اخبار داغ

گزارشی از وضعیت بازار مسکن در قزوین؛

ادعای دولت در تک رقمی بودن نرخ تورم با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد/ افزایش بی‌رویه نرخ اجاره بهاء مردم را به ستوه آورده است

ادعای دولت در تک رقمی بودن نرخ تورم با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد/ افزایش بی‌رویه نرخ اجاره بهاء مردم را به ستوه آورده است
افزایش نرخ اجاره بهاء در شرایط فعلی جامعه با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در بین مردم بسیاری از آنان را به ستوه آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، روند رو به رشد جمعیت کشور در سال‌های اخیر وافزایش مهاجرت به مراکز استان‌ها و همچنین اتخاذ سیاست‌های کلان کشور در راستای افزایش جمعیت و توسعه کشور مشکلات عدیده‌ای در زمینه مسکن به وجود آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شاخص،,

مدتی قبل اقدامات متعددی جهت رسیدگی به مشکل مسکن در جامعه صورت گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد مسکن مهر اشاره کرد اما همچنان مردم از افزایش نرخ اجاره بهاء و حتی رکود در بازار مسکن گله‌مند هستند.

,

با حضور در میان شهروندان قزوینی و مشاوران املاک با نظرات متعددی مواجه بودیم که مطابقت آن‌ها با صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک کمی دشوار بود.

,

, , ,

یوسف عبدی رئیس اتحادیه اصناف مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: در چند سال گذشته بازار مسکن با رکود خرید و فروش همراه بوده است اما بین عرضه و تقاضا تناسب نسبی وجود ندارد.

, شاخص، ,

رئیس اتحادیه اصناف مشاوران املاک افزود: امسال تقاضای مردم برای اجاره مسکن بسیار زیاد بود، البته این در حالی است که در نقطه مقابل آن شاهد کاهش عرضه بوده‌ایم.

,

عبدی اذعان داشت: افزایش نرخ ۱۰ تا ۱۵ درصدی در زمینه اجاره بهاء عادی است که این میزان در سال‌های گذشته کمتر بود.

,

وی اضافه کرد: آنچه که سبب کاهش عرضه در استان شده رکود در خرید و فروش مسکن، عدم توسعه ساختمان سازی، کمبود ساختمان و مهاجرت مردم از شهرک مهرگان به شهر قزوین بوده است.

,

رئیس اتحادیه اصناف مشاوران املاک ابراز کرد: در حال حاضر روند افزایش نرخ اجاره بهاء عادی است و به جهت اینکه بعضی مردم مدت طولانی در یک واحد استیجاری زندگی می‌کنند و افزایش چندانی در نرخ اجاره بهای خود نداشتند تصور می‌کنند افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد بوده است.

,

با توجه به اینکه در شرایط فعلی جامعه بسیاری از افراد با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به نظر می‌رسد افزایش نرخ اجاره بهاء تا حدود زیادی مشهود است.

,

, , ,

خرید و فروش بسیار راکد شده است

,

یکی از مشاوران املاک اظهار کرد: در حال حاضر خرید و فروش در استان راکد شده است و بسیاری از مردم با توجه به شرایط اقتصادی نگران فروش مسکن خود هستند.

,

وی افزود: مستاجران جویای مسکن نیز بیشتر به دنبال آن هستند تا منازل مسکونی را رهن و یا با اجاره بهای پایین معامله کنند.

,

این مشاور املاکی اضافه کرد: آنچه که وجود دارد نگرانی مردم و مالکان به جهت راکد بودن مسکن است و تقریبا تمامی افراد برای خرید یا فروش واحد خود تردید دارند.

,

یکی دیگر از مشاوران املاک علت اصلی راکد بودن بازار مسکن را ناهماهنگی شرایط اقتصادی با شرایط فعلی جامعه عنوان می‌کند و معتقد است: عدم تغییر و بهبود در شرایط اقتصادی مردم وضعیت را بدتر خواهد کرد.

,

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مالکان به دنبال حفظ ملک خود و مستاجران نیز به دنبال معامله املاک با اجاره بهای پایین هستند گفت: در بسیاری از مواقع ترس و نگرانی خریداران و فروشندگان سبب می‌شود تا بازار مسکن دچار مشکلات جدی گردد.

,

طبق بررسی‌های صورت گرفته بین مشاوران املاک مشخص شد بسیاری از مردم در حال حاضر سردرگم و دچار نگرانی و تردید هستند چرا که هیچ یک از آن‌ها شرایط اقتصادی فعلی و آینده کشور را مناسب نمی دانند و مالکان نگران از دست دادن ملک خود هستند بنابراین ترجیح به حفظ آن دارند.

,

, , ,

اگرچه قشر زیادی از جامعه را اجاره‌نشینان تشکیل می‌دهند اما هنوز آن گونه که باید توجه به این قشر از جامعه صورت نگرفته و معضلات مختلفی در این راستا وجود دارد.

,

با توجه به نظرات مردم و مشاوران املاک به این نتیجه رسیدیم که مسکن مهر نیز نتوانسته آن طور که باید نیاز اقشار مختلف مردم را برطرف کند خصوصا این عدم برطرف کردن نیاز در ناحیه شهری مهرگان دیده می‌شود‌.

,

مرد ۳۲ ساله‌ای که ۵ سالی از مستاجری وی در یکی از محله‌های جنوب شهر قزوین می گذشت در گفت وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: هر ساله نرخ اجاره بهاء رو به افزایش است و این نرخ‌ها همخوانی چندانی با میزان حقوق‌ها ندارد‌.

, شاخص,

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نرخ اجاره بهای منزل مسکونی هرساله افزایش پیدا می‌کند هرسال باید منزل خود را به واحد کوچکتری منتقل کنم.

,

خانم ۴۰ ساله‌ای که دارای ۳ فرزند بود گفت: در اجاره مسکن به شدت با مشکل مواجه هستم چراکه صاحبان ملک معمولا واحدهای خود را به افراد کم جمعیت اجاره می‌دهند و همین سبب شده تا نرخ بسیار غیرعادی برای خانواده‌های پرجمعیت در نظر گیرند.

,

یکی از مالکان نیز عنوان کرد: باتوجه به اینکه شاهد عدم ثبات در نرخ مسکن هستم ترجیح می‌دهم تا ملک خود را خالی از سکنه نگه دارم چرا که در بسیاری از مواقع اجاره مسکن موجب بروز مشکلات متعدد شده است.

,

وی ادامه داد: معمولا افرادی که ملک اجاره می‌کنند به جهت عدم مالکیت به گونه مطلوبی از منزل استفاده نمی‌کنند و ملک پس از خروج مستاجر دچار صدمات متعدد می‌شود.

,

به نظر می رسد مشکلات اقتصادی موجود در بین مردم سبب شده تا در حوزه مسکن با معضلات متفاوتی مواجه بود.

,

در حال حاضر علاوه براینکه برطرف کردن مشکلات اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد باید آگاه سازی و بستر لازم برای مالکان نیز به منظور اجاره دادن واحد مسکونی به افراد با جمعیت بیشتر نیز فراهم شود.

,

, , ,

هیچ مرجع نظارتی برای افزایش نرخ اجاره بهاء وجود ندارد

,

احد چگینی رئیس کمیسیون املاک و توافقات شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، با اشاره به اینکه هیچ مرجع نظارتی برای افزایش نرخ اجاره بهاء وجود ندارد گفت: افزایش نرخ اجاره بهاء بسیار بالا بوده و گلایه مردم در این خصوص به واقعیات جامعه نزدیک‌تر است.

, شاخص،,

چگینی افزود: با توجه به اینکه مرجع قانونی برای نظارت بر نرخ اجاره بهاء وجود ندارد مالکان هر رقمی را اعلام و از قوانین تخطی می‌کنند.

,

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین عنوان کرد: باید جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود و در همین راستا نیز اصناف باید اطلاعات خود را به روز کنند چراکه افزایش نرخ بر کسی پوشیده نیست.

,

چگینی تصریح کرد: در سنوات گذشته دولت با ارائه تسهیلات ساخت و ساز و وام برای بافت‌های فرسوده تا حدودی توانسته بود نرخ را کنترل کند که در حال حاضر وام‌های بافت فرسوده قطع شده است.

,

وی یاد آورشد: ارائه تسهیلات ساخت و ساز در سنوات گذشته موجب شده بود تا در مناطق جنوب شهر شاهد ساخت و ساز مسکن با نرخ کمتر باشیم و مسکن با نرخ پایین قابل استحصال بود.

,

چگینی عنوان کرد: دولت با ورود جدی به حوزه مسکن و تعیین مشوق‌هایی در این راستا می‌تواند در ثبات و نظارت بر حوزه مسکن نقش موثری را ایفا کند.

,

وی عملکرد جدی در حوزه نظارت را یکی از علل برطرف کردن مشکلات مسکن دانست و گفت: با نظارت‌های قوی می‌توان تا حدودی به تقویت حقوق مردم و جلوگیری از تضعیف آن پرداخت.

,

چگینی اعلام کرد: برخی با سوء استفاده از عدم رضایت مردم حق آنان را تضعیف می‌کنند که جلوگیری از این امر تنها با نظارت جدی امکان پذیر خواهد بود‌.

,

رئیس کمیسیون املاک شورای شهر قزوین اذعان داشت: هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین دستگاه‌های مختلف از جمله بازرگانی، اصناف و املاک می‌تواند تا حد زیادی مشکلات مسکن را برطرف کند.

,

وی توضیح داد: هیچ نهادی در حال حاضر برای نظارت بر روی اجاره بها وجود ندارد و لازم است تا مبنایی مشخص وجود داشته باشد.

,

چگینی بیان کرد: دولت ادعا می‌کند که تورم تک رقمی است درحالی که این مسئله را به عینه در کف بازار شاهد نیستیم و هر ساله شاهد افزایش نرخ اجاره بهاء و عدم نظارت هستیم.

,

با توجه به بررسی‌های اجمالی صورت گرفته به این نتیجه می‌رسیم که عدم نظارت دستگاه‌ها بر روی نرخ اجاره بهاء و حتی خرید و فروش مسکن یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های موجود در این زمینه است بوده و با توجه به اینکه در حال حاضر قشر عظیمی از مردم اجاره نشین هستند می‌طلبد تا روند نظارتی در این راستا فعال شود.

,

در حوزه مسکن و اجاره بهاء مشکلات متعددی وجود دارد که مرتفع کردن آن‌ها نیازمند عزم جدی و حمایت مسئولانی است که علی رغم قول و قرارهای متعدد، تلاش چندانی در این زمینه صورت نگرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه