اخبار داغ

یاداشت؛

نگاهی به وضعیت فضای سبز شهری در اهواز

نگاهی به وضعیت فضای سبز شهری در اهواز
امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز قابل تصور نیست. شهرها به عنوان کانون های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم های طبیعی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز قابل تصور نیست. شهرها به عنوان کانون های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم های طبیعی ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. در این یادداشت تلاش گردیده اهمیت این مسئله برای کلانشهر اهواز به صورت مختصر بیان شود.

,

یکی از اساسی ترین ملزومات زندگی در شهر اهواز به عنوان کلان شهری که در منطقه گرم واقع شده وجود فضای سبز مناسب در سطح شهر است. فضای سبز شهری بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان، گل ها، چمن ها و سایر گیاهان است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و تخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی، زیستگاهی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی، حفظ، نگهداری یا بنا می شود.

,

فضای سبز و پارک بخشی از چهره مطلوب شهر را می سازد و یکی از نیازهای ضروری و پدیده های مطلوب زندگی شهرنشینی محسوب می شود. کیفیت و کمیت فضای سبز و پارک در بهبود شرایط محیط زیست نقش موثری دارد.

,

رشد و توسعه روزافزون شهرها، عوارض مدرنیسم و زندگی شهرنشینی، محدودیت امکانات تفریحی، آلودگی هوا و صدا، فشارهای حاصل از کار روزانه و مشکلات تامین هزینه زندگی، آثار نامطلوبی در حیات سالم و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهرنشینان باقی می گذارد که با توسعه سریع فضاهای سبز دگرگونی های این عوامل نامطلوب انکارناپذیر می شود و احتیاجات مردم را در بهره برداری از امتیازات مفید این گونه مکان ها روزافزون می سازد.

,

احداث فضای سبز به ویژه در شهرهایی که آب و هوای خشک دارند و از سرسبزی و هوای سالم برخوردار نیستند و آلودگی هوای تنفسی و صوتی سلامت شهرنشینان را تهدید می کند از اقدامات غیرقابل انکار مسئولین است در طراحی فضای سبز نه تنها باید اصول زیباشناسی و ویژگی های بومی مورد توجه قرار گیرد بلکه پیوندی از محیط طبیعی به محیط زیست بوده و سبب نزدیکی و ارتباط انسان با طبیعت باشد یکی از اصول مهم در ایجاد فضای سبز استفاده از درختان و درختچه های مناسب می باشد که علاوه بر پدیده تصفیه هوا در زیبایی هر چه بیشتر مناطق نقش به سزایی دارد.
به عبارت دیگر وجود فضای سبز علاوه بر ایجاد زیبایی های بصری دارای اثرات دیگری از قبیل: ایجاد سایه، کنترل باد، تأثیر روانی، زیباسازی معماری شهرها، کنترل تشعشعات و باز تاب نور، جذب انرژی و گرمای هوا و سرد نمودن آن توسط تبخیر، تصفیه هوا و جذب گرد و غبار محیطی، کمک به ثبات خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در آن، پناه پرندگان و برخی حیوانات، حفاظت در برابر آلودگی صوتی و غیره می باشد. همچنین در مکان هایی از قبیل ایستگاه های راه آهن، شهرداری، پست، مدارس، میادین و چهارراه ها و سایر محل‌هایی که مردم تردد بسیار دارند، وجود گل ضروری است. این مساله اثرات روانی مثبتی برای شهروندان دارد.

,
,

یکی از نکاتی که در مورد فضای سبز شهری نباید از نظر دور داشت توجه به مساله آب رسانی آن هاست. ضرورت صرفه جویی و استفاده از روش هایی که کمترین میزان استفاده از آ را در خود داشته باشند بر همه روشن است. با توجه به اهمیت این مساله ضرورت استفاده از آبهای غیرآشامیدنی در آبیاری فضاهای سبز شهری انکارناپذیر است.

,

لازم به ذکر است در مهر ماه سال 1386 تفاهم نامه همکاری بین وزارت کشور و وزارت نیرو در زمینه جداسازی شبکه‌های آبرسانی فضای سبز از شبکه آب شرب و تأمین آب فضای سبز شهری از آب غیر‌شرب مبادله و مقرر شد تمامی شهرهای کشور تا سال 1400 پس از انجام مطالعات و تهیه طرح مذکور، نسبت به اجرای طرح و در واقع جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آب فضای سبز اقدام کنند.

,

رودخانه کارون در شهر اهواز امکان مناسبی جهت ایجاد فضای سبز فراهم کرده است. هر چند در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه ساحل سازی در اطراف این رود انجام شده ولی همچنان امکان استفاده بیشتر و مفیدتر از این موهبت طبیعی وجود دارد و از ظرفیت های موجود استفاده بهینه به عمل نیامده است. مقایسه اهواز با اصفهان (به عنوان یک نمونه داخلی دارای رودخانه در شهر) نشان از این مساله دارد که در حوزه زیباسازی ساحل رودخانه ای که بر خلاف زاینده رود در تمام ایام سال دارای آب است، کم کاری شده است. استفاده از تجربیات شهرهایی که در این زمینه موفق بوده اند می تواند علاوه بر فراهم کردن محل مناسب جهت تفریح شهروندان، امکانی جهت جذب مسافرین و گردشگران استانی نیز باشد.

,

پیشنهاد می شود سیاست های تشویقی جهت شهروندانی که اقدام به ایجاد فضای سبز در حیاط خانه ها، آپارتمان ها و محلات خود می کنند در نظر گرفته شود. این امکان نیز وجود دارد که شهرداری با اعمال برخی سیاست های تشویقی شهروندان را در جهت نوسازی پارک های محله ای و نگهداری از آن ها ترغیب کند. به عنوان مثال با تعیین یک روز در ماه بعنوان "روز محله" از ساکنان محله بخواهد هر کدام یک نهال یا بوته گل در پارک محله خود کاشت کنند. شهرداری می تواند با استفاده از این سیاست گامی مهم در جهت افزایش سرانه فضای سبز شهری بردارد.

,

آموزش نگهداری از گیاهان خانگی به شهروندان و نیز آموزش شیوه صحیح کاشت درخت در محلات نیز باید در نظر گرفته شود. شهروندان به آموزش هایی از این قبیل نیازمندند: کاشت درخت مستلزم حفر گودال های نسبتاً ژرف و گسترده است و فاصله هر گونه گیاهی که ارتفاع آن از 2 متر بیشتر باشد بایستی 2 متر و گیاهانی که ارتفاع آنها کمتر از 2 متر باشد تا 5/0 متر از ساختمانهای اطراف فاصله داشته باشند. در شهر برای جلوگیری از هر گونه وقفه در تردد حداقل مطلوب میان مسیر تردد و درخت باید 5/1 متر در نظر گرفته شود.

,

از جمله گیاهانی که مقاوم در برابر گرما و کم آبی بوده و می توانند در سطح شهر و همچنین در خانه های شهروندان رشد نمایند می توان از گل کاغذی، ختمی درختی، زیتون، اکالیپتوس، کاکتوس گوشتی، آلوئه ورا، پامپاس گراس، سوسن مشعلی، پیراکانا و غیره نام برد.

,

رضا قنواتی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه