اخبار داغ

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی؛

وزارت علوم مدت هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارتخانه و دانشگاهها را به انحراف می کشد

وزارت علوم مدت هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارتخانه و دانشگاهها را به انحراف می کشد
ایمانی مقدم گفت:وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است، لذا این‌ها منفعت‌های جناحی خود را گاه بر منفعت‌های ملی ترجیح می‌دهند و این همان چیزی است که می‌تواند وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به انحراف بکشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با اشاره به حدیث العلمُ سلطان؛ علم را علت اساسی در ایجاد اقتدار دانست و افزود: اگر کشوری بخواهد به اقتدار و استقلال برسد باید از جهت علمی به یک خودباوری رسیده باشد. علم هم تعاریفی دارد ولی با توجه به تعریفی که ما مبتنی بر آموزه‌های دینی‌مان داریم، علم آن است که منشأ سعادت اُخروی و دنیوی باشد، علم یعنی شناخت لایه‌های عمیق عالم هستی و تنظیم روابط و رفتار بر طبق این شناخت، لذا علم مقدس است و باید این قداست حفظ شود و نهادهای متولی واقعاً وظیفه و تکلیف خود را درست انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  نسل فردا,

, ,

وی همچنین حوزه و دانشگاه را دو کانون علم در کشور خوانده و ادامه داد: هرچند موضوع مطالعات این دو کانون متفاوت است اما هدفشان یکی است، هدف همان تعالی دنیوی و اُخروی و شناخت عمیق از عالم هستی است و بنابراین هم حوزه و هم دانشگاه باید نسبت به رسالت‌های خودآگاهی و شناخت جامع داشته باشند.

,

باید یک تعریف توأمان از علم و معنویت داشته باشیم

, باید یک تعریف توأمان از علم و معنویت داشته باشیم, باید یک تعریف توأمان از علم و معنویت داشته باشیم,

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فضای دانشگاه در دنیا بیشتر فضای لائیک یا سکولار است و طبیعی است که معنویت، اخلاق و ماوراءالطبیعه وارد این فضا نشود گفت: البته در نتیجه این نگرش می‌بینیم که بشر چقدر در آستانه خطر و سقوط قرار گرفته است، لذا ما در جمهوری اسلامی باید یک تعریف توأمان از علم و معنویت داشته باشیم و سکان‌دار کشتی دانشگاه یعنی وزارت علوم و شخص وزیر علوم به‌عنوان رئیس عالیه این مجموعه اگر بخواهد عاقبت‌به‌خیر شود و در محضر خدای متعال و در برابر ملت ایران روسفید باشد باید این رسالت رشد علمی و تعالی معنوی کشور را برای خود تعریف کند.

,

وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارت علوم و دانشگاهها را به انحراف می کشد

, وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارت علوم و دانشگاهها را به انحراف می کشد, وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارت علوم و دانشگاهها را به انحراف می کشد,

ایمانی مقدم همچنین با اشاره به موانع پیش روی آموزش عالی کشور افزود: قاعدتاً جریانات سیاسی به‌قصد سهم خواهی و بدون لحاظ منافع ملی،نگاهشان به وزارت علوم است، به‌این‌علت که در دانشگاه‌ها بیش از چهار میلیون دانشجوی جوان و مجتمع در یک مجموعه وجود دارد که تحریک این عواطف و احساسات جوانان برایشان ساده و آسان است؛ به همین خاطر وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است، لذا این‌ها منفعت‌های جناحی خود را گاه بر منفعت‌های ملی ترجیح می‌دهند و این همان چیزی است که می‌تواند وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به انحراف بکشاند.

,

دانشگاه‌ها باید سیاست را خوب بدانند و خوب تحلیل کنند اما سیاست زده نباشند

, دانشگاه‌ها باید سیاست را خوب بدانند و خوب تحلیل کنند اما سیاست زده نباشند, دانشگاه‌ها باید سیاست را خوب بدانند و خوب تحلیل کنند اما سیاست زده نباشند,

وی با اشاره به مسئله انتخاب وزیر علوم و اقدامات لازم و اصلاحی در این وزارتخانه خاطرنشان کرد:

,

گام اول استقلال وزارت علوم است؛ بله دانشگاه‌ها باید سیاست را خوب بدانند و خوب تحلیل کنند اما سیاست زده نباشند. سیاست زدگی شأن دانشگاه را به‌اندازه یک حزب و جریان سیاسی تنزل می‌دهد، سیاست زدگی نشانه عدم اعتدال و نشانه ضعف علمی است.

,

گام دوم رسالت دینی و معنوی وزارت علوم است؛ ما در جمهوری اسلامی ایران و در زعامت ولایت‌فقیه یعنی ولایت رسول ا... کار می‌کنیم که اگر این نگاه حاکم شود مهم‌ترین وظایف حتی تخصصی همه مجموعه‌ها بحث تعالی معنوی خواهد بود که البته ابزار، شیوه و سبک‌های مختلفی دارد.

,

گام سوم عملی بودن دانشگاه است؛ باید یکی از دغدغه‌های وزیر علوم ارتقای علمی باشد، ما در حال پیشرفت هستیم اما به تعبیر رهبری معظم انقلاب دنیای غرب پیشرفت‌های مادی را از سالها قبل آغاز کرده است و ما هنوز در این زمینه عقب هستیم، لذا ذره‌ای سهل‌انگاری در پیشبرد اهداف علمی، ما را فرسخ‌ها عقب خواهد برد. وزارت علوم باید تمام سعی خود را در زمینه‌ی ارتقاء علمی بکار گیرد و بروکراسی‌های زائد را باهمت نخبگان دانشگاهی مرتفع نماید تا گفتمان پیشرفت علمی را در سطح دانشگاه‌های کشور نهادینه و تبیین کند.

,

دانشگاه نیاز به یک شخصیت علمی، متدین و انقلابی دارد

, دانشگاه نیاز به یک شخصیت علمی، متدین و انقلابی دارد, دانشگاه نیاز به یک شخصیت علمی، متدین و انقلابی دارد,

ایمانی مقدم ضمن اشاره به لزوم شایسته‌سالاری و روحیه جهادی بخصوص در مدیریت دانشگاه‌ها افزود: اگر کسی منصف باشد و واقعاً نگاه عاقلانه و بدون پیش‌فرض داشته باشد به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد سیاست زدگی مانع اصلی پیشرفت در یک جامعه علمی است. دانشگاه باید راهبر مجموعه‌های مختلف باشد، اگر به دانشجو القاء کنیم که ملاک اولویت و ارتقاء و پیشرفت، عُلقه های جناحی است، این دانشجو در آینده چگونه می‌تواند در جایگاه‌های مختلف شایسته‌سالاری را ترویج دهد، لذا دانشگاه نیاز به یک شخصیت علمی، متدین و انقلابی دارد که منظور از انقلابی در تعبیر دینی، روحیه جهادی است که البته بعضی‌ها از کلمه انقلابی وحشت دارند؛ بله انقلابی به معنای مارکسیست نه، ولی انقلابی متدین یعنی همان روحیه جهادی، ما نیازمند مدیران جهادی هستیم و پرورش این مدیران هم در دانشگاه است، لذا بی‌تعارف باید این مسئله را اولویت وزارت علوم و دولت دانست.

,

هرکس از جریان فتنه ۸۸ حمایت کند مشخصاً روحیه علمی ندارد

, هرکس از جریان فتنه ۸۸ حمایت کند مشخصاً روحیه علمی ندارد, هرکس از جریان فتنه ۸۸ حمایت کند مشخصاً روحیه علمی ندارد,

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی همچنین به حواشی وزارت علوم در دولت یازدهم اشاره‌ و تاکید کرد: با توجه به‌قرار گرفتن در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب باید از مباحث بسیاری که مبانی مسلّم انقلاب هستند عبور کرده باشیم و مسئله ولایت‌فقیه و طبق اصل ۵۷ قانون اساسی ولایت مطلقه فقیه که شرط ورود به جرگه مدیریت کلان نظام است باید حل‌شده باشد و شخصی که این مبانی را قبول ندارد و با وجود اینکه رهبری معظم انقلاب، فتنه را خط قرمز نظام دانستند هنوز هم در این رابطه تشکیک کند التزامش به قانون اساسی مورد خدشه است. لذا به نظر بنده هرکس از جریان فتنه ۸۸ حمایت کند مشخصاً روحیه علمی ندارد و دچار پیش‌فرض‌های غلطی است که واقعاً ورود چنین تفکراتی به وزارت علوم آسیب می‌زند، جریان ۸۸ حتی برای دشمن هم لوث شده است، عاملین فتنه ۸۸ مبانی دموکراسی با هر تعریفی در دنیا را زیر پا گذاشتند و کسی که بخواهد از این جریان حمایت کند در نظام جایگاهی ندارد.

,

تنوع تشکل‌ها و جریانات باید به پیشرفت و تعالی کشور کمک کند

, تنوع تشکل‌ها و جریانات باید به پیشرفت و تعالی کشور کمک کند, تنوع تشکل‌ها و جریانات باید به پیشرفت و تعالی کشور کمک کند,

ایمانی مقدم همچنین تنوع تشکل‌های دانشجویی باسلیقه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه را نقطه مثبت دانسته و با اشاره به این مسئله بیان کرد: همه باید بپذیرند که علایق مختلف سیاسی در کشور هست و این تنوع باعث می‌شود جریانات سیاسی پویا باشند اما این تنوع تشکل‌ها و جریانات باید به پیشرفت و تعالی کشور کمک کند و نه اینکه تبدیل به مانعی برای پیشرفت کشور و ابزاری برای فشار دشمنان اسلام و انقلاب به کشور شود. این تنوع در افکار و گفتار بسیار مفید است به شرطی که در چارچوب قانونی خود ارائه شود.

,

نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ دانشگاه‌ها به همه‌چیز شبیه بود جز دانشگاه

, نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ دانشگاه‌ها به همه‌چیز شبیه بود جز دانشگاه, نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ دانشگاه‌ها به همه‌چیز شبیه بود جز دانشگاه,

وی همچنین با یادآوری حواشی سال‌های نه‌چندان دور دانشگاه‌ها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ گفت: ما دهه‌های مختلفی را تجربه کردیم، بسیاری از جوانان فضای نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ را به یاد ندارند که واقعاً دانشگاه‌ها به همه‌چیز شبیه بود جز دانشگاه؛ فضای هوچی گری، تمسخر، فحاشی، توهین و زیر پا گذاشتن اصول اسلام و انقلاب و اخلاق، بنام آزادی در دانشگاه‌ها انجام می‌شد.

,

ایمانی مقدم ادامه داد: به لحاظ تجربه شخصی طی قریب به ۱۵ سال مسئولیت نهاد و سال‌ها حضور تبلیغی در دانشگاه‌های مختلف عرض می‌کنم که در آن سال‌ها از نزدیک می‌دیدم که دانشگاه هیچ رسالتی نداشت جز التهاب آفرینی و بی‌احترامی به مقدسات و مردم، که چقدر ما آسیب دیدیم، چقدر جامعه نخبگان دانشگاهی ما آسیب دید و چقدر از اولویت‌های علمی زیر پا گذاشته شد.

,

یکی از موانع اصلی احیای کرسی‌های آزاداندیشی سیاست زدگی است

, یکی از موانع اصلی احیای کرسی‌های آزاداندیشی سیاست زدگی است, یکی از موانع اصلی احیای کرسی‌های آزاداندیشی سیاست زدگی است,

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در پاسخ این سؤال که «موانع اصلی بر سر راه تحقق کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها چیست؟» گفت: بنده به‌عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی اعلام می‌کنم هیچ صاحب‌فکری برای ورود به دانشگاه‌های این استان و حضور در نشست‌ها و کرسی‌های مختلف در چارچوب قانون و بحث علمی و تخصصی محدودیتی نخواهد داشت بلکه موردحمایت نیز خواهد بود، اما عمدتاً چهره‌های تند سیاسی از فضای مناظره و گفتگو هراس و وحشت دارند، ولی چهره‌های علمی خیلی راحت می‌پذیرند. چهره‌های جناحی پیشنهاد مناظره را توهین تلقی می‌کنند و شأن خود را بالاتر از این‌ها می‌دانند درصورتی‌که حتی ائمه ما از این مسئله استقبال می‌کردند.

,

آنها که مدعی آزادی بیان اند، در عمل بسته و انحصاری عمل می کنند

, آنها که مدعی آزادی بیان اند، در عمل بسته و انحصاری عمل می کنند, آنها که مدعی آزادی بیان اند، در عمل بسته و انحصاری عمل می کنند,

لذا یکی از موانع اصلی احیای کرسی‌های آزاداندیشی همین سیاست زدگی است، آن‌هایی که شعار آزادی بیان سر می‌دهند و مدعی هستند در مرحله عمل بسیار بسته و انحصاری عمل می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه