اخبار داغ

تخریب ساحل به بهانه توسعه؛

دریاخواران در سواحل هرمزگان همچنان می تازند!

دریاخواران در سواحل هرمزگان همچنان می تازند!
ساخت و ساز غیر اصولی در حریم دریا مشکل این روزهای بندرعباس است که سراسر نوار ساحلی قطب اقتصاد کشور را قبضه کرده و تاکنون ۵۵ نقطه غیرمجاز توسط سازمان محیط زیست هرمزگان شناسایی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان در سالهای اخیر با معضل در حال گسترش دریا خواری مواجه است که منجر به تخریب بخش گسترده از نوار ساحلی بندرعباس و سایر شهرستانها مانند قشم شده است؛از این رو دریاخواران با پیشروی در سواحل و پرکردن دریا علاوه بر تجاوز به حریم های طبیعی، موجب نابودی محیط زیست دریایی و برهم خوردن توازن سواحل شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

رشد روز افزون ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم 60متری دریا توسط نهادها و سازمان‌های عمومی در حالی صورت می گیرد که سازمان محیط زیست ، رییس کل دادگستری استان و  مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بارها از اعمال غیر قانونی این ارگان ها پرده برداشته اند و به صراحت بی توجهی مسئولان را به حفظ حریم دریا اعلام کرده اند.

, توسط نهادها و سازمان‌های عمومی در حالی صورت می گیرد که سازمان محیط زیست ، رییس کل دادگستری استان و  مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بارها از اعمال غیر قانونی این ارگان ها پرده برداشته اند و به صراحت بی توجهی مسئولان را به حفظ حریم دریا اعلام کرده اند., مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ,

ابوالقاسم جراره، نماینده پیشین مردم هرمزگان در مجلس بارها با تذکرات و اخطارهای خود از دست اندازی زمین خواران به حریم دریا و کوههای استان خبر داد و گفت:در شهر بندرعباس بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع ساخت و ساز در حریم دریا وجود دارد که چندین مکان عمومی توسط شهرداری بندرعباس ساخته شده است.

,

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این تخلف توسط یک دستگاه اجرایی صورت گرفته است، گفت: برخورد با زمین خواری در حد حرف و شعار باقی مانده است .

,

مجید وفادار، مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به ساخت و سازهای گسترده در حریم 60متری دریا توسط دستگاههای اجرایی گفت:اسکله صیادی هرمز، پلاژ بانوان، بازار ماهی فروشان، آکواریوم کپشکن و یادمان شهدای ایرباس مشکل زیست محیطی دارند و ما چهار سال است درباره این ساخت و سازها مخالفت خود را اعلام و نظر خود را نیز به دادستانی اعلام کرده ایم.

,

وی موج شکن هتل هما، مجتمع گردشگری هخامنش و موج شکن جنوب فرمانداری را در لیست ۵۵ نقطه غیرمجاز استان دانست.

,

اسکله نخلی شکل در محله نخل ناخدا، شهربازی خصوصی، مجتمع فرهنگی هنری فدک، آب شیرین کن و هتل گردشگری از جمله طرح های دولتی هستند که مجوز احداث آنها در حریم دریا صادر شده است و با صرف میلیاردها هزینه هم اکنون در میانه کار غیر فعال مانده است.

,

ساخت ساز غیر اصولی و خارج از عرف در حریم دریا آثار سویی را بر محیط زیست آبزیان و دریا دارد و انقراض گونه های دریایی که زیستگاهشان در نوار ساحلی است را موجب می شود.

,

, ,

پروژه پلاژ بانوان در محله سوروی بندرعباس یکی از خبرسازترین سازه هایی بود که با قرار گرفتن در حریم دریا موجی از اعتراضات ساکنان محل و مسئولان محیط زیست را بهمراه داشت تا نخستین پلاژ اسلامی بانوان در سطح دنیا به دلیل عدم رعایت قانون متوقف شود اما چندی پیش پرویز سالاری، رییس شورای شهر بندرعباس گفت: پلاژ بانوان  به زودی حتما افتتاح می شود و مشکل زیست محیطی آن را حل شده حساب کنید.

,

وی افزود: چطور است که مدیر کل محیط زیست در مراسم افتتاحیه این طرح ها شرکت می کند و عکس می گیرد و بعد که این پروژه ها آماده بهره برداری می رسد یادش می افتد مخالت کند!؟

,

سالاری نیز از افتتاح بازار جدید ماهی فروشان در محدوده پشت شهر خبر داد و بیان داشت: شیلات صد متر بیشتر از بازار ماهی فروشان در دریا پیشروی کرده اما جلوی آن را نمی گیرند و جلوی طرح های شهرداری را می گیرند.

,

, ,

عملیات احداث بندرگاه چندمنظوره نخل ناخدا با هدف جذب گردشگر و در نزدیکترین نقطه شهربندرعباس به جزیره هرمز در نهم بهمن ماه سال 90 با عقد قرارداد بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت کران دریا کلید خورد و  قرار بود اردیبهشت سال 92 به بهره برداری برسد که اکنون به دلیل عدم کسب مجوز محیط زیست به صورت نیمه کاره رها شده است.

,

بندرگاه نخلی شکل بندرعباس که مطالعات اولیه آن در سال 86 انجام شد و عملیات اجرایی در سال 90 عملیات آغاز شد و 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته  با ورود استاندار هرمزگان به این پروژه قرار تکمیل آن اعلام شد و جادری اظهار کرد: تا کنون 250 میلیارد ریال برای ساخت این بندرگاه هزینه شده و برای تکمیل مرحله اول آن 100 میلیارد ریال دیگر باید هزینه شود.

,

اکنون با گذشت شش سال از آغاز این پروژه و وعدهای مختلف مسئولان به دلیل عدم رعایت آمایش سرزمینی، ورود به حریم دریا و تخریب اکوسیستم سواحل نیمه کاره رها شده که به علت فرسودگی و رها سازی مصالح ساختمانی خود عاملی جدی برای تخریب محیط زیست به شمار می رود.

,

, ,

رهبر انقلاب بارها با تاکید بر حفظ محیط زیست اظهار کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

,

معظم له تاکید کردند:مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

,

با وجود تاکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر حفظ  محیط زیست، حل مسائل و مشکلات زیست محیطی، این مقوله در استان هرمزگان با پشت گوش اندازی دستگاههای دولتی همراه است از این رو هر کدام از مسئولان برای به کرسی نشاندن حرف خود در برابر دیگری با واسطه و لابی گری به دنبال انجام اموری است که جز زیان رهاوردی ندارد.

,

اکنون که دهها پروژه در نوار ساحلی شهر به دلیل زد و بند و اختلاف نظر مسئولان بر بایدها و نبایدها به  صورت نیمه کاره رها شده ساحل نشینان امکان استفاده از نعمت دریا را ندارند چرا که موج آلودگی ها در دریا روز به روز افزایش می یابد چنانچه اگر این طرحها اجرایی شوند باید منتظر عواقب زیان بار بسیار دیگری باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه