اخبار داغ

دغدغه های فصل کاشت گوجه فرنگی «دشتی»؛

عدم بازاریابی مناسب پاشنه آشیل گوجه فرنگی دشتی/طلای سرخ دشتی بازیچه دست دلالان

عدم بازاریابی مناسب پاشنه آشیل گوجه فرنگی دشتی/طلای سرخ دشتی بازیچه دست دلالان
جواهر سرخ دشتی که در سال زراعی گذشته قیمتش به شدت رنگ باخت و دست بسیاری از کشاورزان را در پوست گردوی بی بازاری و رکود این محصول گذاشت، امسال در انتظار سالی پر رونق برای فروش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازترنم دشتی این روزها کشاورزان شهرستان دشتی سخت مشغول آماده سازی زمین برای کاشت جواهر سرخ یعنی گوجه فرنگی هستند و امیدوارند امسال سال خوبی برای کشاورزی استان بوشهر و شهرستان دشتی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ترنم دشتی,

جواهر سرخ دشتی که در سال زراعی گذشته قیمتش به شدت رنگ باخت و دست بسیاری از کشاورزان را در پوست گردوی بی بازاری و رکود این محصول گذاشت، امسال در انتظار سالی پر رونق برای فروش است.

,

گوجه فرنگی شهرستان دشتی که از محصولات عمده و پرفروش در شهرستان دشتی به شمار می آید سال گذشته زراعی در مقطعی کاملا با رکود فروش مواجه شد و کشاورزان حاصل دسترنج یکساله خودرا دور ریخته دیدند.

,

شهرهای شُنبه، کاکی، خورموج و روستاهای مجاور این سه شهر مانند باغان و سنا و همچنین منطقه حاصلخیز دشت پلنگ که جلگه ای ترین زمین های کشاورزی در آن قرار دارد از عمده ترین مناطق کشت این جواهر سرخ به شمار می آید.

,

آنچه که در سال گذشته بر سر گوجه فرنگی شهرستان دشتی که به عنوان پیش رس ترین گوجه استان  و کشور به شمار می رود آمد، تنها نمونه ای از نا هماهنگی بود بین کارشناسان کشاورزی جهاد کشاورزی و کشاورزان و همچنین بازاریابان و مراکز خرید گوجه رخ داد و در این بین دست کشاوزران بود که تنها خالی ماند.

,

, ,

حسن درلیک از کشاورزان روستای کردلان دشتی در گفتگو با این پایگاه خبری با توجه به قیمت پایین گوجه در سال گذشته گفت: متاسفانه سال گذشته اکثر کشاورزان متضرر شدند و حتی کسانی بودند که ضرر 200میلیون تومانی را متقبل شدند و عملا با این کار کمر کشاورزی شکست.

,

وی اظهار داشت : برخی ها کشاورزان را مقصر رکود بازار می دانستند و می گفتند زیاد کاشتید بازار ندارد، اما این حرف صحت ندارد چون امروز علم کشاورزی پیشرفت کرده است و این مسئولان تنظیم بازار هستند که باید بازار مصرف را مردم را رواج دهند تا هم کشاورز ضرر نکند و هم مصرف کنند با قیمت مناسب خریداری کند.

,

گر چه در سال گذشته با همت و کوشش شهریاری نماینده دشتی و تنگستان در مجلس خرید تضمینی گوجه صورت گرفت و قسمتی از مطالبات کشاورزان پرداخت شد اما این خرید تضمینی نتوانست علاج کامل این درد بزرگ باشد.

,

الیاس صالح احمدی مدیر خانه کشاورز شهرستان دشتی در گفتگو با این پایگاه خبری با اشاره به خرید تضمینی گوجه در سال گذشته گفت: خرید تضمینی تنها یک مسکن موقتی برای بحران خرید گوجه در شهرستان دشتی بود و اساس کار همچنان مشکل دارد.

,

وی اضافه کرد: امروز علم کشاورزی پیشرفت کرده است و بی سواد ترین کشاورزان هم امروز در پایین ترین سطح از طریق شبکه های اجتماعی می توانند حتی به وضعیت آب و هوا دسترسی پیدا کنند اما برای معضل بازار هنوز فکری نشده است.

,

, ,

صالح احمدی بیان داشت: پاشنه آشیل کاشت گوجه در شهرستان دشتی عدم بازار یابی مناسب در زمان مناسب است، یعنی در فصلی که گوجه پیش رس دشتی به دست می آید عملا بازاری برای فروش آن نیست پس در نتیجه کشاورز ضرر کرده و تمام هستی خود را از دست می دهد.

,

حال با توجه به مشکلات پیش روی کشاورزی شهرستان دشتی و مخصوصا گوجه فرنگی باید دید امسال سال زراعی خوبی برای کشاورزان دشتی است یا اینکه معضل خرید گوجه فرنگی دشتی مانند سال گذشته تنها با مسکن خرید تضمینی علاج کوتاه مدت می یابد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه