اخبار داغ

گزارشی از مشکلات کشاورزان در یک کالای مهم؛

پای دلالان به تولید و عرضه عدس هم باز شد/ واردات عدس کانادایی با کاهش 1000 تومانی قیمت!

پای دلالان به تولید و عرضه عدس هم باز شد/ واردات عدس کانادایی با کاهش 1000 تومانی قیمت!
با اینکه آذربایجان‌‌شرقی سهم زیادی از تولید عدس را به خود اختصاص داده اما در سطح استان شاهد فروش عدس کانادایی هستیم که چیزی شبیه برنج هندی در قیاس با برنج ایرانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، عدس یکی از گیاهان پروتئینی و حاوی بسیاری از عناصر غذایی مانند آهن و منزیم است. در اهمیت این مقوله همین بس که در هر صد گرم عدس، سه میلی گرم آهن، پنج گرم فیبر و انواع ویتامین‌‌‌‌‌ها، بخصوص ویتامین ب6 وجود دارد. با توجه به اینکه پروتئین عدس همطراز با پروتئین گوشت می‌‌‌باشد، بسیار ارزان قیمت است؛ با این توضیح که صد گرم عدس، پروتئینی به میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت را داراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با توجه به اینکه استان آذربایجان‌‌‌شرقی یکی ازمستعدترین مناطق برای کشت عدس است، در گزارش حاضر به وضعیت تولید عدس در این استان پرداخته و همزمان با فصل برداشت این محصول به بررسی امر به شهرستان ورزقان که سالانه میزان قابل توجهی از سطح کشت را به عدس اختصاص می‌‌دهد، حضور یافته‌‌‌ایم.

,

سطح زیر کشت عدس در آذربایجان‌‌‌شرقی بالغ بر 25 هزار هکتار است

,

ابوالفضل عباسپور، در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار آناج، ضمن ارائه مباحث کارشناسی در این خصوص ابراز داشت: با توجه به آب و هوای سرد و معتدل استان که مطابق با شرایط لازم برای رشد عدس می‌‌‌باشد، سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان‌‌‌شرقی بالغ بر 25 هزار هکتار است که به نوبه خود جایگاه ویژه‌‌ای به کشاورزی استان می‌‌بخشد.

,

وی افزود: در گذشته کشت عدس در استان به روش‌‌‌های سنتی انجام می‌‌‌‌شد اما به تدریج کشاورزان به استفاده از شیوه‌‌‌‌های مکانیزه در این خصوص مبادرت می‌‌کنند و ارقام اصلاح شده‌‌‌ی عدس مانند رقم بیله سوار، رقم کیمیا، رقم گچساران و رقم بومی منطقه کشت می‌‌‌شود.

,

, ,

کارشناس ارشد حبوبات خاطرنشان کرد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌‌‌‌‌هایی مواجه شده است و کشت نیز باید متوجه ارقامی باشد که نسبتا مقاوم در برابر کم آبی باشند که ارقام بیله سوار و کیمیا نمونه هایی از این دست هستند.

,

دورخیزی برای کشت پاییزه

,

وی با اشاره به عملیات کشاورزی و حفاظتی طراحی شده در استان جهت مقابله با کم آبی، توضیح داد: طی این عملیات چنین تدبیر شده است که کشت عدسی را از بهاره به سمت کشت پاییزه و انتظاری سوق دهیم که البته در سال گذشته نیز کشت پاییزه و انتظاری محقق شده و این نتیجه حاصل شد که ظرفیت و قابلیت مورد انتظار جهت کشت وسیع پاییزه و انتظاری در استان ما وجود دارد.

,

75 درصد مزارع استان دیمی است

,

وی اظهار کرد: بالغ بر 75 درصد مزارع استان دیمی است که برای تناوب غلات و حبوبات نیز بهترین تناوب می‌‌‌باشد؛ لذا می‌‌‌توانیم جهت افزایش تناوب حبوبات بویژه عدس، به اندازه تناوب غلات، از این ظرفیت استفاده کنیم.

,

عباسپور همچنین از تمهیدات ویژه جهادکشاورزی استان در مبارزه با آفات و امراضی که کشت عدس را تهدید می‌‌‌کند، خبر داد و افزود: به محض مشاهده آفات مربوطه در محصول، تیم کارشناسی در منطقه حضور یافته و اقدام به آفت زدایی می‌کنند.

,

عملکرد مزارع دیمی استان در سال جاری 570 کیلو پیش بینی می‌شود

,

وی در خصوص میزان عملکرد استانی در زمینه کشت عدس، گفت: عملکرد استان در این خصوص از میانگین عملکرد دیم کشوری بالاست و عملکرد مزارع دیمی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری 570 کیلو پیش بینی می‌شود که تا کنون نیز محصول حدود 95 درصد مزارع برداشت شده است؛ و این درحالی است که عملکرد مزارع آبی نیز 1606 کیلو می‌باشد.

,

, ,

متوسط بذر مصرفی عدس در استان 80 کیلو در هکتار است

,

این کارشناس ادامه داد: متوسط بذر مصرفی عدس در استان 80 کیلو در هکتار است و ما نیز تمام تلاش خود را در رعایت میزان تراکم بوته در مزارع استان به کار می‌گیریم.

,

وی وجود برخی مشکلات و محدودیت‌ها را در رابطه با کشت عدس در استان حائز اهمیت دانست و یادآور شد: مشکلات آب و هوایی، سرما و بادهای شدید موجب خسارت بر کشت عدس است و از طرف دیگر ارقام مقاوم در برابر سرما و جهت کشت پاییزه با کمبود مواجه بوده و کفاف نیاز استان را نمی‌دهد.

,

عباسپور در بخشی از سخنان خود به ضرورت تامین سموم ارزان قیمت جهت مبارزه با طغیان علف‌های هرز در کشت پاییزه اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از کاهش عملکرد کشت پاییزه‌ی عدسی در اثر طغیان علف‌های هرز نیاز به استفاده از سمومی است که در حال حاضر قیمت آن بالاست که به نوبه خود رغبت کشاورزان برای کشت پاییزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

,

ناپایداری قیمت عدس، کشاورز را دچار بلاتکلیفی می‌کند

,

وی ادامه داد: با وجود اعلام خرید تضمینی عدس، ناپایداری قیمت این محصول، کشاورز را دچار بلاتکلیفی در اقدام یا عدم اقدام به کشت می‌کند اما چنانچه پایگاهی برای خرید تضمینی بر اساس قیمت واقعی روز مستقر شود، طبعا رغبت کشاورزان نیز جهت کشت افزایش می‌یابد.

,

, ,

19 درصد از عدس مصرفی کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

,

این کارشناس با اعلام اینکه عمده تولیدکنندگان عدسی در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اردبیل و زنجان است، گفت: پیش بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌شود در سال جاری، 140 هزار هکتار سطح زیر کشت عدس باشد که منجر به تولید 74000 تن عدس در کشور می‌شود که تولید استان ما نیز بالغ بر 14500 تن عدس می‌باشد که نزدیک به 19 درصد تولید کشوری را شامل می‌شود.

,

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان ما سهم قابل توجهی از تولید عدس را به خود اختصاص داده است، اندیشیدن تدابیر ویژه جهت توزیع و صادرات این محصول و تبدیل آن به برند، بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد.

,

قیمت روز این محصول حدود 6500 هزارتومان است

,

عباسپور خاطر نشان کرد: قیمت روز این محصول حدود 6500 هزار تومان است که امید می‌رود کشاورزان نیز متضرر نشوند.

,

, ,

همان طور که می‌‌‌دانیم نتیجه‌‌‌ی هر برنامه‌‌‌ای در مرحله اجرای آن به بار می‌‌‌نشیند و در این سیر امکان بروز شرایط و موقعیت‌‌‌های متفاوت و حتی پیش بینی نشده وجود دارد که گاه فاصله بسیاری بین حرف و عمل ایجاد می‌‌‌کند؛ لذا برای حصول دیدی دقیق‌‌‌تر و جامع‌‌‌‌‌تر در خصوص وضعیت تولید عدس به فاصله بین نهادها و میزهای مدیریتی با مزارع بیاندیشیم ...

,

اسد عیوضی در خصوص کم و کیف کشت عدس به خبرنگار آناج گفت: اکثر کشاورزان بنا بر کمبودها و نواقص موجود، بخصوص در حوزه حمایت‌‌‌‌‌‌ها و تسهیلات با شرایط نامساعد کاری و مالی مواجه هستند که کشت و تولید عدس نیز مستثنا از این وضعیت نیست.

,

, ,

وی افزود: آنچه بیش از همه کار ما را در تولید عدس تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌دهد، مسائل مالی و شرایط آب و هوایی است در سال جاری نیز مبتلا به هستیم.

,

برداشت عدس در سال جاری تنها یک برابر بذر کاشه شده بوده است

,

کشاورز ورزقانی خاطرنشان کرد: در سال جاری به دلیل شرایط نامساعد جوی، کمبود باران و سرمای شدید هوا، میزان برداشتمان از عدس بسیار ناچیز بوده است به طوری که فقط یک برابر بذری را که کاشته‌ایم، برداشت کردیم.

,

در بهترین حالت پنج برابر برداشت می کنیم

,

وی ادامه داد: اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد ما می‌توانیم در بهترین حالت پنج یا شش برابر بذری را که کاشته ایم برداشت کنیم.

,

, ,

ما همواره از سوی دلالان متضرر می‌‌‌‌‌‌‌شویم

,

عیوضی نبود ساز و کار دولتی برای خرید و توزیع عدس را یکی از مشکلات اصلی کشاورزان عنوان کرد و گفت: عمده محصولی که بعد از گندم در ورزقان کشت می‌شود، عدس است و در صورت وجود شرایط لازم، میزان قابل توجهی محصول به دست می‌آید با این حال ما چه در خشکسالی و چه در شرایطی غیر از آن متضرر می‌شویم؛ زیرا مجبوریم محصولات خود را از طریق دلالان به فروش و توزیع برسانیم و دلالان نیز همیشه بهانه‌‌‌ای برای خرید زیر قیمت دارند.

,

دولت ساز و کاری برای خرید محصول عدس کشاورزان ندارد

,

وی تاکید کرد: دولت ساز و کاری برای خرید محصول عدس کشاورزان ندارد و این موجب می‌شود ما گاه نصف قیمت را نیز از دلالان بپذیریم؛ هرچند که خرید گندم نیز دردی از ما دوا نمی‌کند و با وجود ساز و کار موجود برای خرید دولتی، بهای آن را با تاخیر زیاد به ما می‌پردازند و ما نیز تحت تاثیر نیازهای مالی خود حتی گندم را نیز به دلالان می فروشیم.

,

در سال زراعی جاری هر کیلو عدس را 4800 تومان فروختیم

,

این کشاورز یادآور شد: برای مثال در سال جاری محصول عدس خود را به قیمت 4800 یا در بهترین حالت به بهای پنج هزار تومان به فروش رسانده‌ایم.

,

وی با اشاره به امکانات کشت و کار در این شهرستان توضیح داد: در گذشته کار کشاورزان به دلیل کمبود امکانات بسیار سخت بود اما امروزه از تجهیزات مناسب تری برخوردار هستیم و تعداد زیادی از کشاورزان دستگاه هایی چون تراکتور، تریلی و خرمن کوب دارند.

,

عیوضی افزود: اگر کسی چنین امکاناتی نداشته باشد بیشتر متضرر می شود، زیرا باید در ازای هر ساعت حدود سی هزار تومان بابت کاشت بذر، انتقال محصول از مزرعه به روستا، صاحب خرمن کوب و امثال آن بپردازد که سرجمع هزینه هنگفتی را به کشاورز تحمیل می کند.

,

جای خالی تدابیر دولتی و سایه شوم دلالی

,

بسیار دیده اید که در این دست گزارشات همواره بخشی از ماجرا در گفت و گو با مغازه داران و فروشندگان روشن می شود که در این مرحله حتی تصور آسیب دلالی نیز بر تولید و اقتصاد آزار دهنده می شود. در این مورد عمده مغازه داران قیمت روز عدس را 7500 تومان اعلام می کنند و فاصله ی 2800  تومانی همان سایه شوم دلالان بر معیشت مردم است که گویا عدم تدبیر از سوی مسئولان امر روز به روز آن را تشدید می کند.

,

چالشی با عنوان عدس کانادایی!

,

دردناک تر از آن، چالش بزرگی به نام واردات است و تعجب ما وقتی بیشتر می‌شود که در مغازه‌های تبریز با نوعی از عدس به نام عدس کانادایی مواجه می‌شوم که بهای آن، هزار تومان ارزان‌‌تر از عدس بومی است. وقتی از مغازه دار تفاوت این دو نوع محصول را جویا شدم، مرا با تمثیلی از برنج ایرانی و برنج هندی قانع کرد.

,

در پایان بهتر است چند موضوع را که در روند تهیه گزارش طرح شد کنار هم قرار داده و حالتی از وضعیت آینده را در ذهن تجسم کنیم؛ تولید 19 درصد از عدس مصرفی کشور در آذربایجان‌شرقی، نبود ساز و کار خرید و توزیع محصول، پدیده‌ی مخرب دلالی و واردات بی‌مورد! مولفه هایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و باید پاسخی به این سوالات داد که چرا با وجود تولید انبوه عدس در این خطه، تا کنون خرید تضمینی برای آن تدبیر نشده است؟ چرا تاثیر مخرب دلالان برای مسئولان امر آزاردهنده نیست؟ واقعا عدس کانادایی چه جایگاهی در فروشگاه های تبریز دارد؟!

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه