اخبار داغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

خبرنگاران "صورتجلسه نویس" نیستند/ مسئولان نگاه خود را به خبرنگاران تغییر دهند

خبرنگاران "صورتجلسه نویس" نیستند/ مسئولان نگاه خود را به خبرنگاران تغییر دهند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه خبرنگاران صورتجلسه نویس نیستند گفت: خبرنگاران باید عملکرد تمام قوا و نهادهای کشور را به دقت تحت نظر قرار دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا سوقندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با مرآت در خصوص حاشیه های ایجاد شده برای مراسم روز خبرنگار امسال اظهار کرد: مراسم روز خبرنگار یکی از برنامه هایی است که با هدف فرهنگ سازی برای عمومی کردن و همگانی کردن جایگاه خبرنگاران برگزار می شود و در سالهای اخیر نیز تلاش شده است از این ظرفیت برای تغییر نگاه در سه بخش از جامعه به حوزه خبر استفاده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه بخش اول به ارتقای آگاهی عموم مردم از رسالت خبرنگاران مربوط است اظهار کرد: در کنار این بخش نیز این موضوع مطرح می شود که خبرنگاری یک حرفه است که افراد فعال در آن از توانمندی هایی برخوردار هستند و در این حوزه آگاهی های لازم را دارند.

,

سوقندی افزود: هرچند اخبار و مطالب زیادی در فضای مجازی دست به دست می شود اما تولید خبر با آن استانداردهای حرفه ای موضوعی تخصصی است که می توان آنرا از خبرنگاران انتظار داشت.

,

وی سومین بخش اصلی حوزه خبر را ارتقای سواد رسانه ای در جامعه دانست و گفت: قطعا افراد  یک جامعه در بررسی هر موضوعی نیازمند اطلاعاتی در خصوص آن پدیده هستند که این امر در خصوص خبر نیز صادق است لذا خبرنگاران می توانند به افزایش سواد رسانه ای جامعه کمک شایسته ای کنند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر لزوم اعتمادسازی جامعه خبری استان تصریح کرد: اگر جامعه خبری استان به مردم و شهروندان معرفی شوند قطعا میزان استقبال آحاد جامعه از رسانه های محلی افزایش خواهد یافت.

,

سوقندی به تحقیقات صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رسانه های محلی در سالهای اخیر جایگاه بسیار خوبی بدست آورده اند که قطعا از انتشار شایعات توسط رسانه های بیگانه جلوگیری خواهد کرد.

,

مسئولان نگاه خود را به خبرنگاران تغییر دهند

, مسئولان نگاه خود را به خبرنگاران تغییر دهند,

وی با بیان اینکه نگاه مسئولان به خبرنگاران نیز باید متحول شود اظهار کرد: متاسفانه اینطور جا افتاده است که خبرنگاران صرفا باید فعالیت های انجام داده و بعضا انجام نداده مسئولان را پوشش دهند در حالی که خبرنگار رسالت بزرگتری دارد.

,

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: خبرنگاران باید عملکرد سایر قوا و ارکان نظام را نیز تحت نظر قرار دهند و به نقد و بررسی اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف بپردازند.

,

سوقندی خبرنگاران را منعکس کننده واقعیت های جامعه دانست و گفت: خبرنگاران می توانند بسیاری از موضوعات را که به صورت رسمی قابل انتشار و پیگیری نیستند را مدنظر قرار دهند و نسبت به انعکاس آنها اقدام کنند.

,

خبرنگاران "صورتجلسه نویس" نیستند

, خبرنگاران "صورتجلسه نویس" نیستند,

وی با بیان اینکه دو نوع زیر دست در بخش های مختلف وجود دارند که شامل افراد لایق و افراد متملق می شود اظهار کرد: بخش مهمی از افراد لایق جامعه را اصحاب رسانه و مطبوعات تشکیل می دهند که می توانند بدون تعارف مباحث و انتقادات خود را مطرح کنند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با انتقاد از اینکه برخی افراد خبرنگاران را صورت جلسه نویس می دانند گفت: تغییر این نگرش نیازمند توجه بیشتر مدیران و بویژه تغییر دیدگاه خود اصحاب رسانه و خبرنگاران به حوزه خبر است.

,

 

,

تلاش کردیم مراسم روز خبرنگار توسط تشکل ها برگزار شود

, تلاش کردیم مراسم روز خبرنگار توسط تشکل ها برگزار شود,

سوقندی در بخش دیگری از این گفتگو با یادآوری برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در روز خبرنگار در سالهای دور تصریح کرد: در همان مقطع معتقد بودیم که مراسم روز خبرنگار نباید تحت الشعاع انتخابات قرار بگیرد چرا که ممکن بود مباحثی مطرح شود که شیرینی آن روز را بگیرد لذا با نشستهایی که با شورای مرکزی خانه مطبوعات استان داشتیم انتخابات خانه مطبوعات به روز دیگری از سال موکول شد.

,

وی ادامه داد: در سالهای گذشته احساس کردیم خبرنگاران شهرستانی به صورت خاص مدنظر قرار نمی گیرند لذا از دو سال قبل تصمیم گرفتیم در هر شهرستان یک برنامه محوری برای روز خبرنگار برگزار شود و ظرفیت های شهرستانی به یک مراسم محدود نشود.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در سالهای اخیر تلاش کرده ایم تشکل ها متولی برگزاری مراسم روز خبرنگار باشند گفت: البته در برخی نقاط که فاقد تشکل بودند از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها خواستیم به برگزاری مراسم روز خبرنگار کمک کنند.

,

سوقندی هدف از برگزاری مراسم روز خبرنگار توسط تشکل ها را افزایش آزادی اصحاب رسانه برای بیان دیدگاه های خود در این مراسم دانست و افزود: یکی از موضوعاتی که امسال بر آن تاکید داشتیم این بود که از برگزاری مراسمات مختلف از سوی مجموعه های دیگر نظیر مراکز صنعتی و تجاری جلوگیری نشود و این فرصت به آنها نیز داده شود که این امر نیز رخ داد.

,

وی با یادآوری تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای مرکزی خانه مطبوعات اظهار کرد: در آن جلسه بنا شد در مراسمی که از سوی خانه مطبوعات برگزار می شود خبرنگاران شهرستان سمنان نیز دعوت شوند.

,

مخالف برگزاری مراسم ویژه خبرنگاران شهرستان سمنان نیستیم

, مخالف برگزاری مراسم ویژه خبرنگاران شهرستان سمنان نیستیم,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این سوال که این مراسم استانی بوده است یا شهرستانی نیز گفت: این مراسم استانی بوده است اما قطعا وقتی خانه مطبوعات مجری برگزاری مراسم است نمی توان از او خواست تا اعضای خودش را دعوت نکند لذا در همان جلسه قرار شد خبرنگاران شهرستان سمنان نیز دعوت شوند ضمن اینکه در حال حاضر نیز ما مخالف برگزاری مراسم ویژه ای برای خبرنگاران شهرستان سمنان نیستیم و از آن نیز استقبال می کنیم.

,

سوقندی افزود: هیچ یک از افرادی که در آن روز یا پس از آن انتقاداتی را مطرح کرده اند پیشنهادات خود را به ما ارائه نکرده بودند و قاعده  نیز این است که اگر پیشنهادی وجود دارد به ما به عنوان مسئول منتقل شود و چنانچه ما مسئول نیستیم چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زیر سوال می رود؟

,

وی تصریح کرد: سوال دیگر این است که وقتی بنده و نیز رئیس خانه مطبوعات در جلسه حضور داریم دوستان چرا به مقامات دیگر نامه می نویسند و چرا ما باید این پیشنهادات را به طور غیررسمی از طریق فضای مجازی مشاهده کنیم؟

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین در پاسخ به این سوال که علت تجلیل از افراد غیرخبری نظیر برگزیدگان کنکور در این مراسم چه بوده است گفت: باتوجه به اینکه خبرنگاران باید بر اخبار مهم استان متمرکز شوند پیشنهاد شد این تجلیل صرفا به واسطه خبرسازان بودن و ارزش خبری آن صورت بگیرد.

,

سوقندی در بخش پایانی این گفتگو در خصوص هدیه روز خبرنگار نیز گفت: واقعا چیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان هدیه روز خبرنگار پیش بینی نشده است و فقط در دولت قبل رئیس جمهور وقت به خبرنگاران قول اهدای لب تاپ را داده بود که پس از پیگیری های صورت گرفته انجام شد و پس از آن هیچ کس در خصوص روز خبرنگار نه قولی داده و نه تامین اعتباری کرده است اما خود ما در تلاش هستیم تا با تامین منابع لازم، هدیه ای را به عموم خبرنگاران استان اهدا کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه