اخبار داغ

گزارشی از پشت‌‌نویسی کامیون‌‌ها و سواری‌‌ها؛

مجرم شدن محرم در پشت کامیون «آق‌‌‌‌نقی»/نمایش پیام‌‌ها و احساسات در پشت ویترین خودروها

مجرم شدن محرم در پشت کامیون «آق‌‌‌‌نقی»/نمایش پیام‌‌ها و احساسات در پشت ویترین خودروها
اگر برای ساعتی دل به جاده‌‌ها بزنید با شماری از اتوبوس‌‌ها و کامیون‌‌ها روبرو می‌شوید که رانندگانشان، حرف‌های دل خود را روی آن‌ها حک کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج،«هر کجا محرم شدی چشم خیانت باز دار، چه بسا محرم با یک نقطه مجرم می‌‌شود»، «خدایا کمکم کن اگر چیزی شکستم دل نباشد»، «بوق نزن خودتی!»، «عاشق شدیم و نشد» و ... این‌‌‌ها جملاتی است که اغلب پشت شیشه‌‌های ماشین‌‌ها و به خصوص کامیون‌‌ها و اتوبوس‌‌ها دیده‌‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

حال این عملکرد تنها کامیون‌‌ها و اتوبوس‌‌‌ها را شامل نمی‌‌شود و خودروهای شخصی نیز قدم در این راه گذاشته‌‌اند. همیشه برایمان جالب بوده و نوشته‌‌های پشت ماشین‌‌ها را خوانده‌‌ایم و شاید هم اتفاق افتاده که از آن‌‌ها خوشمان آمده و در جایی برای خود نوشته‌‌ایم. نوشته‌‌های بسیار عمیق و زیبا که توجه هرکسی رابه خود جلب می‌‌کند.

,

برخی از رانندگان دلنوشته‌‌ها، طرز تفکر و حتی ممکن است بخشی از سرنوشت یا تجربه تلخ زندگی خود را با حک کردن بر روی خودروی خویش به نمایش گذارند. جملاتی که ممکن است شیرینی خواندنش تبدیل به تلخی هم گردد.

,

پیام‌‌هایی اجتماعی که برای نسل جوان مخابره می‌‌شود

,

امان اله قرایی مقدم در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج با بیان اینکه پشت‌‌نویسی ماشین‌‌ها نوعی خرده فرهنگ است که از مدت‌‌ها قبل در بین رانندگان کامیون یا انوبوس‌‌ها مرسوم بوده است، عنوان می‌‌کند: آنان به دلیل اعتقادات یا باورهایی که دارند اشعار، جملات و ضرب المثل‌‌‌هایی مثل از تو حرکت از خدا برکت، علی نگهدارت را پشت خودرو حک و به نوعی به این وسیله می‌‌خواهند پیام خود را منتقل کنند.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه آن‌‌ها می‌‌خواهند خواست قلبی، باورهای اجتماعی و نیت خود را به کسانی که این جملات را می‌‌بینند، انتقال دهند، توضیح می‌‌دهد: این جملات در برگیرنده پیام‌‌های اجتماعی، فرهنگی و آرامش روحی می‌‌باشد، پیام‌‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی از قبیل مردانگی، تعصب، ناموس که همه در این جملات دیده می‌‌شود و در مغز خوانندگان اثر می‌‌گذارد و در رفتار آنان نیز موثر است.

,

این جامعه شناس مطرح کشور با اعلام اینکه معمولاً در محتوای این پیام‌‌ها هیچ گونه لهو و لعب مشاهده نمی‌‌شود و پیام اجتماعی خوبی برای نسل جوان است، خاطرنشان می‌‌سازد: از آن جایی که آذربایجانی‌‌ها مردمانی متعصب و غیرت‌‌مند هستند پیام‌‌های آن‌‌ها هم این گونه است، مثل نوشتن این جمله بیمه حضرت ابوالفضل که حاکی از ارادت بسیار می‌‌باشد؛ البته پیام‌‌ها از استان به استان فرق می‌‌کند و ویژگی‌‌های هر استانی از نظر خرده فرهنگ متفاوت است.

,

هدف های خاص از انتقال این پیام ها

,

امیر احمدی نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج تصریح می‌‌کند: اصولا هر گونه متن یا نوشته یا به اصطلاح امروزی کامنت با یک هدفی نوشته می‌‌شود که شامل امیال و آرزوها و اهداف یا بعضا مزاح‌‌هاست؛ به طور کلی هر روشی که با آن یک پیام انتقال پیدا می‌‌کند می‌‌تواند هدف‌‌های خاصی را نیز دنبال کند، البته شکل جدید و گسترده‌‌تر این نوع کامنت نویسی‌‌ها امروزه با وجود اینستاگرام یا فیسبوک رواج عمومی‌‌تری دارد.

,

این روانشناس بالینی می‌‌افزاید: شیشه‌‌نویسی ماشین‌‌ها یک مسئله فرهنگی به شمار می‌‌رود، هر پیامی مخاطب خاص خودش را دارد و هر محاطبی هم برداشت شخص خودش را خواهد داشت.

,

, ,

 وی در پایان یادآور می‌‌شود: از نظر روانشناختی هر پیامی بر انگیزنده یک نوع هیجان و احساس خاص می‌‌باشد، به طور مثال وقتی پیامی غم انگیز به مخاطب انتقال پیدا کند احتمال اینکه هیجان غم را در فرد ایجاد نماید زیاد خواهد بود، از نظر جامعه شناختی برای انتقال پیام روش مناسبی خواهد بود اما از نظر روانشناسی این نوع پیام و هیجان و عاطفه ایجادشده توسط پیام خواهد بود که مشخص کننده تاثیر آن می‌‌باشد که طیفی از تاثیرات متفاوت از مثبت تا منفی را درپی خواهد داشت.

,

آنچه که مسلم است، درج نوشتارهایی بی ادبانه و تمسخرآمیز مورد پسند هیچ‌‌کس نیست و بروز چنین صحنه‌‌هایی نه تنها تاسف شهروندان را بر می‌‌انگیزد، جلوه‌‌ی نامطلوبی از فرهنگ یک شهر را هم در دید مسافران نمایان می‌‌کند که در این راستا لازم است عوامل راهنمایی و رانندگی از کنار این موارد به آسانی عبور نکنند اما اینکه در پشت کامیون‌‌ها و وانت‌‌بارها اشعار مذهبی و پیام‌‌هایی اجتماعی و تاثیرگذار درج شود، خالی از ایراد به نظر می‌‌رسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه