اخبار داغ

بوی متعفن کارخانجات آلاینده، نفس مردم بهار را به شماره انداخته است

بوی متعفن کارخانجات آلاینده، نفس مردم بهار را به شماره انداخته است
به مرور زمان با گسترش علم و صنعت ، شهرک های صنعتی در کشور گسترش پیدا کرد. این شهرک ها در فاصله حداقل 20 کیلومتری شهرها و با هدف متمرکز کردن کارگاه ها و کارخانه ها در یک نقطه و کم کردن آلایندگی و تاثیر منفی آنها بر شهرها صورت گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، شهرک صنعتی بهاران نیز یکی از این شهرک های صنعتی است که روز به روز در حال گسترش می باشد و می تواند کمک مناسبی برای ایجاد اشتغال و اقتصاد منطقه باشد؛ اما متاسفانه موقعیت این شهرک و قرار گرفتن آن بر روی دامنه الوند گاهی باعث ایجاد آلودگی هوایی برای مردم شهر بهار و حتی صالح آباد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

به طوریکه مسیر وزش باد به گونه ای است که دود و بخارات حاصل از کارگاه ها و کارخانجات وارد شهر شده و در ساعات ابتدایی روز موجب آزار مردم شهر می شود.

,

مدتی است که اعتراضات مردمی به این آلودگی ها بیشتر شده و در ساعات خاصی همچون نیمه شب و اول صبح بوی متعفنی در شهر استشمام می شود که گفته می شود این بو از کارخانه های شهرک صنعتی است.

,

هر دو سه شب یکبار بوی متعفنی در شهر به مشام می رسد

, هر دو سه شب یکبار بوی متعفنی در شهر به مشام می رسد,

گفتگویی با چند تن از شهروندان که به این بو معترض بودند داشتیم. امیر یکی از شهروندان بهاری است که منزلش در شهرک فرهنگیان است. وی در این مورد گفت: بعضی از شبها واقعا بوی بدی به مشام می رسد که باعث آزار و اذیت مردم است. این بو شبیه بوی تند گوگرد است که معمولا از ساعت 12 شب به بعد به مشام میرسد. ضمنا بعضی از شبها هم بوی متعفن دیگری که ترش است، نیز به مشام میرسید که این بو تا اذان صبح ادامه دارد و هر دو سه شب یکبار این بو استشمام می شود.

,

امیر ادامه داد: ریه های من حساس است و با کمترین بوی تندی دچار سرفه می شوم به همین دلیل بیشتر نسبت به این بو حساس هستم. حتی چند شب پیش که خواب بودم ساعت دو نیم نیمه شب بر اثر سرفه های شدید از خواب بیدار شدم و همین بو را استشمام کردم و متوجه شدم که سرفه هایم به این دلیل است.

,

وی گفت: این بوها از کارخانجات شهرک صنعتی به مشام می رسد و در شهرک فرهنگیان که به شهرک صنعتی نزدیکتر است این بو شدت بیشتری داشته و مردم اینجا بیشتر از مردم داخل شهر اذیت شده و نسبت به آن حساس هستند.

,

این شهروند به انتشار خبر پایش کارخانجات اسید در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شب هایی این کارخانجات را پایش می کنند که هیچ بویی به مشام نمی رسد. مسئولین باید سریعتر نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند؛ چرا که در درازمدت باعث ایجاد بیماری و مشکل در بین مردم خواهد شد.

,

چرا باید به این کارخانه های آلاینده مجوز کار بدهند؟

, چرا باید به این کارخانه های آلاینده مجوز کار بدهند؟,

در ادامه گفتگویی با پریسا طلایی دبیر سمن محیط زیستی بهار داشتیم. وی گفت: تقریبا مدت چهار ماه است که این بو بیشتر شده و هر دو سه روز یکبار این بو به مشام می رسد و مشکل اینجاست که ما نمی دانیم محل این بو دقیقا از کدامیک از پنج آلاینده اطراف ماست.

,

وی دو کشتارگاه دام و طیور، دو کارخانه اسید و کارخانه کارتون سازی در شهرک صنعتی را پنج آلاینده مطرح اطراف شهر بهار معرفی کرد و گفت: اینطور که به نظر می رسد، بوی تند مربوط به کارخانه اسید و بوی ترش مربوط به کارخانه کاتون سازی است.

,

وی ادامه داد: ما خودمان می دانیم که این بوها مربوط به کدامیک از کارخانه هاست اما نمی توانیم این را به مسئولین ثابت کنیم و در چندین مورد که این بو به مشام می رسید با روابط عمومی اداره محیط زیست تماس گرفتیم یا جوابگو نبودند و یا 45 دقیقه بعد از تماس ما در محل حاضر شدند که بعد از 45 دقیقه دیگر بویی باقی نمی ماند که بخواهند و بیایند بررسی کنند.

,

وی در مورد اقدامات خود به عنوان یک فعال محیط زیستی در این باره گفت: ما در این مدت سعی کردیم در فضای مجازی مردم و مسئولین را نسبت به این موضوع حساس کنیم تا بتوانیم جلوی این آلودگی را بگیریم و به مدیر کل محیط زیست هم خبر داده ایم، اما هنوز هیچ اقدامی ندیده ایم.

,

طلایی ادامه داد: یک نمونه آن کشتارگاه است که سالهاست مشکل بوی آن حل نشده و هنوز هم گاهی بوی آن به مشام می رسد و در این مدت مشکل آن حل نشده است.

,

طلایی گفت: وقتی سوال می کنیم که چرا به این کارخانه اسید مجوز داده اید می گویند که در فاصله مجاز از شهر قرار دارد ، اما سوال اینجاست که مگر موقعیت شهر بهار را در نظر نگرفته اند که دشت است و با وزش باد همه آلودگی شهرک صنعتی به سمت بهار سرازیر می شود.

,

وی با اشاره به تاثیر آلودگی ها بر سلامتی انسان گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی ژنتیک عوامل زیست محیطی و آلاینده های محیطی است. در سالهای اخیر شاهد این هستیم که کودکان اوتیسمی و داونی در شهر بیشتر شده و اثرات آلاینده ها بر روی این مسئله بی تاثیر نیست.

,

ما در ساعات مختلف شبانه روز پایش انجام می دهیم

, ما در ساعات مختلف شبانه روز پایش انجام می دهیم,

در ادامه گفتگویی با رئیس محیط زیست بهار داشتیم. فاطمه کاظمینی گفت: ما در ساعات مختلف شبانه روز پایش انجام می دهیم و امیدواریم که با ورود دستگاه  های دیگر بتوان این مشکل را حل کرد.

,

کاظمینی در پاسخ به این سوال که «چرا شب هایی پایش انجام شده که بویی استشمام نمی شده؟» گفت: ما در تمامی ساعات شبانه روز پایش داریم و از پایش خود هر بار نماینده هایی از دستگاه هایی مثل اداره بهداشت، اداره صنعت معدن و شورای شهر را دعوت کردیم که با ما همراهی کنند ، اما همچنان به نتیجه قطعی در این مورد نرسیده ایم.

,

زمانی پایش صورت می گیرد که هیچ بویی در شهر استشمام نمی شود

, زمانی پایش صورت می گیرد که هیچ بویی در شهر استشمام نمی شود,

علی عطایی یکی از اعضای شورای شهر در این باره گفت: ما نیز به این موضوع اعتراض کرده ایم و موضوع را از طریق اداره محیط زیست و فرمانداری در حال پیگیری هستیم.

,

عطایی ادامه داد: در دو مرحله از پایش ها اعضای شورای شهر شرکت داشتند. در یک مرحله خانم عارفی همراه گروه پایش بوده که با مسئولین همراه به خاطر استشمام بوها بحث کرده به طوری که مسئولین همراه ادعا می کردند که بویی استشمام نمی کنند ، اما خانم عارفی تاکید  داشته که بو کاملا محسوس است و در مرحله دوم هم یک پایش شبانه با حضور آقای ادیب بوده انجام شده که متاسفانه در شبی این پایش انجام شده که هیچ بویی استشمام نمی شده است.

,

عطایی ادامه داد: یکی از انتقادات به پایش ها همین است که قبل از انجام پایش موضوع بر ملا می شود و واحدهای آلاینده کار خود را متوقف می کنند و در زمان پایش هیچ بویی استشمام نمی شود و این نیز برای ما سوال است که چطور چنین چیزی ممکن است.

,

این عضو شورای شهر ادامه داد: در هر صورت ما پیگیری این موضوع را از فرمانداری انجام می دهیم و شورای شهر تنها می تواند پیگیر باشد و نقش اجرایی و دستوری برای ادارات ندارد و مستقیم نمی توانیم به اداره محیط زیست چیزی بگوئیم.

,

کارخانجات آلاینده ادعا دارند که آلایندگیشان زیر حد مجاز است

, کارخانجات آلاینده ادعا دارند که آلایندگیشان زیر حد مجاز است,

در ادامه با ناظمی، امور اجتماعی فرمانداری بهار گفتگویی داشتیم و از عملکرد فرمانداری در این خصوص جویا شدیم. ناظمی گفت: در طی هفته های گذشته برای حل این مشکل جلساتی با واحدهای مورد نظر و همچنین با مدیر کل اداره محیط زیست داشتیم.

,

وی ادامه داد: رسیدگی به این موضوع کار تخصصی می خواهد که این از حوزه کار ما خارج است اما فرمانداری با مدیران واحدهای مورد نظر جلسه ای گذاشت  و صحبتهایی با  دو واحد آلاینده شد که یکی از آنها قبول کرد که پایش دوره ای از واحد صورت بگیرد و واحد دیگر نیز زیر بار نرفت و ادعا کرد که هیچ آلایندگی ندارد.

,

ناظمی ادامه داد: یک هفته بعد از آن نیز با مدیر کل محیط زیست استان جلسه ای داشتیم و فرماندار تاکید کرد که سریعتر این موضوع حل شود و اداره محیط زیست نیز پایش های چند باره ای را داشته است و به مدرک مستدلی دست نیافته است.

,

ناظمی افزود: این واحدهای آلاینده ادعا می کنند که آلایندگیشان زیر حد مجاز است و اداره محیط زیست باید مدرک مستدلی برای اثبات آلایندگی این واحدها ارائه کند و ما شاهد هستیم که خود این ادارات نیز در ساعات مختلف پایش دارند و تلاششان این است که بتوانند منبع این بوها را به طور متقن اعلام کرده و با واحد خاطی برخورد کنند و این کار نیازمند کمک دیگر دستگاهها و مردم است.

,

برای واحدهای آلاینده اخطاریه ارسال کرده ایم

, برای واحدهای آلاینده اخطاریه ارسال کرده ایم,

در پایان با مدیر کل اداره محیط زیست استان گفتگو کرده و اقدامات این اداره را جویا شدیم. محمدی مدیر کل اداه محیط زیست استان همدان گفت: پایش هایی انجام شده و در این پایش ها 5 آلاینده شناسایی شده و برای این 5 آلاینده اخطار فرستاده ایم که از امروز مهلتشان شروع می شود و تا ده روز اگر در جهت رفع این بوها اقدامی نکنند اقدام قضایی صورت  خواهد گرفت.

,

گزارش: مرضیه کریمی رادپور

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه