اخبار داغ

رکود گردشگران سلامت در بازار پر رونقِ پزشکان/ صنعت ارز آوری که قربانی مافیا شد

رکود گردشگران سلامت در بازار پر رونقِ پزشکان/ صنعت ارز آوری که قربانی مافیا شد
سالهای گذشته آذربایجان شرقی با توجه به شرایط مناسب در حوزه سلامت و موقعیت جغرافیایی خاصی که در همسایگی با کشورهای همجوار داشته، پذیرای گردشگران سلامت زیادی بوده که امروز این امر دچار رکود شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون, صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.,

بر اساس تعریف های سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است.  چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می کنند.

,

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد صورت می گیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد. نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند.

,

در سالهای اخیر با توجه به پیشرفتهای چشمگیر استان آذربایجان شرقی همزمان با دیگر شهرهای بزرگ دیگر کشورمان در حوزه پزشکی و سلامت و موقعیت جغرافیایی خاصی که در همسایگی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و نیز جمهوری نخجوان داشته، مسافران زیادی از کشورهای همسایه به سوی آذربایجان شرقی و تبریز سرازیر شدند. 

,

ولی اکنون و به خصوص طی یک سال اخیر، وضعیت گردشگران سلامت نسبت به سال های گذشته در استان تغییر کرده و  دیگر خبری از ازدحام بیماران خارجی در مراکز درمانی تبریز نیست.

,

اتفاقی که مسئولین مختلف استانی هم بار ها به آن اذعان داشته اند و از لزوم توجه و احیای مجدد توریسم درمانی در تبریز سخن گفته اند. با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در کشور به یکی از مهم‌ترین مباحث روز اقتصاد بدل شده است، صنعت گردشگری به دلیل داشتن مزیت نسبی در قیاس با دیگر صنایع، می تواند نقشی عمده در ایجاد مشاغل تازه ایفا و به این ترتیب، بخشی از نیاز بازار کار در این زمینه را تامین کند.

,

صنعتی که رکود یک سال گذشته اش ضرر اقتصادی قابل توجهی را متوجه استان کرده و بررسی دلایل این کاهش ناگهانی تعداد گردشگران سلامت می تواند مشخص کند که چه عواملی باعث شد تا این فرصت ارزشمند که باعث ارز آوری و ایجاد اشتغال در استان شده بود به راحتی و با بی برنامه گی از دست رود.

,

برخورد های غیر حرفه ای عامل کاهش توریست های سلامت

, برخورد های غیر حرفه ای عامل کاهش توریست های سلامت, برخورد های غیر حرفه ای عامل کاهش توریست های سلامت,

استاندار آذربایجان شرقی در همایش عمران سلامت که اخیرا در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد در این رابطه از بخش خصوصی انتقاد کرد.

,

اسماعیل جبارزاده ، اظهار داشت: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت‌های استان است که متأسفانه در اثر برخوردهای غیرحرفه‌ای در سال‌های گذشته از دست رفته و مراجعات اتباع کشورهای همسایه به استان در این زمینه کاهش یافته است.

,

وی افزود: سال 2018 و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، فرصت خوبی برای احیای این ظرفیت است که دست‌اندرکاران حوزه سلامت باید به بهترین شکل از آن استفاده کنند.

,

, ,

جبارزاده لزوم تعریف بسته‌های تبلیغی و سامان‌دهی خدمات از مبدأ با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز را یادآور شد و گفت: تمهیدات لازم برای جذب اتباع کشورهای همسایه که قصد استفاده از امکانات درمانی کشورمان را دارند اندیشیده شود تا در سال‌های آینده بار دیگر شاهد رونق گردشگری سلامت در استان باشیم.

,

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه متولی گری گردشگران سلامت به بخش خصوصی سپرده شده بود، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه باید پیشقدم شده و با تهیه بسته های ویژه دراین مورد راهکارهای لازم را برای احیای دوباره توریسم درمانی تهیه کند.

,

عدم نظارت از سوی دولت و وجود مافیا عامل اصلی کاهش گردشگران سلامت/ فناوری "تله مدیسن" مناسب ترین راهکار

, عدم نظارت از سوی دولت و وجود مافیا عامل اصلی کاهش گردشگران سلامت/ فناوری "تله مدیسن" مناسب ترین راهکار, عدم نظارت از سوی دولت و وجود مافیا عامل اصلی کاهش گردشگران سلامت/ فناوری "تله مدیسن" مناسب ترین راهکار,

اما دکتر ایرجیان، عدم نظارت درست و دقیق و بی برنامگی در ساماندهی توریست های سلامت را عامل اصلی فرار گردشگران این حوزه می داند.

,

این متخصص ارتوپدی در گفت و گو با خبرنگار زیتون گفت: مشکل اصلی که موجب شد تا نتوانیم گردشگران سلامت را به خوبی جذب کشور و استان کنیم، عدم وجود نظارت صحیح از طریق سیستم های دولتی و نبود مدیریت متمرکز است.

,

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بخشی به نام توریست سلامت دارد که باید به صورت تخصصی به این حوزه ورود پیدا کند و برنامه ریزی داشته باشد که متاسفانه غیر فعال است.

,

ایرجیان بیان داشت: همین عدم نظارت موجب شد تا پای افراد سود جو به این عرصه باز شود و با بی مبالاتی تمام گردشگران سلامت از استانمان فراری باشند. این موضوع تنها به قشر خاصی خلاصه نمی شود، از برخی رانندگان تاکسی گرفته تا آن پزشکانی که با تعرفه های بالا موجب نارضایتی بیماران شده اند، در این امر دخیل هستند.

,

وی ادامه داد: وقتی مسافری که بعد از طی این همه مسافت و قبول رنج و زحمات از خدمات ناراضی باشد طبیعی است که قصد سفر مجدد نخواهد داشت و نتیجه هم همین خواهد شد که امروز شاهد کاهش چشمگیر گردشگران سلامت در کشور هستیم.

,

وی گفت: متاسفانه زد و بندهایی در داخل و خارج کشور صورت گرفت و مافیایی بر این حوزه رخنه کرد و عدم نظارت مناسب از سوی دولت و قصور مسئولین امر موجب شد تا گردشگران سلامتی که تا دیروز از کشورهای همجوار به استانمان سفر می کردند، برای درمان امروز به کشور ترکیه بروند.

,

ایرجیان خاطر نشان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت و درمان دچار سیاست بازی شده و افراد شایسته در حاشیه قرار گرفته است و آموزش و پژوهش امری مغفول مانده است. سیاست زدگی وزارت موجب شده تا امروز شاهد آن باشیم که ترکیه در حوزه سلامت از ما سبقت بگیرد.

,

 

,

, ,

ایرجیان طراحی سیستم های پایشی در مرزهای کشور و نظارت دقیق از سوی دولت و همچنین استفاده از فناوری "تله مدیسن" را راهکار مناسب برای احیای صنعت گردشگری سلامت در استان دانست و گفت: باید هماهنگی های لازم با بیمارستان های کشورهای مجاور انجام پذیرد تا پرونده درمانی بیماران از طریق تله مدیسن به مرکز درمانی مقصد در ایران به طور کامل منتقل شود و مدیران استانی هم به فکر ایجاد بانک اطلاعاتی کامل و دقیق از مراکز درمانی آذربایجان شرقی باشند تا گردشگری که در استان حاضر می شود با توجه به توانایی های مالی خود و توانمندی های مراکز درمانی استانمان تصمیم گیری درستی داشته باشند و دست مافیا در این حوزه کوتاه شود.

,

توجه ویژه به صنعت گردشگری سلامت در استان آذربایجان شرقی و توسعه آن با توجه به سود آور بودن و اشتغال زایی آن مرود تاکید اکثر کاندیداهای شورای شهر و حتی مجلس در انتخابات گذشته بود، امری که نه تنها توسعه نیافت بلکه امروز دچار رکود هم شده است.

,

 باید منتظر ماند و دید تغییرات احتمالی در مدیریت شهری و استانی در سطوح مختلف با توجه به پایان عمر دولت و عمر شورای شهر تبریز، این رویه تغییر پیدا خواهد کرد یا نه؟ باید دید دست مافیایی که بعضا بی ارتباط با برخی از مسئولین استانی هم نبوده و گردشگران سلامت را به مراکز درمانی و اقامتی خاصی در تبریز هدایت می کردند قطع خواهد شد یا نه؟ مواردی که مرتفع شدنشان می تواند موجبات رونق مجدد این صنعت در استانمان را فراهم آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه