اخبار داغ

فوق تخصص روانپزشکی کودک مطرح کرد؛

لزوم جلوگیری از شتابزدگی در اصلاح دروغ گویی کودکان/ کودکان را دروغگو صدا نزنید

لزوم جلوگیری از شتابزدگی در اصلاح دروغ گویی کودکان/ کودکان را دروغگو صدا نزنید
فوق تخصص روانپزشکی کودک گفت: در صورت مشاهده دروغگویی کودک، والدین و مربیان نباید شتاب‌زده عمل کنند چرا که شتابزده عمل کردن می تواند برای همیشه کودک را دروغگو بار بیاورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از اصفهان شرق ؛ نسرین امیری در گفت وگویی با بیان اینکه در صورت مشاهده دروغگویی کودک، والدین و مربیان نباید شتاب‌زده عمل کنند و به تنبیه کودک مبادرت ورزند افزود: برای بازداشتن کودک از دروغگویی و اصلاح رفتار وی، باید روش و برخورد مناسبی متناسب با موقعیت انتخاب شود تا دروغگویی تکرار نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان شرق,

فوق تخصص روانپزشکی کودک با تاکید بر این مطلب گفت: کودکی که دروغ گفته باید دریابد که دروغگویی کار نادرست و ناپسندی است و راستگویی عملی باارزش و پسندیده است.

,

وی اظهار کرد: کودک باید ارزش راست گفتن را در عمل تجربه کند، از طرف دیگر، والدین و مربیان نباید در برابر دروغ‌های کودکان برآشفته شوند و او را کتک بزنند بلکه در این شرایط، بیان نتایج زشت و تلخ دروغگویی به‌صورت داستان برای کودکان می‌تواند در آموزش عواقب تلخ دروغگویی مفید واقع شود.

,

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان بیان کرد: اگر والدین و مربیان، کودک را در خلوت در فضایی محبت‌آمیز و پرعطوفت با مضرات و نتایج دروغگویی آشنا کنند، اقدامی موثر در جلوگیری و درمان دروغگویی انجام داده‌اند.

,

امیری گفت: نکته مهم این است که والدین و مربیان باید از کودک انتظاراتی داشته باشند که با واقعیات و امکانات او منطبق است؛ در غیر این صورت، دروغگویی کودک تقویت و تشدید خواهد شد؛ چون کودک توان عملی ساختن خواسته‌های اطرافیان را ندارد و به گفتن دروغ متوسل می‌شود.

,

وی اضافه کرد: برای پیشگیری و درمان دروغگویی، والدین و مربیان باید واقعیات را بپذیرند و برای شنیدن حرف‌های شیرین و تلخ از طرف کودکان آماده شوند و با رفتار خود به کودک بیاموزند که گفتن واقعیات به هر صورتی که باشد، مقبول است و موجبات تنبیه و آزار کودک را فراهم نخواهد کرد.

,

این پزشک متخصص افزود: در واقع، اگر کودک پی ببرد که والدین و مربیان برای دروغگویی او را تشویق و برای راستگویی او را تنبیه نمی‌کنند، به جعل واقعیت نخواهد پرداخت.

,

وی با بیان اینکه باید به کودکتان فرصت دهید تا حرف راست را بگوید تصریح کرد: به کودکتان بگویید که به او فرصت می‌دهید تا صادق و راستگو باشد.

,

امیری افزود: اگر کودک به خاطر خطایی که مرتکب شده دروغ گفت، شما باید او را تنبیه کنید؛ مثلا می‌توانید خرید اسباب بازی مورد علاقه‌اش را به تعویق بیندازید و علت این کار را هم به او توضیح دهید اما هرگز کودک را با نام دروغگو صدا نزنید؛ زیرا شما نمی‌خواهید که این صفت جزو شخصیت او شود.

,

وی خاطرنشان کرد: پاداش و تشویق می‌تواند کلامی ‌(مثلا تعریف و تمجید از کودک در جمع) و یا خرید یک اسباب‌بازی یا یک جعبه مدادرنگی باشد و والدین با این کار به کودکشان می‌آموزند که راستگویی همیشه با پاداش همراه است ولی اگر کودک به هر دلیلی دروغ بگوید می‌توان از روش‌های متداول و صحیح تنبیهی مانند محروم کردن از دیدن برنامه کودک یا بازی مورد علاقه بهره گرفت اما تنبیه بدنی به هیچ‌عنوان در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود؛ چرا که روشی منسوخ‌ شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه