اخبار داغ

قابل توجه مسئولین نظارتی؛

عرضه آبزیان حرام گوشت دوباره در بوشهر اوج گرفت/ ناظران ورود آبزیان حرام گوشت را از اسکله کنترل کنند+تصویر

عرضه آبزیان حرام گوشت دوباره در بوشهر اوج گرفت/ ناظران ورود آبزیان حرام گوشت را از اسکله کنترل کنند+تصویر
به دلیل عدم نظارت مناسب و بازرسی های مکرر سودجویان و دلالان مواد غذایی، درخواست صید آبزیان حرام گوشت دارند و به راحتی از اسکله های قانونی این آبزیان را خارج و به راحتی در مراکز فروش و در دید عموم عرضه می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ استان بوشهر به دلیل اینکه بیشترین مرزآبی با حوزه خلیج فارس دارد شغل صید و صیادی و فروش آبزیان در این استان به عنوان اصلی ترین شغل های مردم به شمار می آید و سالانه هزاران نفر از راه دریا امورات زندگی خود را می گذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

با توجه به سفارش اسلام در مورد مصرف غذاهای حرام گوشت، در دریا برخی از موجودات زنده ای وجود دارند که حرام محسوب می شوند و فروش و عرضه آن در جامعه اسلامی ممنوع است.

,

ماهی مرکب(خساک)، خرچنگ، ماهی کوسه و غیره از موجودات دریایی است که در دریای خلیج فارس صید می شود و با توجه به اینکه  فروش بسیار بالایی در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، اما به سفارش دین مبین اسلام حرام گوشت هستند.

,

, ,

به دلیل عدم نظارت مناسب و بازرسی های مکرر سودجویان و دلالان مواد غذایی، درخواست صید آبزیان حرام گوشت دارند و به راحتی از اسکله های قانونی این آبزیان را خارج و به راحتی در مراکز فروش و در دید عموم عرضه می کنند.

,

با توجه به اینکه خبر فروش آبزیان حرام گوشت در بوشهر از سوی رسانه ها بارها منتشر شده است و برخی از دستگاه های متولی با متخلفین برخورد قاطع داشته اند، اما با شروع صید فصلی ماهی و میگو در مراکز عرضه محصولات دریایی ویترینی برای فروش آبزیان حرام گوشت نیز دیده شده است.

,

, ,

 

,

ناظران می توانند ورود آبزیان حرام گوشت را از اسکله کنترل کنند

,

یکی از فروشندگان آبزیان حرام گوشت در بوشهر با بیان اینکه تا کنون هیچ کس در خصوص عدم عرضه آبزیان حرام گوشت به ما مراجعه نکرده است، گفت: نزدیک به 10 سال است که در مکانی ثابت محصولات دریایی عرضه می کنم و تا کنون هیچ بازرس یا شخص خاصی به ما مراجعه نکرده است و در خصوص فروش برخی از ابزیان محدودیتی نداریم.

,

وی در پاسخ به اینکه ابزیان حرام گوشت از کجا وارد بازار می شود، اظهار کرد: ماهی و همه موجوداتی که از دریا صید می شود حلال هستند و اینکه برخی از آنها حرام گوشت هستند از زبان شما می شنوم، اما همه این محصولاتی که در بازارهای بوشهر عرضه می شود از اسکله ها است.

,

این صیاد ادامه داد: هنگام تخلیه محصولات دریایی ناظران حضور دارند و اگر مشکلی داشت می توانند برای ورود به بازار از همان اسکله کنترل کنند.

,

لازم به ذکر است در ایام گذشته فروش آبزیان حرام گوشت در فست فودها و رستوران های شهر بوشهر دیده و خبر آن منتشر شده است.

,

, ,

در همین راستا استفتائات مراجع عظام تقلید پیرامون خوردن گوشت حیوانات دریایی به تفصیل آمده است:

,

پرسش: خرید و فروش و خوردن گوشت کوسه ماهی، بچه کوسه ماهی، لابستر، شاه میگو و خرچنگ با توجه به اینکه در برخی از رستوران ها این مواد اولیه طبخ و به فروش می رسد و در برخی از فروشگاه ها این مواد خرید و فروش می شود چه حکمی دارد؟

,


امام خمینی(ره): اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد و ماهی بی فلس را اگرچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.

,
,

رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی):  اگر خرید و فروش برای خوردن باشد، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

,

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد کوسه ماهی در صورتیکه فلس نداشته باشند، حلال نیست و همچنین لابستر و شاه میگو و خرچنگ حرام گوشت هستند، ولی میگو اشکالی ندارد.

,

پرسش: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟

,

صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی .

,

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

,

پرسش: آیا هشت پا (ماهی مرکب) حلال گوشت است؟

,

پاسخ: ماهی مرکب، هشت پا و مانند آن، حرام گوشت هستند.

,

پرسش: آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟

,

پاسخ: خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

,

پرسش: خوردن کدامیک از جانوران و موجودات دریایی حلال است؟

,

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهی ان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

,

پرسش: آیا کوسه ماهی ها حلال گوشت مى باشند؟

,

پاسخ: اگر به تصدیق اهل اطّلاع داراى فلس باشند حلالند و الاّ حرام مى باشند.

,

حضرت آیت الله سیستانی: تنها ماهی که در اصل خلقتش فلس دار باشد ـ هر چند از جهت عارضى فلس از او جدا شده باشد ـ و میگو از حیوانات دریایی چنانچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است. و چنانچه در آب بمیرد پاک بوده، ولى خوردن آن حرام است، هر چند با وسیله‏اى مانند زهر بمیرد، مگر اینکه در تور ماهیگیر در آب بمیرد که در این صورت خوردنش حلال است. و ماهى بى‏فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، حرام است.

,

پرسش: خوردن گوشت کوسه ماهی چه حکمی دارد؟

,

پاسخ: جایز نیست. 

,

حضرت آیت الله وحید خراسانی: خوردن گوشت کوسه ماهی و بچه کوسه و خرچنگ حرام است. خوردن گوشت میگو حلال است و به طور کلی خوردن ماهی که فلس داشته باشد و طبق دستور شرع تذکیه شده باشد، حلال است و اگر این حرام گوشت های دریایی منفعت حلال عقلایی داشته باشد، خرید و فروش آن جایز است. ولی خرید و فروش آن برای منفعت حرام (مثل خوردن) باطل و حرام است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه