اخبار داغ

انتقال بی‌سر و صدای داعش به افغانستان و سکوت دولت این کشور

انتقال بی‌سر و صدای داعش به افغانستان و سکوت دولت این کشور
آمریکا پشت پرده انتقال بی سر و صدای داعش به افغانستان است و چون حکومت افغانستان هم توانایی لازم را برای مقابله ندارد، سعی می کند در این رابطه سکوت کرده یا حتی در برخی از مواقع آنان را همراهی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، تحولات عراق و سوریه در یک سال اخیر حاکی از آن است که داعش به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده و سناریوهای محور غربی-عربی-ترکی با شکست سنگینی مواجه شده است. چراکه علی‌رغم هزینه‌های بسیار کلان برای تشکیل گروه تکفیری تروریستی داعش در راستای رسیدن به اهداف غربی‌ها و ایجاد جنگ داخلی برای مهار ایران اما باید گفت این سناریو با شکست مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

در این مدت استکبار جهانی نه تنها نتوانسته است جبهه‌ای منسجم را با یک جنگ فرقه ای-مذهبی در ایران ایجاد کند و در آینده نیز با الگوگیری از این جبهه، روسیه و چین مهار سازد، بلکه باعث نفوذ و محبوبیت بیشتر ایران در منطقه شد. و مصداق این جمله که «عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد» در قضیه داعش به نفع ایران شکل گرفت.

,

جمهوری اسلامی ایران هم محبوب قلوب ملتها و هم برای دولتها به عنوان یک متحد قابل اعتماد معرفی شد و هر آنچه که مدنظر استکبار جهانی بود، شکل نگرفت.

,

اما این روزها برخی از شخصیتهای غربی درباره امپراطوری ایران و جلوگیری از گسترش قدرت ایران در منطقه سخن به میان می آورند. غرب هم سرمایه‌گذاری وسیعی در بخش اقدامات اطلاعاتی و صرف هزینه‌های اقتصادی برای شکل‌گیری داعش انجام داده است. و حاصل این سرمایه گذاری‌ها در جهان تحت عنوان یک غده سرطانی ایجاد و رها شده است و امروزه همین داعش بلای جان دنیای غرب شده تا جایی که در اروپا و آمریکا اقدامات تروریستی علیه اربابان خود انجام داده است. بنابراین برای مهار این فرآیند تروریستی در غرب و استفاده از سرمایه داعش، به دنبال ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت جهان اسلام و در نتیجه آن از بین بردن فرصتها و ظرفیتهای آنان هستند.

,

طبیعتا در عراق و سوریه داعش رو به اتمام است. امروز بخش عظیمی از مناطق اشغالی آزاد شده و بیش از ۹۰ درصد از عراق در دست دولت عراق است. و تنها منطقه‌ای محدود و قابل بازپس گیری در اختیار داعش است. برخلاف آنچه که در ابتدای فعالیت داعش در سوریه وجود داشت و داعش در حال گسترش نفوذ خود بود، امروز مشاهده می شود که اکثر نقاط پرجمعیت سوریه آزاد شده است. این پیروزی‌ها در مقابل جبهه داعش نشان می‌دهد که داعش روزهای پایانی عمر خود را تجربه می‌کند.

,

قدرت‌های قدرتی با علم به این موضوع و برای حفظ داعشی که با هزینه‌های زیادی در راستای منافع آنان شکل گرفته است، باید آن را به یک منطقه امن‌تری نظیر افغانستان ببرند. برای آمریکا، جهت مهار قدرتهای رقیبش به ویژه چین، ایران، روسیه و در مراحل بعد پاکستان و هند، مهم است که حضور جدی‌تری در پارت لند افغانستان داشته باشند، بنابراین داعش را به این سمت و سو می‌برند که این کار به طور قطع مشکل است.

,

از سوی دیگر حملات انتحاری روزهای گذشته در افغانستان و فجایع دیگر منطقه حاکی از هماهنگی جدی بین طالبان و داعش در این حملات و جنایات است و نشان می‌دهد که این دو از نظر فکری به هم نزدیک هستند. بنابراین بایستی این مسئله به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

,

ریشه اصلی تفکرات طالبان به افکار و عقاید داعش برمی‌گردد بنابریان با داعش متحد شده و در یک حمله مشترک، و همزمان با سفر سازمان سیا به افغانستان، ده‌ها نفر را قتل عام کردند و نزدیک ۱۵۰ خانواده را به اسارت گرفتند و در روستای "میرزااولنگ" یک جنایت و نسل کشی بزرگی را رقم زدند. بنابراین از آنجائیکه داعش و طالبان هر دو برای یک هدف مشترک و مشخص از سوی آمریکا فعالیت می‌کنند ولی از نظر سیاسی برای غرب این موضوع که بتواند فشارهای بیشتری را در منطقه علیه روسیه ایجاد کند امری مهم است.

,

لازم است چین، روسیه و ایران در یک برنامه حساب شده مانع نفوذ داعش و شکل‌گیری آن در افغانستان شوند. در غیر اینصورت امنیت روسیه به خطر خواهد افتاد. و یکی از دلایلی که باعث شده روسیه در هماهنگی با دولت ایران با داعش بجنگد واقف بودن به این حقیقت است که شکل‌گیری داعش در افغانستان به مراتب خطرناکتر از شکل گیری داعش در سوریه و عراق است.

,

پشت پرده تمامی این تحولات آمریکا است که به دنبال ادامه حیات داعش در شمال افغانستان است و چون حکومت افغانستان هم که توانایی لازم را برای مقابله ندارد، سعی می کند در این رابطه سکوت کرده یا حتی در برخی از مواقع آنان را همراهی کند.

,

روسیه بایستی این اقدامات را تهدیدات جدی‌تری علیه خود بداند و نیاز است تا اقدامات جدی‌تری چه از طریق نهادهای بین‌المللی و چه از طرق دیگر، علیه فعالیتهای خطرناک داعش انجام دهد چراکه گسترش فعالیت‌های داعش، منطقه را با چالش‌ها و آسیبهای جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

,

محمد جواد یاری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه