اخبار داغ

گلایه مندی باغداران مینابی از مبالغ هنگفت قبوض آب بها

گلایه مندی باغداران مینابی از مبالغ هنگفت قبوض آب بها
صدور قبض های آب با هزینه های هنگفت از سوی مسئولان عرصه را بر فعالیت باغداران و کشاورزان شهرستان میناب تنگ کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،  اگرچه که برخی شهروندان مینابی مشکل خشک شدن نخل ها و وارد شدن صدمه بر دشت میناب و زمین های کشاورزی را ناشی از عدم مدیریت بر منابع آبی این شهرستان می دانند اما صدور قبض های آب طرف دیگر این قضیه است که باعث شده عرصه بر فعالیت کشاورزان و باغداران مینابی تنگ شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

 

,

نگرانی باغداران از افزایش ثبت آبگیری

, نگرانی باغداران از افزایش ثبت آبگیری,

عباس رحیمی نیا شهواری یکی از باغداران روستای شهوارقدیم گفت: طی یکسال گذشته در شش ماهه اول یک بار و در شش ماهه دوم ۲ بار آب کانال به باغداران مناطق شهوار و عظیم آباد داده شد.

,

این باغدار مینابی اظهار کرد: قبض بنده با ۵ مرتبه آبیاری در سال ۹۵ مبلغ ۴۸ هزار تومان نوشته شده در حالی که در سال ۹۵ مدت آبیاری باغم ۳ بار بیشتر نبوده است.

,

وی ادامه داد:میزان آبگیری بیشتر از مقدار واقعی در قبوض برداشت آب ثبت شده است و که پس از مراجعه چندین باره هنوز این مشکل رفع نشده است.

,

, ,

مجبوریم مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها پرداخت کنیم

, مجبوریم مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها پرداخت کنیم,

این باغدار شهرستان میناب اظهار کرد: ما باغداران منطقه میناب بدلیل نابودی درختان لیمو ترش و خشک شدن نخیلات و مابقی درختان و همچنین بی آبی و خشکسالی و بیماری جارو جادوک هیچ محصولی از باغ برداشت نمی کنیم ،پس چطور می توانیم این مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها رو پرداخت کنیم.

,

عباس رحیمی شهواری بیان کرد: اگر باغدار و کشاورزی بنا به هر دلیل نتواند قبض آب بهای خود را پرداخت کند شرکت آب منطقه ای میناب انشعاب او را بلافاصله قطع می کند. آیا این انصاف است؟

,

وی گفت:ما کشاورزان و باغداران این روستا از مسئولین می خواهیم تا هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات باغداران و کشاورزان این روستا اقدام کنند.

,

رحیمی نیا شهواری اضافه کرد: با وضعیت بوجود آمده از سوی متولیان آب استان و شهرستان هر روز شاهد کوچ روستاییان به دلیل ورشکستگی و نبود شعل مناسب به شهرها خواهیم بود.

,

, ,

 

,  ,

مجبوریم مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها پرداخت کنیم

, مجبوریم مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها پرداخت کنیم,

این باغدار شهرستان میناب اظهار کرد: ما باغداران منطقه میناب بدلیل نابودی درختان لیمو ترش و خشک شدن نخیلات و مابقی درختان به دلیل بی آبی و خشکسالی و بیماری جارو جادوک هیچ محصولی از باغ برداشت نمی کنیم چطور می توانیم این مبلغ گزاف و غیر واقعی آب بها رو پرداخت کنیم.

,

عباس رحیمی شهواری بیان کرد: اگر باغدار و کشاورزی بنا به هر دلیل نتواند قبض آب بهای خود را پرداخت کند شرکت میناب به میراب خود گفته آب او را قطع کند به او آب نمی دهد تا مجبور شود قبض خود را پرداخت کند آیا واقعا” انصاف است.

,

وی گفت:ما کشاورزان و باغداران این روستا از مسئولین می خواهیم تا هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات باغداران و کشاورزان این روستا اقدام کنند.

,

رحیمی نیا شهواری اضافه کرد: با وضعیت بوجود آمده از سوی متولیان آب استان و شهرستان هر روز شاهد کوچ روستاییان به شهرها به دلیل ورشکستگی و نبود شعل مناسب در روستاها باشیم.

,

, ,

ورشکستگی کشاورزان روستای سرمازغ

, ورشکستگی کشاورزان روستای سرمازغ,

محمد زارعی رئیس شورای اسلامی روستای سرمازغ هم با گلایه از نبود آب شرب برای آبیاری زمین های کشاورزی در این روستا گفت:نبود آب در روستای سرمازغ باعث ضرور و زیان کشاورزان در حین کاشت محصول شده است.

,

رئیس شورای اسلامی روستای سرمازغ ابراز داشت: مسئله بی آبی باعث شده تا کشاورزان این روستا رغبتی برای اشتغال به کشاورزی نداشته باشند و زمین های کشاورزی به زمین های بایر تبدیل شود.

,

زارعی بیان کرد: اگر مسئولین برای احداث سد خاکی در بالا دست این روستا احداث کنند مشکل آبگیری و آبیاری برای زمین های کشاورزی مرتفع می شود و روز به روز شاهد افزایش تولید محصول کشاورزی ار دل این روستا خواهیم شد.

,

, ,

۵۰ هکتار درخت لیموترش روستای سرمازغ خشک شد

, ۵۰ هکتار درخت لیموترش روستای سرمازغ خشک شد,

علی رستمی بخشدار بخش سندرک در خصوص خشکسالی و نابودی درختان لیموترش در این روستا گفت: نبود آب علاوه بر این که  روند افزایش تولید محصولات کشاورزی در این منطقه کاهش داده بلکه اراضی باغی این روستا را در معرض نابودی قرار داده است.

,

وی بیان کرد: عدم رسیدگی مسئولان به مسئله تامین آب زمین های کشاورزی سبب از بین رفتن بیش از ۵۰ هکتار از درختان لیموترش این منطقه شده است.

,

رستمی اظهار داشت: آب شرب آشامیدنی اهالی نیز از طریق حفر چاه و گذاشتن دستگاه های تصفیه در  این روستا تامین می شود و آب مورد نیاز برای آبیاری زمین های کشاورزی وجود ندارد.

,

, ,

 

,  ,

صدرو قبض های جریمه سنگین در هشتبندی

, صدرو قبض های جریمه سنگین در هشتبندی,

کمالی رئیس شورای اسلامی هشت بندی دو بیان داشت: در ماههای اخیر صدرو قبض های جریمه سنگین و چند میلیونی اضافه برداشت آب به معضلی برای کشاورزان به ویژه در منطقه هشتبندی شهرستان میناب قطب کشاورزی استان تبدیل شده است.

,

کمالی ابراز کرد: برخی سیاست های مسئولان زندگی را بر کشاورزان این منطقه سخت کرده است و باعث ورشکستگی و ضرر و زیان کشاورزان این منطقه شده است.

,

وی افزود: با فشار بر کشاورزان و صدور قبض های سنگین اضافه برداشت هیچ وقت به تولید و اشتغال پایدار که جز اولویت های شعار امسال است نخواهیم رسید.

,

به باغدار مینابی ظلم می شود

, به باغدار مینابی ظلم می شود,

یکی از باغداران روستای هشتبندی گفت: مگر یک باغدار که خرج خانواده خود را به زور از راه کارگری در می آورد چقدر درآمد دارد که هر ۶ ماه ۷۰۰ یا یک میلیون تومان بابت آبی که به او نداده اند پرداخت کند.

,

رستاخیز ابراز کرد: چرا به کشاورز و باغداری که باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد این همه ظلم می شود و هیچ مشکلی از این قشر زحمتکش حل نمی شود.

,

این شهروند هشتبندی ادامه داد: برخی کشاورزان در پی خشکسالی زمین های کشاورزی خود را به مسکونی تغییر کاربری می دهند و از فعالیت در بخش کشاورزی خود داری کرده اند.

,

, ,

آب کشاورزی مجانی است

, آب کشاورزی مجانی است,

هوشنگ ملایی مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت:  دو راه برای کنترل و چک کردن چاههای کشاورزی وجود دارد،یکی از طریق پروانه بهره برداری و دیگری دبی و برداشت آب است.

,

ملایی عرصه زیر کشت یک کشاورز هم یکی از راههای کنترل و مشخص شدن اضافه برداشت برشمرد و افزود: به طور مثال در پروانه عرصه کشاورزی ۱۰ هکتار قید شده ولی ۱۵ هکتار زمین زیر کشت است طبیعتا آب بیشتری برای آبیاری استفاده خواهد شد.

,

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه اکثر چاههای کشاورزی استان فاقد کنتور آب هستند، اظهار کرد: آب کشاورزی مجانی است و این یک اشکال بزرگ در امر کنترل آب در روستاهها است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه