالیت‌های فرهنگی
آرزو ولی‌پور بیان کرد: برای سال ۹۶ برنامه‌های فرهنگی خوبی تصویب شد که هزارو ۵۰۰برنامه در قالب ۱۸عنوان برای سال جاری تدارک دیده شده که باید دستگاه‌های فرهنگی حضوری پررنگ‌تر در این زمینه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی درست مطالعات را به کف زندگی مردم ببریم و عدالت مطالعاتی را نیز اجرا کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران، تصریح کرد: جشنواره ملی کتابخوانی رضوی نیز در استان مورد توجه قرار گرفت که ائمه جمعه نیز گام موثری در این زمینه برداشتند.

سرمایه‌های در حال نابودی
این مسوول در پایان افزود: ۳۹ پروژه نیمه تمام در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که ۲۵هزار متر فضای زیربنای کتابخانه‌های نیمه تمام است و تکمیل آن به ۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‎وگویی اظهار کرد: مازندران از لحاظ داشتن کتابخانه محروم بوده و استان‌های کوچک و کم برخوردار دارای کتابخانه بیشتری از ماهستند که نیاز به توجه جدی در این امر است.

لزوم بسیج خیران حوزه کتابخوانی
احد جاودانی با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌های حوزه کتابخوانی نیز باید از ظرفیت خیران استفاده کرد، افزود: نبود کتابخانه مرکزی و فضای کم کتابخانه‌ها از مشکلات دیگر در این حوزه بوده که متاسفانه در مجلس نهاد مرتبط تحرک لازم را ندارد.

امید می‌رود باحضور خیرین در مقوله کتاب و ساخت کتابخانه بتوان فضایی مناسب برای جوانان ایجاد کرد تا با بهره‌گیری از کتاب، این عنصر ارزشمند جایگاه مقتدرانه نگتری در بین رسانه‌ها پیداکند.
,
,
, کتابخانه‌های مازندران، مظلوم در تخصیص بودجه, کتابخانه‌های مازندران، مظلوم در تخصیص بودجه,
,
,
,
,
,
,
, کتابخانه‌ها، کانونی پرنشاط برای فعالیت‌های فرهنگی, کتابخانه‌ها، کانونی پرنشاط برای فعالیت‌های فرهنگی,
,
,
,
,
,
,
, سرمایه‌های در حال نابودی, سرمایه‌های در حال نابودی,
,
,
,
,
, لزوم بسیج خیران حوزه کتابخوانی, لزوم بسیج خیران حوزه کتابخوانی,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه