اخبار داغ

یادداشت طنز؛

اینجا برجام، آنجا برجام، همه جا برجام

اینجا برجام، آنجا برجام، همه جا برجام
هیچ چشمی او را نمی‌بیند در حالیکه - بلاتشبیه - او همه‌ی چشم‌ها را می‌بیند! همه چیز هست، همه جا هست ولی ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران از روز اول خلقت تا امروز، قبل از پیدایش انسان یا مابعد آن، روی کره خاکی یا در اعماق زمین بلکه در کرات و سیارات دور دستِ کهکشان‌ راه شیری و یا هر کهکشان غیرشیری دیگر، از منظومه شمسی گرفته تا منظومه‌های شاعران، روزگار به خودش ندیده، چنین چیزی نبوده و صد البته بعداً هم چنین چیزی اختراع نخواهدنشد، همانند یک چیزکی مثل «برجام» یا مانند آن و یا از تیره و طایفه‌ی آن الا خود «برجام»!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,


تلویزیون را روشن می‌کنیم، می‌گوید: «برجام»، این کانال و آن کانالش می‌کنیم، باز می‌گوید: «برجام». شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گویند: «برجام». ماهواره پرتاب نشده و به انباری رفته‌اش هم می‌گوید: «برجام»!

,
,


از پنجی که بعلاوه‌ی یک‌ شود می‌گوید: «برجام» تا یکی‌یکی اضافه شوند و به بیست (G20) برسند، همچنان کمافی‌السابق خواهندگفت: «برجام».

,
,


هر جا برویم، آسمان همین رنگ است. این طرف مرز می‌گویند: «برجام»، آن طرف مرز هم می‌گویند: «برجام»، به آمریکا بروید، راه‌تان بدهند یا ندهند، باز می‌گویند: «برجام».

,
,


در هر زمان می‌گویند: «برجام»، قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایران می‌گویند: «برجام»، بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در آمریکا باز هم می‌گویند: «برجام».

,
,


از این موجود محیرالعقول، ما یک چیزی می‌گوئیم، شما یک چیزی می‌شنوید، زبان بسته، روح دارد، جسم دارد، مثل ابر می‌بارد، همچون آفتاب، تابان است، چون ماه می‌درخشد، باغ سیب و گلابی هم دارد. هنوز چند ماه از نوزادی‌اش نگذشته، پا به دوره جوانی می‌گذارد! معلوم نیست که «برجام»، جماد است یا جاندار، منقول است یا غیرمنقول، توی جیب جا می‌گیرد یا جا نمی‌گیرد! او یک پرنده است یا یک سوپرمن، انسان است یا نبات و خاکشیر؟! هیچ چشمی او را نمی‌بیند در حالیکه - بلاتشبیه - او همه‌ی چشم‌ها را می‌بیند! همه چیز هست، همه جا هست ولی همه‌ی «برجام» در کیف سامسونت یک دیپلمات یقه سفید جا می‌شود! خواه کراوات داشته‌باشد، خواه نداشته‌باشد.

,
,


اکنون این «برجام»، جایگاه رفیع و پر منزلتی پیدا کرده‌است. اگر خواستگاری بروید یا متقاضی استخدام باشید، تفاوتی نمی‌کند حداقل سه سوال گزینش را «برجام» به خود اختصاص خواهد داد.

,
,


اکنون «برجام» به گونه‌ای با زندگی خلق‌الله عجین شده که مردم می‌گویند: با «برجام» باش، هر چه خواهی کن. مایه‌ی فخر و مباهات به کائنات شده این «برجام» لاکردار.

,
,


اخیراً از نوع وزیرش هم در مجلس، رونمایی شد و نماینده‌ای به وزیر امور خارجه  گفت: «آقای برجام». مدل خارجی‌ و اروپائی‌اش هم که چند روز پیش رسید و کلی وکیل و دیپلمات، مشتاقانه با آن سلفی و عکس یادگاری گرفتند.

,
,

معلوم نیست که آدمیزاد در صد سال دیگر چه تصویری از «برجام» در ذهنش نقش خواهد بست چون هیچ واحدی ندارد، هم عددی و جرعه جرعه می‌شود و هم بزودی کیلویی‌اش به بازار عرضه خواهدشد!

,


این «برجام»ی که ما دیده‌ایم - دور از جان - تا لب گور بلکه تا داخل قبر هم با ما همراه خواهد‌بود. می‌ترسیم در عالم برزخ، صحرای محشر و روی پل صراط هم دست از سرمان بر ندارد! فقط از بهشتی یا - زبان‌مان لال - جهنمی‌شدنش هنوز اخباری واصل نشده‌است!.

,
,

 

,

محمدرضا فتحی نجفی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه