اخبار داغ

درد دلهای دامدار میبدی؛

هزینه گزاف نهاده‌های دامی مشکل اصلی دامداران میبدی/ جاده ناهموار روستا و تامین آذوقه با اعمال شاقه!

هزینه گزاف نهاده‌های دامی مشکل اصلی دامداران میبدی/ جاده ناهموار روستا و تامین آذوقه با اعمال شاقه!
دامدار میبدی بالا بودن نهاده های دامی و وضعیت نامطلوب جاده روستا را مهمترین مشکلات خود در زمینه دامداری و دامپروری عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و فعالیت در عرصه تولید مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی افراد با همراهی و همکاری دولت برای خود و دیگران اشتغال ایجاد کرده، تولید داخلی را رونق داده و خلاصه باعث شکوفایی اقتصادی کشور شوند و وابسته به کارهای دولتی نباشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

جمال اکبری پور دامدار موفق میبدی ساکن روستای مرور درباره وضعیت روستای مرور بیان داشت: روستای مروردر21 کیلومتری جنوب غرب میبد واقع شده که در این روستا 7 خانوارساکن و25 خانوار بطور فصلی زندگی می کنند. دراین روستا 2 مجوز پرواربندی گوسفند،4 مرغداری 20هزارقطعه ای مرغ گوشتی، چندین معدن فعال وغیرفعال و یک اقامتگاه بومگردی و یک مجتمع پرورشی وجود دارد.

,

, ,

 

,

وی در مورد ایجاد مجتمع دامداری خود اظهار داشت: این مجتمع دامداری در سال 83 درابتدا با مجوز پرواربندی بره شروع به کارکرد سپس درسال 86 با تغییرکاربری به مرغداری گوشتی تبدیل شد، وبا 5 هزار قطعه کار آغاز وگسترش یافت. درسال 87 با خرید 3 بزغاله ماده و یک بزغاله نرسانن استارتی برای پرورش بز مولد سانن خورده شد که درکنارمرغداری، دامداری نیزرونق پیدا کرد. مجتمع درسال91 با حمایت های جهادکشاورزی میبد و یزد وزیر نظربخش اصلاح نژاد دام کرج بخش دامداری بصورت حرفه ایی و با هدف اصلاح نژاد دام وبا 100رأس  دام سانن وبا نام (مروا سانن) شروع به کارحرفه ایی خود کرد واکنون دارای 150 رأس بزسانن می باشد. 

,

اکبری پور در مورد پرورش زنبور عسل گفت: پس از چند سال کار در زمینه دامداری و پرورش مرغ با بررسی هایی که انجام دادم پرورش زنبور عسل را شروع کردم. در این زمینه 35 کندوی زنبورعسل را فراهم کرده و به تولید عسل مشغول شدم ولی متاسفانه با وجود خشکسالی های اخیروضعیت کندوداری مناسب نیست.

,

, ,

دامدار میبدی در مورد وضعیت فعلی مجتمع بیان داشت: مجتمع در حال حاضر شامل یک دامداری 200 رأسی بزمولد سانن، یک مرغداری 20 هزار قطعه ایی مرغ گوشتی وکندوی زنبورعسل درزمینی به مساحت بیش از 4 هزار مترمربع می باشد. مرغ گوشتی تولیدی به صورت زنده به کشتارگاه های استان فروخته می شود ومحصولات لبنی تولیدی ازدامداری که شامل ماست، کشک، پنیر، روغن، سرشیر می باشد نیزدر شهرستان میبد و استان عرضه می شود.

,

, ,

 

,

اکبری پور در مورد مشکلات کندو داری اذعان داشت: در روستای مرورکشت و زراعت گیاهان گلدارناچیزاست و باغ درخت ومیوه اندک بنابراین برای پرورش کندوی زنبورعسل وتولید عسل می بایست چشممان به آسمان باشد وامیدمان به سرسبزی کوهستان تا شاید که گل وگیاه کوهی که همه دارویی هستند سبزشود وغذایی شود برای زنبورعسل که دراین چندسال اخیر خشکسالی وبارندگی اندک باعث شده عسل تولیدی نیزکم باشد که آن هم تنها درشهرستان میبد به فروش می رسد.

,

 

,

وی در مورد مشکلاتی دامداری و مرغ داری نیز اظهار داشت: خرید نهاده های دامی برای مجتمع ازشهرهای دیگراست که باید با قیمت بالا تأمین شود که گاهی با کمبود نهاده های دامی نیز روبرو می شویم ازآن طرف نیز قیمت مرغ زنده ی تولیدی نیزپایین می باشد. درفروش شیر و لبنیات نیزبا مشکل روبه رو هستیم چراکه هیچ جایگاهی وجودندارد که شیرتولیدی رابصورت قردادی ازدامداربخرد ودامدار باید خود بصورت خرده فروشی تولیدات را به فروش برساند.

,

دامدار میبدی وضعیت نامطلوب جاده روستا را دیگر مشکل خود معرفی کرده و گفت: به دلیل خاکی بودن جاده ی روستا رانندگان ماشین های حمل بار از آوردن بار به مجتمع امتناع می کنند که بنده مجبورم هزینه ی بیشتری بدهم تا باربه مقصد برسد.

,

وی در این زمینه ازمسئولین درخواست داشت: اگرمسئولین همتی جهت آسفالت تنها 13 کیلومترجاده خاکی روستا که بخشی ازهزینه آن  نیزاز قبل تأمین شده بکنند هم مشکلات ساکنین روستا را برطرف ساخته و هم روستای مرور را که پتانسیل تبدیل شدن به یک روستای نمونه دارد، یاری کرده و با این کار جوانان روستا را که به شهر مهاجرت کرده بازگردانند.

,

اکبری پور در پایان تصریح داشت: باتمام این توضیحات ومشکلات خداوند منان را شاکرم که تأمین بخشی ازمواد غذایی سفره هموطنانم را بردوش بنده گذاشته است وبنده نیز تمام سعی وتلاشم را کرده ام که زیرنظردامپزشکی شهرستان و دامپزشک های مجرب و توانای شهرستان بتوانم بهترین ها را تولید کنم. ومفتخرم که توانسته ام فرزندانم را درروستای آبا و اجدادی خود نگهدارم وبرایشان اشتغال زایی کنم وهمچنین برای 2 نفرازافرد غیربومی نیزشغل ایجاد کنم.

,

انتهای پیام/اد

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه