اخبار داغ

در میزگرد بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری مطرح شد

ضرورت آموزش کودک و خانواده در پیشگیری از کودک‌آزاری

ضرورت آموزش کودک و خانواده در پیشگیری از کودک‌آزاری
جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت آموزش کودک و خانواده در پیشگیری از کودک‌آزاری گفت: بیشتر کودک‌آزاری‌ها توسط مراقبان کودک صورت می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدبانو؛ میزگرد تخصصی بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با حضور دکتر حسین افراسیابی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه، دکتر حسینعلی دهقانی زاده مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه، دکتر محمدعلی صادق پور معاون پیشگیری بهزیستی یزد و حمیده قائمی زاده کارشناس مسئول فوریت‌های اجتماعی بهزیستی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدبانو,

در این میزگرد دکتر حسین افراسیابی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه سالانه چندین میلیون کودک آزاری در برابر کودکان اتفاق می افتد، گفت: بیشتر کودک‌آزاری‌ها توسط مراقبان کودک صورت می‌گیرد که این تلخ‌ترین بخش کودک‌آزاری است. اغلب کسانی که کودک‌آزاری انجام می‌دهند واقعا نمی دانند که چه بر سر کودک می‌آورند.

,

وی با بیان اینکه این تصور عمومی وجود دارد که افرادی که کودک آزاری می کنند، متفاوت از دیگرانند در حالی که آنها هم مانند دیگر انسان‌های عادی هستند، تصریح کرد: بخش عمده ای از رفتارهای کودک‌آزاری علیه کودکان نشأت گرفته از مجموعه ای از فشارها و عوامل ساختاری اجتماعی است.

,

افراسیابی انزوای اجتماعی، سرایت بین نسلی، خلع گفت‌وگو، نظام مراقبت اجتماعی کودک و بزرگ‌سال و تأخر جامعه‌پذیری، هنجارهای فرهنگی، خلاء گفتگو را از عوامل شرایط اجتماعی در پدیده کودک‌آزاری بیان کرد و گفت: والدینی که با فرزندان خود رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه دارند آن‌ها هم در آینده با فرزندانشان همین رفتار را خواهند داشت.

,

دکتر حسینعلی دهقانی زاده مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه هم بابیان اینکه عوامل روانشناسی و روان‌شناختی در کودک‌آزاری نقش دارد، گفت: کودک آزاری شواهد محکمی دال بر سوق یافتن جامعه به انکار دارد؛  یک برنامه آموزشی مدون برای پیشگیری از این معضل نداریم.

,

وی با بیان اینکه وقتی به خط قرمزهای جامعه نپردازیم و رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی نکنند، معضلات به لایه‌های زیرین جامعه رفته و با رویدادهای ناگواری مواجه خواهیم شد، افزود: اگر یک مورد آزار و اذیت قرار گیرد بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود بنابراین باید به آموزش در این زمینه توجه شود.

,

, ,
 
,

معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد دکتر صادقی پور نیز گفت:  آموزش والدین درزمینهٔ رفتار درست با کودکان باید قبل ازدواج صورت گیرد.

,

وی افزود: اگر یک مورد آزار و اذیت قرار گیرد بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود بنابراین باید به آموزش در این زمینه توجه شود.

,

دکتر صادقی پور معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد نیز گفت: آموزش والدین درزمینهٔ رفتار درست با کودکان باید قبل ازدواج صورت گیرد.

,

وی خاطرنشان کرد: در خانواده‌های درگیر اعتیاد کودک‌آزاری بیشتر رخ می‌دهد که در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود.

,

حمیده قائمی زاده کارشناس مسئول فوریت‌های اجتماعی بهزیستی یزد در ادامه این میزگرد گفت: کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه هستند و خطر تعرض افراد گوناگون در خانواده یا اجتماع همواره آن‌ها را تهدید می‌کند. 

,

وی افزود: آزار و اذیت به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد و متأسفانه گاهی کانون خانواده عرصه‌ای برای بروز خشونت و درد رنج برای کودکان است.

,

گفتنی است؛ در میزگرد بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری؛ عوامل و علت وقوع کودک‌آزاری، راه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آزار کودکان در ابعاد و زمینه های مختلف از جمله جسمی، روحی و روانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه