اخبار داغ

صنعت عروسک سازی را در ایران جدی بگیریم/ضرورت اتاق فکر در این صنعت فرهنگ ساز

صنعت عروسک سازی را در ایران جدی بگیریم/ضرورت اتاق فکر در این صنعت فرهنگ ساز
دخترک یک عروسک مو بلوند با پکیج چند دست لباس غربی را می‌پسندد که وقتی روشنش می‌کنی آواز A B C D سر می دهد و مادر چاره‌ای ندارد جز خرید عروسکی که هم بسیار جذاب است و هم از قیمت مناسبی برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛یه نقل از پبک دانشجو مسئله بازی و در نظر گرفتن آن به منزله یکی از فعالیت های انسان به خصوص کودکان یکی از مسایلی است که نویسندگان ؛هنرمندان ؛فلاسفه ؛مربیان و روانشناسان از دیر باز به آن توجه کرده اند و به دنبال درک و تبیین آن بوده اند حال آنکه باید در نظر داشت اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند و همچنین همین اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پبک دانشجو,

 نکته تامل بر انگیز جاییست که درست زمانی که تفکرات بنیادین و ریشه ای کودکان در حال شکل گیری است با انواع و اقسام باربی ها، مرد عنکبوتی، سوپرمن، لاک پشت‌های نینجا، ربات‌ها و بازیهای رایانه‌ای که همه و همه برگرفته از شخصیت ها و قهرمان‌های کارتونی وارداتی از غرب هستند مواجه می شویم.

,

دخترک معصوم دست در دست مادرش به فروشگاه اسباب بازی فروشی می رود تا هدیه پیشرفت کلاس زبان انگلیسی اش را انتخاب کند، طفل معصوم دور تا دورش را  عروسک هایی زیبا با لباس های پر زرق و برق که وقتی روشنشان می کنی به زبان عربی یا انگلیسی،می‌خوانند و می‌رقصند احاطه کرده است. دخترک یک عروسک مو بلوند با پکیج چند دست لباس غربی را می‌پسندد که وقتی روشنش می‌کنی آواز A B C D سر می دهد و مادر چاره‌ای ندارد جز خرید عروسکی که هم بسیار جذاب است و هم از قیمت مناسبی برخوردار است.

,

این اصلا عجیب نیست که بعد ها از خود بپرسد که چرا نباید مثل آن عروسک لباس بپوشد تا زیباتر باشد! چرا که ذهن او در حساس ترین برهه زمانی ، دخترکان مو بلوند و لاغر اندام با لباس های نیمه پوشیده را دیده است و این مسئله جایی نگران کننده تر می شود که در نظر بگیریم این تاثیر پذیری فقط ویژه دختران نیست.

,

اسباب بازی های خشن و پر سر و صدا برای پسران،,کودک را با رفتارهای ناپسند اجتماعی مانند قتل، آدم ربایی، دزدی و جنایت آشنا می کند و بر سازگاری و روابط اجتماعی او به شدت تأثیر می گذارد. اسباب بازی جنگی به کودک چنین وانمود می‌کند که جنگ، تفریح و سرگرمی و بازی است و این تاثیر بسیار منفی بر روحیه و شخصیت پسران می‌گذارد و باعث می‌شود در آینده انسان هایی بسیار عصبی و تند خو باشند و فاکتور هایی از قبیل مسئولیت پذیری،آرامش،احترام و تکیه گاه امنی برای پدر و مادر و در آینده برای همسر بودن را که یکی از بارز ترین ویژگی های جوان اصیل ایرانی می باشد هرگز در ذهنشان نهادینه نشود.

,

افسوس که در این حیطه نمی توان به والدین ایراد گرفت که چرا کالای ایرانی نمی خرید!

,

اگر در این زمینه عروسک های ایرانی در بازار باشند یا به قدری گران قیمت است که با هزینه آن می شود ده ها عروسک دیگر خرید یا طراحی آن دچار مشکلات عدیده ایست از قبیل: طراحی غیر جذاب ، وزن زیاد ،قیمت های نسبتا بالا و …

,

این اوضاع ناراحت کننده در حالی راکد مانده است که صنعت اسباب‌بازی در دنیا بسیار جدی است و فقط عروسک باربی ۶۵۰ بار دچار تغییر و اصلاح شده است.

,

در این باره مجید قادری، ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، عروسک عمو نوروز، بیان داشته است : برای من این سوال مطرح بود که چرا دنیا بر روی ساخت عروسک این همه هزینه می‌کند و چرا این تجارت آن قدر رونق دارد؟در کشور ما از گروه عروسک‌های صنعتی به هیچ وجه چه در قبل و چه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عروسک به معنای عروسک ایرانی که طراحی و اسم ایرانی داشته باشد  وجود نداشت و وقتی می‌گویم عروسک به معنای عام عروسک است یعنی عروسک با شخصیت انسانی، حیوانی، تخیلی، تحت تأثیر سینما و سریال در کشور وجود ندارد.

,

در انتها باید گفت: مبحث فرهنگ و اهمیت دادن به پرورش ذهن کودکان یکی از پررنگ ترین دغدغه های کشورهای پیشرفته است،چرا که زمانی که ذهن کودک به بهترین شکل ممکن پرورش پیدا کند در جامعه خودمان شاهد جرم و جنابت و بی بند و باری و طلاق های کمتری خواهیم بود و قطعا مکان امن تری را برای آیندگانمان رقم خواهیم زد.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه