اخبار داغ

طرح آبیاری دشت سیستان و مسابقه‌ خرگوش و لاک‌پشت/ فقدان عنصر هماهنگی در مدیریت نماینده‌ی عالی دولت در سیستان وبلوچستان

طرح آبیاری دشت سیستان و مسابقه‌ خرگوش و لاک‌پشت/ فقدان عنصر هماهنگی در مدیریت نماینده‌ی عالی دولت در سیستان وبلوچستان
کلنگ طرح آبیاری ۴۶ هکتاری مزارع سیستان به منظور جلوگیری از تبخیر و هدررفت آب چندین سال قبل بر زمین کوبیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ به دلیل اهمیت این طرح برای نجات سیستان باید بسیار قبل تر از این، طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری به نتیجه می رسید و مردم منطقه از آن بهره مند می شدند اما با این حال با پیشرفتی لاک پشتی همچنان به پایان نمی رسد.

ائمه جمعه بارها نسبت به پیشرفت کند این طرح در نمازهای جمعه هشدار دادند اما با این حال خبری از پیشرفت این طرح در منطقه نشد.

طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری با اذن مقام معظم رهبری اجرایی شد

کارشناس ارشد مدیریت توسعه استان عنوان کرد: با درخواست دولت یازدهم و اذن رهبر معظم انقلاب، در اوج تحریم‌های دشمن و اِعصار دولت از نظر مالی، اعتباری قابل توجه به اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان اختصاص یافت و امروز شاهد استقرار و تلاش کارگاه‌های متعدد در پهنه‌ی سرزمینی سیستان با مدیریت و فرهنگ جهادی هستیم.

عباس نورزائی به خبرنگار اوشیدا گفت: حکایت این طرح عظیم و نافع و انشاءالله مؤثر در تثبیت اشتغال بخش کشاورزی و پیونددهنده و جاذب اشتغال در بخش‌های دیگر، حکایت «هر کسی از ظن خود شد یار من، وز درون من نجست اسرار من» است.

وی افزود: یکی به دنبال کاریابی، آن دگر با غرض سهم‌خواهی، شخصی با نگاه جناحی، فردی به دنبال کسب نان و نام، خلاصه هر کس با نیتی از بیرون به این طرح، ذره‌نگاهی داشته و از این مسیر قلمی زده، کلامی جاری کرده یا رفتاری ساری کرده است، گاه موجبات رنجش عوامل اجرایی و گاه انگیزش آنان را فراهم کرده است.

نورزایی خاطرنشان کرد: گاه نیز عده‌ای از بیرون گود، فریاد «لِنگش کن» سر داده و شیپور «مطالبه‌گری» را از سر گشاد آن دمیده‌اند در این میان و در کشاکش چنین هیاهوهایی، نقش بعضی از عوامل دولتی مورد غفلت واقع شده است.

هیچ طرحی بدون نقص نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: توفیق یار بود تا نیم‌روزی را در فضای حاکم براین طرح بزرگ، قرار گیریم و از نزدیک «ارتباط کلامی و غیرکلامی» با بخشی از عوامل طرح داشته و حاصل فعالیت‌های قریب به دوساله‌ی آنان را شاهد باشیم.

نورزایی ادامه داد: باید این واقعیت را قبول کرد که هر طرح بزرگی، به مثابه دیکته‌ی نانوشته، بدون نقص نیست، اما مهم آن است که در سامانه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طرح، سیستم بازخورد پیش‌بینی شده باشد و با دریافت مستمر نواقص، نقاط ضعف و تهدیدها را به موقع مشخص و اصلاح نماید، به نظر می‌رسد این بخش از طرح در اجرای مأموریت خود در «خشکه‌کاری» از سرعت و کیفیت مناسبی برخوردار بوده است، اما سازمان‌های دیگری که باید هم‌زمان آنان را پشتیبانی می‌کردند، در این مسابقه چون «لاک‌پشت» عمل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود اجرای این بخش از کار به اتمام برسد، اما هنوز لاک‌پشت، در نقطه‌ی آغاز حرکت باقی مانده باشد.

وی تصریح کرد: اولین بخش از سیستم آبیاری دشت سیستان، «ایستگاه‌های پمپاژ» می‌باشند، تعدادی از این ایستگاه‌‌ها توسط مجری طرح(وزارت جهادکشاورزی) و از جمله ایستگاه اولین فاز(فاز پایلوت)، آماده‌ی بهره‌برداری است و به گفته‌ی معاون استاندار(فرماندار زابل) کار لوله‌کشی و تجهیز ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان هامون به اتمام رسیده است، اما وزارت نیرو از احداث شبکه‌ی برق و تأمین برق این ایستگاه‌ها خودداری می‌نماید و هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

طرح ۴۶ هزار هکتاری به میراث باستانی تبدیل نشود

عضو انجمن توسعه روستایی ایران ابراز کرد: تا اینجای کار یعنی وجود ناهماهنگی و انسجام در دستگاه‌های اجرایی طبیعی به نظر می‌رسد اما یکی از وظایف ذاتی مدیران ارشد خصوصاً بالاترین مقام استانی که نماینده‌ی ارشد دولت نیز است، یعنی شخص استاندار، وظیفه‌ی هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را به عهده دارد و قاعدتاً نمی‌بایستی چنین پدیده‌ای رخ می‌داد.

نورزائی بیان کرد: آقای استاندار باید پاسخ دهند که یا کار وزارت جهادکشاورزی را قبول ندارد، که در این صورت می‌بایست از ادامه‌ی این فعالیت تا کنون جلوگیری می‌نمودند، یا قصور وزارت نیرو، محلی از اِعراب ندارد که در این حال نیز می‌بایستی برخورد لازم را صورت داده، موانع پیش روی این این طرح را برمی‌داشتند.

وی تاکید کرد: قطعاً تأخیر در بهره‌برداری از سطوحی که تا پایان سال جاری به ۳۱ هزار هکتار می‌رسد و محروم گذاشتن جمعیتی قابل توجه از کشاورزانی که زندگی‌شان در آستانه‌ی نابودی قرار دارد، گناهی نابخشودنی و ضعفی آشکار در مدیریت عالی منطقه به‌حساب می‌آید.

رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی ببان کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بهتر است ضمن پرداختن به شعار «استان سیستان و بلوچستان، هدف گردشگری در سال ۱۳۹۶»، توجه داشته باشند که این طرح عظیم به دلایل مختلف و از جمله آنچه ذکرش رفت، خود به میراث باستانی تبدیل نشود.

وی در پایان گفت: از ائمه‌ی محترم جمعه‌ی شهرهای منطقه‌ی سیستان نیز استدعا داریم، کمافی‌السابق به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
, طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری با اذن مقام معظم رهبری اجرایی شد, طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری با اذن مقام معظم رهبری اجرایی شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هیچ طرحی بدون نقص نیست, هیچ طرحی بدون نقص نیست,
,
,
,
,
,
,
,
, طرح ۴۶ هزار هکتاری به میراث باستانی تبدیل نشود, طرح ۴۶ هزار هکتاری به میراث باستانی تبدیل نشود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه