اخبار داغ

گزارش/

دهیچ؛ روستایی در محاصره محرومیت/کمبود آب با وجود چندین چشمه طبیعی

دهیچ؛ روستایی در محاصره محرومیت/کمبود آب با وجود چندین چشمه طبیعی
دهیچ بزرگترین روستای منطقه چهارده روستای شهرستان میناب است که با وجود چشمه های فراوان،مردم آن از کم آبی رنج می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده ،روستای دهیچ منطقه “چهارده روستا” شهرستان میناب با فرهنگی غنی و طبیعتی بکر، دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که همچنان از چشم ها پنهان مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,
وجود آبشار های متعدد، حیوانات وحشی در حال انقراض و خیل عظیم گیاهان دارویی در این منطقه می تواند گردشگران بسیاری را جذب خود کند.
,
 
,
مردم منطقه چهارده روستا، طبق سنت گذشته خود در تمام امور از جمله ازدواج ، با همکاری و  همدلی شرایط آسانی را برای جوانان فراهم می کنند.
,
 
,
ساخت حسینیه با کمک های مردم
, ساخت حسینیه با کمک های مردم,
 
,
کمالی، شورای روستای دهیچ شهرستان میناب در گفتگو با فرهنگ کده درخصوص ساخت حسینیه با کمک اهالی روستا، گفت: از سال ۱۳۹۰ با توجه به نبود حسینیه در روستا، تصمیم به احداث حسینیه با کمک مردمی کردیم.
,
 
,
شورای روستای دهیچ افزود: تاکنون ۴۰ میلیون تومان هزینه ساخت این حسینیه شده است اما هنوز تکمیل نشده و با این وجود از آن استفاده می شود که به حمایت و مساعدت های مسئولان و خیرین برای بهره برداری نیاز داریم.
,
 
,
, ,
کمبود آب معضل اصلی روستای دهیچ
, کمبود آب معضل اصلی روستای دهیچ,
 
,
کمالی با اشاره به  کم آبی که مهمترین مشکل روستا است، اظهار کرد: با وجود کوهستانی بودن روستای دهیچ و چشمه های فراوان اطراف آن اما همچنان مردم از کم آبی رنج می برند.
,
 
,
وی ادامه داد: لوله کشی آب روستا ۱۵ سال گذشته صورت گرفته که با وجود افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به خطوط لوله کشی آب رسانی، هیچ تغییری نکرده است.
,
 
,
شورای مردم دهیچ با اشاره به فرسوده بودن لوله های آب و قطعی روزانه آن،گفت: هر دو روز در میان به مدت ۲ساعت آب روستا وصل است که پس  از بارندگی و جاری شدن سیل برخی تاسیسات آبرسانی دچار خسارت شده است.این امر قطعی مداوم آب را برای این روستا به همراه داشت.
,
 
,
ترک تحصیل دانش آموزان دهیچ، به دلیل عدم بهره برداری از مدرسه احداث شده
, ترک تحصیل دانش آموزان دهیچ، به دلیل عدم بهره برداری از مدرسه احداث شده,
 
,
کمالی در خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموزان روستای دهیچ، بیان کرد: حدود ۵ سال است که مدرسه ای برای مقطع راهنمایی توسط بخش خصوصی در روستا ساخته شده است، اما هر بار آموزش و پرورش به بهانه های مختلف مانند کمبود نیروی انسانی از بهره برداری مدرسه خودداری می کند.
,
 
,
وی تصریح کرد:حدود ۶۰ دانش آموز در مقطع راهنمایی تحصیل می کنند که به دلیل نبود مدرسه مسافت طولانی را با وانت به روستاهای همجوار می روند که این عامل باعث ترک تحصیل ۹۰ درصد از دانش آموزان به خاطر سختی و هزینه راه شده است.
,
 
,
شورای دهیچ با اشاره به قطعی سیگنال های تلویزیونی،اظهار کرد: مردم روستا از دیدن شبکه های تلویزیونی محروم هستند که باعث روی آوردن آنها به کانال های ماهواره ای در غیاب سیگنال های تلویزیون شده است.
,
 
,
, ,
 
,
سیگنال های تلویزیون و تلفن همراه به دهیچ نمی رسد
, سیگنال های تلویزیون و تلفن همراه به دهیچ نمی رسد,
 
,
کمالی با بیان نبود اینترنت و شبکه های تلفنی در روستا،  افزود: آنتن دهی تلفن های همراه در روستا بسیار ضعیف است و فقط برخی نقاط روستا تحت پوشش شبکه های تلفن همراه، بدون اینترنت هستند.
,
 
,
وی با اشاره به این که شغل اکثر مرد روستا دامداری است، گفت: حیوانات وحشی مانند پلنگ همواره به دامداران خسارت زیادی وارد می کنند که به محیط زیست و نهادهای مربوطه اطلاع داده شده، اما هیچ اقدامی از طرف مسئولان مربوط  صورت نگرفته است.
,
 
,
محیط زیست قربانی ناآگاهی مردم و بی توجهی مسئولان
, محیط زیست قربانی ناآگاهی مردم و بی توجهی مسئولان,
 
,
شورای روستای دهیچ افزود: تاکنون به دلیل عدم توجه محیط زیست، چندین قلاده از این حیوانات با تله گذاری توسط دامداران کشته شده اند.
,
 
,
کمالی تصریح کرد: مردم روستا به دلیل ناآگاهی در خصوص محیط زیست، با برداشت بی رویه درختان دارویی و شکار حیواناتی چون خرس،پلنگ ، روباه و …به منابع طبیعی روستا خسارات جبران ناپزیری وارد می کنند.
,
 
,
روستای دهیچ بزرگترین روستای منطقه چهارده روستا که با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان میناب واقع شده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه