اخبار داغ

ممنوعیت استخدام فارغ‌التحصیلان «پیام‌نور، علمی‌کاربردی و غیرانتفاعی» قانونی است؟

ممنوعیت استخدام فارغ‌التحصیلان «پیام‌نور، علمی‌کاربردی و غیرانتفاعی» قانونی است؟
در روزهایی که داغ‌ترین و حساس‌ترین حرف‌های کنکوری‌ها و خانواده‌های آنها درباره انتخاب رشته، آینده تحصیلی و آینده شغلی است، صحبت از ممنوعیت‌های استخدامی از سوی سازمان‌ها یا نهادهای دولتی، نظامی و یا حتی ارگان‌های خصوصی و ... می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور به وجود آمده، ممنوعیت استخدام از سوی برخی نهادی نظامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این خصوص به صورت ویژه، استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور در نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، طبق آئین‌نامه داخلی این ارگان‌ها ممنوع شده است.

,

این در حالی است که ممنوعیت استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها طبق هر دسته‌بندی در هیچ قانونی اعم از قوانین و ائین‌نامه‌های وزارت علوم، وزارت کار و یا حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح نشده است.

,

از طرفی دانشگاه‌های پیام‌نور و غیر انتفاعی نیز مانند دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های سراسری، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، مورد تائید وزارت علوم هستند و به عنوان زیر مجموعه‌های وزارت علوم، مدارک معتبر و فارغ‌التحصیلان کاملا اکادمیک و علم‌آموخته تربیت می‌کنند.

,

تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که این روزها  طبق قوانین داخلی برخی از دستگاه‌های دولتی و نظامی با ممنوعیت استخدام مواجه شده‌اند در تماس با خبرنگار ما خواستار بررسی و پیگیری این موضوع شدند.

,

این در حالی است که بسیاری از داوطلبین کنکور و خانواده‌های آنها در بدو ورود داوطلب مورد نظر به دانشگاه، از موانع استخدام و ... در برخی از دستگاه‌ها مطلع نیستند و بعد از چهارسال تحصیل به یکباره با مشکلات عجیبی مواجه می‌شوند و علی رغم برنامه‌ریزی قبلی برای آینده شغلی و زندگی، ممنوعیت‌های استخدام ممکن است بعضا مسیر زندگی آنها را تغییر دهد.

,

نیروی انتظامی: مجاز به استخدام فارغ‌التحصیلان پیام‌نور و علمی و کاربردی نیستیم

در این باره، عمران فضائلی معاون نیروی انسانی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی می‌گوید: جذب در مقطع افسری نیروی انتظامی استان از فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی و علوم و تحقیقات استانی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و عدم ثبت نام از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی ، پیام‌نور و غیر انتفاعی از تهران بخشنامه شده است و ما نمی‌توانیم از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها ثبت نام به عمل آوریم.

, نیروی انتظامی: مجاز به استخدام فارغ‌التحصیلان پیام‌نور و علمی و کاربردی نیستیم,
,
,

وی همچنین می‌گوید: با توجه به تقاضای تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام‌نور برای استخدام  موضوع را از تهران پیگیری کردیم اما منجر به نتیجه نشد.

,

عضو کمیسیون آموزش: تشخیص معتبر نبودن مدرک برخی دانشگاه‌ها در صلاحیت سازمان استخدام کننده نیست

سیدجواد ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن انتقاد از برخی برخوردهای سلیقه‌ای در برگزاری آزمون‌های استخدامی و گزینش افراد، می‌گوید: به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی-کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور معتبر نیست.

, عضو کمیسیون آموزش: تشخیص معتبر نبودن مدرک برخی دانشگاه‌ها در صلاحیت سازمان استخدام کننده نیست,
,
,

نماینده مردم کاشان در مجلس در واکنش به برخورد سلیقه‌ای در جذب نیرو توسط ناجا و غیر معتبر خواندن مدارک تحصیلی دانشگاه‌هایی همچون علمی-کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور، همچنین معتقد است: بر اساس سیستم آموزش عالی دانشگاه‌های دارای مجوز مشخص هستند و بنابر مجوزها و اساسنامه‌های خود فعالیت می‌کنند؛ به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مذکور معتبر نیست لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

,

رئیس دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی: قبول نداشتن مدرک پیام‌نور خلاف قانون است

جلیل مسعودی فرد رئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی نیز معتقد است: مدرک دانشگاه پیام نور برای تمامی استخدامی های سراسر کشور معتبر است و اگر دستگاهی مدرک این دانشگاه را قبول ندارند خلاف قانون است.

, رئیس دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی: قبول نداشتن مدرک پیام‌نور خلاف قانون است,
,
,

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان‌شمالی: منع استخدامی برای فارغ‌التحصیلان ما غیرقانونی است
امین جودت رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌شمالی نیز معتقد است: دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم است و اینکه برخی دستگاه‌های دولتی مدرک این دانشگاه را قبول ندارند، قابل قبول نیست.

,
,

کافیست تا نگاهی به آئین‌نامه‌های استخدامی برخی از دستگاه‌های دولتی و نظامی بیاندازید تا مشکلات اینچنینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را  از قاب دقیقتری ببینید.

,

حالا باید منتظر ماند و دید که مسئولین آموزش عالی و نظاراتی دولت، در این زمینه چه واکنشی خواهند داشت، آیا روند ممنوعیت استخدامی در برخی از سازمان‌ها و نهادهای کشور که در قانون پیش‌بینی نشده، منطقی است؟

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه