اخبار داغ

با موافقت‌‎های انجام شده/

شهر زنجان از شر 5 میلیون تن پسماند خطرناک روی خلاص می‌شود/ انتقال به 60 کیلومتری شهر

شهر زنجان از شر 5 میلیون تن پسماند خطرناک روی خلاص می‌شود/ انتقال به 60 کیلومتری شهر
در حالی که سالهاست وجود پسماندهای خطرناک در 6 کیلومتری شهر، جان مردم زنجان را تهدید می‌کند اما نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس از انتقال این پسماندها به 60 کیلومتری شهر خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از موج رسا; پسماندهای شهرک روی قصه پرغصه‌ای دارد به طوری که به گفته برخی از اساتید دانشگاه زنجان این پسماندها آلودگی را تا مرکز شهر زنجان رسانده و بزرگترین خطر سلامتی مردم شهر و روستاهای اطراف هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

دپوی 5 میلیون تن پسماند خطرناک آن هم در بیخ گوش شهر نگرانی‌های فراوانی را ایجد کرده است، طبق گفته اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان این پسماندها هنوز دارای هشت درصد فلزات سنگین هستند که با پخش شدن در هوا حتی می‌تواند برای سایر استانها نیز خطرآفرین باشد.

,

خطر این پسماندها حتی صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز درآود به طوری که در چندین نوبت هشدارهایی از طرف علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

,

, ,

نامه‌نگاری‌های متعدد و سوال از وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و تعیین فرصت چند هفته‌ای برای تعیین تکلیف این پسماندها سرانجام نتیجه داد و قرار است پسماندهای شهرک صنعتی روی به بیش از 60 کیلومتری زنجان منتقل شود.

,

در مورد انتقال پسماندهای روی حرف و حدیث‌هایی مطرح بود در این اینکه دو مکان به محیط زیست استان معرفی شده که یکی از آنها با مخالفت محیط زیست روبرو شده است.

,

وقف‌چی که پیگیر انتقال این پسماندها بود جلسات متعددی را با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت و در آخرین جلسه با نعمت‌زاده قول انتقال این پسماندها را از وی گرفته است.

,

طبق گفته نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس محل جدید مورد موافقت قرار گرفته و برای انتقال نهایی شده است و بعد از این عملی کردن این تصمیم مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

,

, ,

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با موج رسا در مورد انتقال این پسماندها گفت: قرار است این پسماندها در اسرع وقت به محل جدید که در حدود 60 کیلومتری زنجنا است منتقل شود.

,

وی در مورد انجام مطالعات زیست محیطی برای محل جدید دپوی پسماندها روی عنوان کرد: همه اقدامات در این خصوص انجام شده و بنده نیز به همراه مسئولان محیط زیست شهرستان زنجان و دیگر مسئولان از محل جدید بازید کرده‌ایم.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محبل جدید بهترین منقطه‌ای بود که همه در مورد آن به توافق رسیدند و امیدواریم با انتقال این پسماندها کمکی به سلامت شهر زنجان کرده باشیم.

,

وی در مورد نحوه انتقال این پسماندها نیز ابراز کرد: تمام جزئیات انتقال این پسماندها پیگیری شده است، در حال حاضر هشت الی 10 درصد فلزات سنگین در این پسماندها وجود دارد که قرار است با فرآوری این پسماندها و زمانی که غلظت فلزات سنگین در این پسماندها به یک یا 1.5 درصد رسید این پسماندها به مکان جدید منتقل و در آن محل دپو شود.

,

وقف‌چی تصریح کرد: برای اینکه شهر زنجان از شرّ این همه آلودگی پسماندهای خطرناک روی رهایی یابد تلاشهای زیادی انجام شد که خوشبختانه توانستیم قدمهایی را در این زمینه برداریم.

,

وی با بیان اینکه این پسماندها سالها بلاتکلیف مانده بود، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین روزهای حضورش در این وزارتخانه نهایت همکاری را در این زمینه انجام دادند.

,

احمد گلچین مدیرگروه خاکشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز در مورد پسماندهای روی و انتقال آن به یک مکان جدید به موج رسا گفت: مکانی که برای انتقال پسماندهای روی انتخاب می‌شود باید سیل‌گیر نبوده، دور از شهر باشد، زمین آن کاربری زراعی نداشته باشد، دور پسماندها محصور شود و به منابع آب نیز نزدیک نباشد.

,

وی عنوان کرد: راهکار علمی این است که در درجه اول مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژی صورت گیرد و حتی به نظر من باید تمام این موادی که قرار است دفع شود در چاله‌هایی باشد که ته این چ

,

, ,

اله‌ها طوری ساخته شود که نفوذی صورت نگیرد و سطح آن نیز پوشانده شده و لایه خاک سالم روی آن ریخته شود و آن محل نیز تبدیل به پارک جنگلی یا فضای سبز شود.

,

باید دید که آیا انتقال این پسماندها با کدام شاخصه‌های زیست محیطی انتقال می‌یابد چرا که ترس این وجود دارد که با انتقال آن مکان دیگری نیز تحت تاثیر این آلودگی‌ها قرار گیرد.

,

گرچه باید از تلاشهای علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به خاطر انتقال این پسماندها تقدیر و تشکر کرد اما باید در این زمینه صاحبان واحدهای تولید در شهرک روی و دیگر سازمانهای مرتبط باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

,

نکته دیگر در مورد فرآوری پساندها این است که این فرآوری کمترین آسیب و با تکنولوزی روز دنیا انجام شود تا از تحمیل آلودگی دیگر جلوگیری شود در در انتقال نیز نکات کارشناسان محیط زیست و اساتید دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد، محل جدید دپوی پسماندهای روی گویا در 60 کیلومتری غرب زنجان است.

,

گزارش از علی الماسی

, گزارش از علی الماسی, گزارش از علی الماسی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه