اخبار داغ

مدیر جهادکشاورزی سرایان مطرح کرد

پرورش شتر در سه قلعه گامی برای تولید طلای سفید بیایان

پرورش شتر در سه قلعه گامی برای تولید طلای سفید بیایان
مدیر جهادکشاورزی سرایان از پرورش بیش از 2 هزار نفر شتر به صورت سنتی در سرایان خبر داد و گفت: تولید طلای سفید بیایان در دل کویر سه قلعه سرایان با پرورش شتر محقق می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی سلیمانی مدیر جهادکشاورزی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: شیر شتر دارای ویژگی‌های منحصر به فرد تغذیه‌ای و درمانی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در مقابل ابتلا به انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد و به دلیل خواص زیاد شیر شتر به آن طلای سفید بیابان می‌گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی از پرورش و نگهداری بیش از 2 هزار و 285 نفر شتر به صورت سنتی در شهرستان سرایان خبر داد و افزود: شهرستان سرایان در بخش سه قلعه با دارا بودن مناطق کویری و نیمه کویری و گونه های خاص گیاهی یکی از نواحی مستعد پرورش شتر در شهرستان سرایان است.

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان اظهارکرد:درحال حاضرجمعیت شتر شهرستان سرایان 2285نفر بوده و سالانه شاهد تولید 6.6 تن شیر و9.7 تن گوشت شتردرشهرستان سرایان می باشیم .که بیشتر شیرشتر به مصرف بچه شترمی رسد و مقدار 2.5 به مصرف عموم می رسد .

,

سلیمانی گفت : شیر ، گوشت ، پشم شترو موضوعات توریستی و گردشگری از مهمترین ظرفیتهای این حیوان برای ایجاد اشتغال در منطقه سه قلعه می باشد .

,

وی خاطرنشان کرد : شیر شتر بدلیل تغذیه دام از خارها و بوته های گیاهی دارای ویژگیهای منحصر به فرد تغذیه ای و درمانی می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در مقابل ابتلا به انواع بیماریها افزایش می دهد و به دلیل خواص زیاد آن به طلای سفید بیابان معروف می باشد . 

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان درادامه بیان نمود:ویژگی اصلی و متمایز کننده گوشت شتر در مقایسه با سایر گوشتها فقدان مواد هورمونی و آنتی بیوتیک می باشد چرا که این حیوان در طبیعت آزاد رشد می کند ودارای مقاومت بالایی نسبت به بیماریها می باشد .

,

سلیمانی با بیان اینکه شتر دام وابسته به مرتع می باشد عنوان کرد : نگهداری و پرورش شتر به دلیل استفاده از مراتع شوره زار در مقایسه با سایر دام ها مقرون به صرفه می باشد و هزینه کمتری دارد . و با توجه به اینکه حرفه شترداری از دیرباز در منطقه سه قلعه رایج بوده و دامداران به پرورش شتر مشغول بوده اند با حمایت بیشتر از پرورش دهندگان شتر می توان از این ظرفیت منطقه در راستای دست یابی به توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد و تهدید خشکسالی را به فرصت تولید و اشتغال تبدیل کرد .

,

وی درپایان با تاکید براینکه واحدهای صنعتی شترداری در منطقه نداریم گفت : با توجه به اینکه تقاضا برای شیر و گوشت شتر در بازار رو به افزایش است با پرداخت تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت از محل صندوق توسعه مالی و یا کمک های فنی اعتباری  و سوق دادن پرورش شتر به سمت صنعتی شدن و انجام کارهای اصلاح نژادی می توانیم راندمان تولید شیر را افزایش داد و با تولید و صدور شیر و گوشت آن به سایر استانها و شهرها کمک فراوانی به افزایش درآمد شترداران منطقه کرد انتهای پیام.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه