اخبار داغ

بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:

انتظار داریم وزیر مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند

انتظار داریم وزیر مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظاراتی که مجلس از وزیر اقتصاد بعدی دارد این است که مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 25 مرداد 96) در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و به عنوان مخالف با وزیر امور اقتصاد و دارایی طی سخنانی بیان داشت: در بحث کسب و کار رتبه 152 را در 4 سال به 120 رساندیم اما همین رتبه 120 نیز رتبه قابل قبولی نیست.

,

وی ادامه داد: در بحث آزادی اقتصادی رتبه 155، در بحث مباحث کارآفرینی رتبه 85 و در بحث فلاکت اقتصادی متأسفانه هجدهمین اقتصاد دنیا معرفی شدیم.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که خود آقای کرباسیان هم در برنامه‌شان اشاره کردند آسیب‌های حوزه اقتصادی است. آسیب‌های این حوزه عمدتاً از 4 بخش مطرح می‌شود، نفت زدگی‌، رانت زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی هستند.

,

بهادری افزود: انتظاراتی که مجلس از وزیر اقتصاد بعدی دارد این است که مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند. ان‌شاالله با تداوم سیاست‌های اقتصادی مستحکم بتوانیم شاهد بهبود اقتصاد در آینده باشیم.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما برای اقتصاد نیاز به تئوری و مدل داریم، امروز در کشورهای مختلف دنیا و اقتصادهای نو ظهور مانند ترکیه، برزیل، چین، هند، مالزی شاهد هستیم عمدتاً از تئوری‌ها و مدل‌های مشخصی پیروی می‌کنند.

,

بهادری تأکید کرد: اقتصاد ما هم باید بر مدار مدل‌های مشخص حرکت کند تا خدای نکرده با سیاست‌زدگی دچار بالا و پایین نشود و آنطوری نشود که برای برنامه چشم‌انداز 20 ساله پیش آمد و رشد اقتصادی در مقطعی به منفی 6.8 رسید.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درخواست من از آقای کرباسیان و تیم آینده این است که با یک تیم مشاوره قوی انشاالله بسترهای لازم برای جبران ضعف تئوریک حوزه اقتصادی را جبران کند.

,

وی در مورد برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود هماهنگی تیم اقتصادی است. مرکز ثقل تیم اقتصادی شخص وزیر اقتصاد است. با توجه ببه اینکه وزیر اقتصاد مورد سئوال از سوی مجلس قرار می‌گیرد و همچنین مورد استیضاح، طبیعتاً انتظار از وزیر اقتصاد این است که یک حالت گرانی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را ایفا کند و با همکاری این دو عزیز بتواند اقتصاد را از این وضعیتی که هست به یک وضعیت مطلوب‌تر هدایت کند.

,

بهادری بیان داشت: هماهنگی سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه‌ کار، نفت، جهاد، راه، نیرو و همه اینها از وزیر آینده اقتصاد انتظار داریم، در گذشته این ناهماهنگی‌ها یکی از دلایل عدم توفیقات اقتصادی کشور ما بود.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بحث قاچاق و عدم شفافیت‌ها یکی از موضوعات مهمی است که انتظار داریم دولت در کابینه بعدی بیشتر به آن توجه کند. اهداف کمی این موضوع برای ما مبهم است و در برنامه ارائه شده به لحاظ مشخص، مشخص نشده است که چه میزان قرار است موضوع قاچاق کاهش یابد.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مورد وضع حقوق‌های نجومی خوشبختانه تا حدودی حل و فصل شد منتها درخواست داریم بحث اجازه همکاری مدیران دولت در هیأت‌های مدیره شرکت‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شود.

,

وی ادامه داد: در بحث پنجره سرمایه‌گذاری بیشتر عنایت شود و به تأثیر صادرات بیشتر توجه شود و شفافیت گمرکی و مسائل مختلف گمرکات که باقی مانده است و همچنین اظهاراتی که مطرح می‌شود حل و فصل شود.

,

بهادری در مورد موضوع اقتصاد در صحنه بین‌المللی تصریح کرد: فضایی که امروز پس از برجام به وجود آمده است یک فضای بسیار خوب است برای اینکه ظرفیت وزیر اقتصاد را به عنوان یک وزیر بین‌المللی مطرح شود. ارتباط تنگاتنگ وزیر اقتصاد با وزیر امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی در کابینه آینده مورد انتظار مجلس است.

,

وی اضافه کرد: مسئله بعدی موازنه رکود و تورم است، سالیان سال ما دچار یک تورم و رکود کم بودیم. سیاست‌های اقتصادی به این سمت حرکت کرد که رکود افزایش پیدا کرد و تورم کاهش یافت. این سیاست‌ها باید با یک مدل صحیح و سنجیده ادامه پیدا کند. برای مردم و بازار بالا و پایین رفتن این سیاست‌ها کمی محل سئوال است.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به طور مستمر باید سیاست‌ کاهش نرخ سود بانکی پیگیری شود. با سود بانکی 2 رقمی تولید بالا در کشور شکل نخواهد گرفت.

,

وی در مورد مؤسسات مالی و اعتباری نیز گفت: باید دقت شود با همکاری بانک مرکزی، موسسات غیر استاندارد مالی جمع شود. هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت کارهای تولیدی و مولد سوق پیدا کند و بانک‌های مشترک با همسایگان را به مرور شکل دهیم.

,

بهادری در مورد عدالت اقتصادی در کشور تأکید کرد: در استان‌های مختلف کشور شاهد نابرابری‌های اقتصادی هستیم. درآمد سرانه استان‌های مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال استان آذربایجان غربی درآمد سرانه‌اش 43 درصد از میانگین درآمد سرانه کشور پایین‌تر است و استان بیست و ششم کشور به حساب می‌آید.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این استان‌ها چرا عقب مانده‌اند؟ آن زمانی که با دلار 7 تومانی در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌شد ما در نقاط مرزی کشور با جنگ روبرو بودیم. برای پر کردن این شکاف وزارت اقتصاد باید برنامه داشته باشد.

,

وی اضافه کرد: نسبت مالیاتی که از استان‌ها اخذ می‌شود باید به سمت درآمد سرانه رود. در بحث مناطق آزاد نیاز به نظارت بیشتری است و در عین حال مجلس دنبال لایحه‌ای که دولت فرستاده بود در حال تصویب است که انشاالله این مسئله تسریع شود تا مناطق آزاد به سرعت شکل گیرد.

,

وی در مورد اقتصاد مقاومتی بیان داشت: باید پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های این موضوع تدوین شود و از برخوردهای سلیقه‌ای احتراز شود. بخش خصوصی انتظاراتی دارد و یکی از آن این است که نرخ ارز یکسان‌سازی شود. مشکلات مالیاتی زیادی در واحدها وجود دارد و واحدهای تولیدی گله‌های زیادی از مالیات دارند.

,

وی در پایان تصریح کرد: در برنامه مطالب خوبی ارائه شده است اما فاقد اهداف کمی است. اگر برنامه به صورت نقش راه 4 ساله با ذکر شاخص‌ها ارائه شود می‌شود به راحتی آن را کنترل کرد و آقای کرباسیان به عنوان یکی از مدیران با سابقه و خوش‌نام و پرتلاش برای آنکه بعد از کسب رأی اعتماد مجلس بتواند موفقیت خوبی در کابینه آینده داشته باشد فکر می‌کنیم نیاز است این ضعف‌ها را برطرف کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه