اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان مطرح کرد

انتقال آب به تالاب هامون از کانال دیپلماسی/ منشأ ریزگردهای سیستان داخلی و خارجی است

انتقال آب به تالاب هامون از کانال دیپلماسی/ منشأ ریزگردهای سیستان داخلی و خارجی است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: تامین آب تالاب بین المللی هامون یکی از عوامل موثر در مهار ریزگردهای منطقه سیستان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از عصرهامون، عبدالباسط پاکزاد در بازدید از دفتر این پایگاه خبری و قدردانی از زحمات و تلاشهای خبرنگاران و پرسنل این رسانه، در پاسخ به خبرنگاران ما افزود: سیستان منطقه ویژه ای است چرا که تمدن بسیار کهنی دارد و از افتخارات کشور می باشد اما درحال حاضر دچار یک محدودیت ها و مشکلاتی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون, این پایگاه خبری, خبرنگاران ما,

وی ادامه داد: سیستان را اکثر مردم با دریاچه هامون می شناسیم که 580هزار هکتار وسعت دارد و از این میزان 380هزار هکتار در خاک ایران اسلامی است.
وی بیان کرد: به لحاظ جایگاه حوزه آبخیز، تالاب هامون منتهی علیه حوزه آبخیز ایران قرار دارد، بارندگی سالانه این حوزه در زمان ترسالی 80میلیارد مترمکعب بوده که حداقل 7و حداکثر 10تا12میلیارد متر مکعب با یک دبی پایه به تالاب وارد و سر ریز آن به گود زره افغانستان وارد می شده اما در حال حاضر دو دهه می باشد که این تعادل به هم ریخته است.
وی با بیان اینکه تالاب و دریاچه توان اکولوژیکی اش ده برابر جنگل است، خاطر نشان کرد: از کانون های شناسایی شده بحران استان، 3کانون جزینک، نیاتک و شیله در حوزه سیستان وجود دارد.
این مقام مسئول با اشاره به ریزگردها گفت: کانون بحران شیله با توجه به اینکه در نزدیکی منطقه مسکونی وجود ندارد تاثیری بر منطقه ندارد اما دو کانون جزینک و نیاتک دارای تاثیر در بخش ریزگردها و توفان شن می باشد.
وی تصریح کرد: اکثر کانون جزینک شامل اراضی کشاورزی مردم می باشد و امکان ورود دستگاه دولتی به آنها وجود ندارد ولی در کانون نیاتک کارهای بسیار زیادی اجرایی شده و یا در دستور کار قرار دارد.
پاکزاد اضافه کرد: ریزگردهای منطقه سیستان دارای سه منشاء بستر خشک تالاب هامون، خاک ایران و خاک افغانستان می باشد.
وی اظهار کرد: ولی یکی از عوامل اصلی ریزگردها بستر خشک تالاب بین المللی هامون است که با کوچکترین بادی ریزگردها توسط باد جابجا می شود و مردم را دچار مشکل می کند و این معضل تا بستر هامون مرطوب نشود حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: فعالیت هایی به مثل مالچ پاشی و نهال کاری نیز در بخش هایی انجام شده و در دستور کار قرار دارد اما قبل از اینها باید یک دیپلماسی آب توسط مسئولان مربوطه با افغانستان انجام شود و قبل از پیگیری حق آبه، آب تالاب هامون پیگیری شود تا مردم هر دو کشور از منافع مشترک آن بهره مند شوند.
این مقام مسئول بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینه ریزگردهای سیستان، خشک و خالی بودن اراضی کشاورزی در زمان آغاز بادهای 120روزه و گرمای شدید این ایام است که با توجه به مرطوب نبودن اراضی کشاورزی بر معضل ریزگردها افزوده می شود.
وی  تاکید کرد: برای رفع این معضل باید تغییر الگوی کشت با توجه به اجرای طرح آبیاری با لوله در منطقه سیستان و کشت درخت چه ها و درختانی به مثل انگور و زیتون می باشد و احیاء باغات را نیز باید در دستور کار قرار دهیم چرا که هرچه ارتفاع درختان در منطقه بالا رود علاوه بر افزایش رطوبت، از سرعت باد نیز کاسته می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه 6ساله برای سیستان با 70میلیارد تومان اعتبار تدوین شده، تصریح کرد: طرح مدیریت جامع تالاب هم در این استان تصویب شده و توسط دستگاه های مربوطه درحال اجرا است اما باید دیپلماسی آب انجام شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: حجم ورود ریزگردها از میزان فعالیت های ما بیشتر است، بخش قابل توجهی از از اعتبارات بیابانزدایی در سیستان هزینه می شود، طرح ملی سیستان استانی شده  و براین اساس تخصیص اعتبارات بیشتر است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از پروژه هایی که در سیستان جواب داده، پخش آب است که این طرح را از 4سال قبل در سطح اراضی منطقه سیستان شروع کردیم و عرصه های بزرگی را زیر آب بردیم.

خشکسالی بزرگترین مشکل ما در استان
این مقام مسئول گفت: بزرگترین مشکل ما در استان خشکسالی و کاهش بارندگی است،میانگین بارندگی جهانی 700تا750میلیمتر است که این رقم در کشور ایران 250میلیمتر و در سیستان و بلوچستان 110میلیمتر است.
پاکزاد اذعان کرد: در دودهه اخیر، در برخی نقاط استان بارش به میزان 10میلیمتر هم نداشتیم شمال و جنوب دچار بحران خشکسالی است.

اکثر حمل چوب ها با نظارت انجام می شود
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه جابجایی چوب درختان از سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی، بیان کرد: این چوبها از درختان گز و گاها اوکالیپتوس می باشند که با توجه به ظرفیت ایجاد شده در صنعت نوپانسازی در شمال کشور برای بهره گیری از چوب گرد، به این کارخانه ارسال می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: درخت گز عمر مفیدی دارد که پی از اتمام آن با نظارت کارشناسان، درخت از فاصله 60سانتیمتیری قطع می شود و دوباره به صورت پرچین رشد می کنند.
وی تاکید کرد: اگر خودرویی را مشاهده کنیم که بدون مجوز درحال حمل چوب می باشد، بدون استثنا با وی به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

توانمندسازی روستائیان در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در ادامه در زمینه توانمندسازی روستائیان گفت: در سیستان و بلوچستان 51درصد جمعیت در حدود یک میلیون و 400هزار نفر روستانشین داریم که معادل 51درصد از جمعیت استان می باشد و این در حالی است که میزان متوسط کشور 27درصد می باشد.
وی با تاکید بر این مطلب که توانمند سازی خانواده های روستایی در حال حاضر در دستور کار ما قرار دارد، گفت: طرح منارید در راستای انسجام سازمانی و توانمند سازی روستائیان در استان از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اخیرا از سازمانهای جهانی که مدیریت این پروژه را انجام می دادند پس از اتمام دور اول این طرح، تداوم این پروژه را برعهده دولتها قرار داده اند.
وی ادامه داد: سال گذشته با حضور استاندار جلسه ای در این زمینه در تهران برگزار شد که مقرر شد این طرح به کل استان تعمیم داده شود و در گام اول مقرر شد در 4شهر حوزه سیستان و شهر قصر قند انجام شود.
وی بیان کرد: در راستای توانمند سازی مردم طرح مدیریت جامع و ترسیب کربن نیز در نقاط مختلف استان در حال اجرا است که عملا یک هدف را دنبال می کنند اما منابع تامین اعتباریشان متفاوت است.
وی گفت: در جریان طرح های توانمند سازی،در  سازمان ملل کشور های چین و ایران حائز رتبه شده اند و این درحال است که این طرح در بسیاری از کشور هااجرا شده است.

عدم واگذاری اراضی ملی در استان به دلیل نبود و کمبود آب است
این مقام مسئول در پاسخ به گلایه ساکنان منطقه لار در زمینه عدم واگذاری زمین برای کار دامداری و کشاورزی، اظهار کرد: واگذاری زمین برای هر طرحی چه کشاورزی و چه صنعتی لازمه اش وجود آب است.
وی گفت: از سال84یا 86دیگر واگذاری زمین دست ما نیست اما در فرایند اعطای زمین حضور داریم و پاسخ استعلامات را می دهیم، اما اینکه پاسخ به گرفتن دریافت زمین داده نمی شود اکثرا به دلیل کمبود و نبود آب می باشد.
وی ادامه داد: تنها برای کوچک صنعتی زمین با یک مقدار برداشت آبی اعطا می شود.

هر 50هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظت!
پاکزاد در خصوص وضعیت حفاظت از عرصه های اراضی ملی استان با اشاره به متوسط کشور که یک نفر نیروی یگان حفاظت برای 10هزار هکتار است، اضافه کرد: این رقم در سیستان و بلوچستان یک نفر برای حفاظت از 50هزار هکتار می باشد که کار بسیار سختی است و متاسفانه تعداد نیروهای ما تحلیل رفته و مجوز جذب نیز نداریم.
وی خاطر نشان کرد:سیستان و بلوچستان استان گسترده ای است که وسعتی 18.7میلیون هکتاری را دارامی باشد و کار مراقبت از اراضی ملی کار سختی به شمار می آید در این راستا رویکرد حفاظت مشارکتی را با همکاری مردم در دستور کار قرار داده ایم.
 وی تاکید کرد: متاسفانه سال گذشته به دلیل عدم تخصیص اعتبار، این طرح در استان اجرایی نشد اما در سالهایی که تخصیص وجود دارد مراقبت از عرصه ها را به مردم می دهیم و در کنار آن آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی در بین آنها توزیع می کنیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: خوشبختانه تجربه موفقی را در اجرای طرح حفاظت مشارکتی داشته ایم.
وی با تبریک روزخبرنگار که چند روز از آن می گذرد، بیان کرد: امروزه دنیا، دنیای اطلاعات بوده و امروزه دنیا تشنه اطلاعات است.
وی ادامه داد: باید از رسانه ها در راستای رفع مشکلات و توسعه بهره گرفت و مسئولان نیز باید انتقاد پذیر باشند و تحلیل های مستند و دقیق رسانه ها را در روند کار خود استفاده کنند.
مدیر مسئول پایگاه خبری عصرهامون در این نشست ضمن عرض خیر مقدم گفت: تمام تلاش نیروهای این پایگاه خبری، حفط رابط مردم و مسئولان بودن است.
محمدهادی طهرانی مقدم افزود: سایت و کانال تلگرامی پایگاه خبری عصرهامون در اختیار نهادها و دستگاه های اجرایی است تا بتوانیم رشد و توسعه جامعه را در در کنار هم رقم بزنیم.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خشکسالی بزرگترین مشکل ما در استان, خشکسالی بزرگترین مشکل ما در استان,
,
,
,
, اکثر حمل چوب ها با نظارت انجام می شود, اکثر حمل چوب ها با نظارت انجام می شود,
, خبرنگار ما,
,
,
,
, توانمندسازی روستائیان در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری, توانمندسازی روستائیان در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری,
,
,
,
,
,
,
, عدم واگذاری اراضی ملی در استان به دلیل نبود و کمبود آب است, عدم واگذاری اراضی ملی در استان به دلیل نبود و کمبود آب است,
,
,
,
,
, هر 50هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظت!, هر 50هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظت!,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون, این پایگاه خبری,
, پایگاه خبری عصرهامون,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه