اخبار داغ

نان بی‌کیفیت مهمان سفره‌های مردم خلیل‌آباد / بهبود کیفیت نان دغدغه مشترک مردم و مسئولان

نان بی‌کیفیت مهمان سفره‌های مردم خلیل‌آباد / بهبود کیفیت نان دغدغه مشترک مردم و مسئولان
کیفیت نان تولیدی برخی از نانوایی‌های شهرستان خلیل‌آباد چندان مناسب نبوده و این امر نارضایتی شهروندان را به همراه داشته و بهبود آن دغدغه‌ای مشترک بین مردم و مسئولان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، نان همواره در سبد غذایی خانواده‌ها از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار بوده است و پای ثابت سفره‌های ایرانی محسوب می‌شود به همین دلیل باید روز به روز در راستای کیفیت‌بخشی به آن تلاش شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

طی چند سال گذشته شاهد افزایش نانوایی‌ها در نقاط مختلف کشور به‌خصوص در شهرستان خلیل‌آباد هستیم و به همان میزان باید رقابت بین نانوایی‌ها در تولید نان باکیفیت‌تر افزایش پیدا کند، ولی مردم خلیل‌آباد از کیفیت نان رضایت کافی را ندارند.

,

 

,

خلیل‌آباد به واسطه قشر کشاورز خود از جایگاه ویژه‌ای در مصرف نان برخوردار است و مطمئناً بی‌کیفیتی نان تأثیر مستقیمی در بالا رفتن میزان مصرف نان و دورریز آن داشته و اعتراضاتی را در فضای حقیقی و فضای مجازی به وجود آورده است.

,

 

,

به همین منظور خبرنگار یار خراسانی در گفتگو با مردم شهر خلیل‌آباد و مسئولان مربوطه این مسئله را موردبررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

, یار خراسانی,

 

,

یکی از شهروندان خلیل‌آباد دراین‌باره گفت: کیفیت پایین نان دلایل زیادی دارد که هرکدام به‌طور جداگانه می‌بایست بررسی شود، قسمتی هم متوجه نانوا و دقت در زمان کامل انجام مراحل تخمیر خمیر و ممنوعیت استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز و شرایط نگهداری آرد و غیره است که باید مسئولان امر نظارت ویژه‌ای بر نانوایی‌ها داشته باشند.

,

 

,

یکی دیگر از شهروندان خلیل‌آباد بابیان اینکه کیفیت بد نان در برخی از نانوایی‌های خلیل‌آباد می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها می شود خاطرنشان کرد: برخی نانوایی‌ها هم ازنظر بهداشت مشکل‌دارند و هم ازنظر کیفیت نان که می‌طلبد این نانوایی‌ها پلمپ شود.

,

 

,

وی همچنین ادامه داد: چند وقتی بود برخی از نانوایی‌ها در یک‌زمان خاصی با آرد دیم نان درست می‌کردند که نسبت به نان‌های معمولی از کیفیت بهتری برخوردار بود ولی الآن چند وقتی هست اداره صنعت معدن پخت این نان را به دلیل تخلفاتی که صورت می‌گرفت ممنوع کرد.

,

 

,

یکی دیگر از شهروندان خلیل‌آباد بابیان اینکه مردم از کیفیت پخت نان ناراضی هستند باید به چه کسی این مشکل را بگویند تا حل شود، تصریح کرد: باید تدبیری برای بهبود کیفیت نان اندیشیده شود که مردم بسیار اذیت می‌شوند.

,

 

,

وی بابیان اینکه نانوایی‌ها مدعی هستند که آرد کیفیت لازم را ندارد، عنوان کرد: یارانه آرد را برداشتند تا کیفیت بالا برود و رقابت بیشتر شود ولی امروزه کیفیت نان تعریف چندانی ندارد و این بی‌کیفیتی نان به همه نانوایی‌های سطح شهر ارتباط ندارد.

,

 

,

این شهروند خلیل‌آبادی همچنین با اعتراض به کیفیت بد نان در این شهر تأکید کرد: قبلاً چند تا نانوایی خوب کار می‌کردند ولی الآن این تعداد دیگر دارند محو می‌شوند و مسئولان به‌جای اینکه برای پیدا کردن سرنخ بی‌کیفیتی نان باشند به دنبال متوقف کردن گرده و سنگک کنجدی است.

,

 

,

آرد نانوایی‌های خلیل‌آباد هیچ تفاوتی با شهرهای اطراف ندارد / هر نانوایی تردید دارد می‌تواند آرد را آزمایش کند

, آرد نانوایی‌های خلیل‌آباد هیچ تفاوتی با شهرهای اطراف ندارد / هر نانوایی تردید دارد می‌تواند آرد را آزمایش کند,

 

,

محمدرضا رضازاده، مدیرعامل کارخانه آرد کاشمر دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری بابیان اینکه گندم و آرد نامرغوب وجود ندارد، اظهار داشت: یک تعاملی باید بین نانوا و کارخانه آرد باشد تا اگر سبوس آرد افزایش پیدا کرد نانوایی‌ها روش خمیرگیری را تغییر دهند.

,

 

,

وی بابیان اینکه از ابتدای سال گذشته آرد هفت درصد به‌جای 18 درصد تحویل نانوایی‌ها داده شد و میزان سبوس آرد افزایش پیدا کرد، گفت: کیفیت نان با آرد 7هفت درصد در زمستان بسیار عالی بود ولی زمانی که هوا گرم‌تر می‌شود فرآوری تولید نان با آرد سبوس‌دار دشوار می‌شود.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه آرد کاشمر همچنین تصریح کرد: آرد سبوس‌دار در زمستان واقعاً نان باکیفیتی تحویل می‌دهد، ولی متأسفانه چون نانواها با روش‌های فرآوری نان با آرد سبوس‌دار در تابستان آشنا نیستند با مشکل روبرو هستند.

,

 

,

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: نانواهایی که آرد سبوس‌دار استفاده می‌کنند و نان باکیفیت تحویل مردم می‌دهند واقعاً مهارت دارند و از این قبیل نانواها در خلیل‌آباد و کاشمر زیاد وجود دارد.

,

 

,

رضازاده بابیان اینکه میزان سبوس آرد توزیعی در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و کوهسرخ هیچ تفاوتی با آرد خلیل‌آباد ندارد، اذعان کرد: هر شخصی که مدعی است آرد کارخانه کاشمر کیفیت ندارد می‌توانند آرد را مورد آزمایش قرار دهند.

,

 

,

نانواها باید برای خمیرگیری آرد زمان کافی را لحاظ کنند

, نانواها باید برای خمیرگیری آرد زمان کافی را لحاظ کنند,

 

,

حمید هوشمند، نماینده شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی در خصوص کیفیت آرد و نان خلیل‌آباد اظهار داشت: نان پای ثابت سفره‌های مردم است و باید دقت لازم را در این مورد داشت.

, یار خراسانی,

 

,

وی بابیان اینکه مدت‌زمان خمیرگیری بسیار مهم است و باید برای آن‌وقت صرف کرد، ابراز کرد: تعدادی از نانوایی‌ها به دلیل کمبود وقت یا نداشتن تجربه لازم به‌هیچ‌عنوان برای این موضوع وقت نمی‌گذارد و این بر روی کیفیت نان بسیار تأثیرگذار است.

,

 

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نانوایی‌هایی می‌توانند نان باکیفیت تحویل مردم بدهند که زمان فرآوری خمیر نان را رعایت کنند، تأکید کرد: گندمی که در کارخانه آرد استفاده می‌شود تولید داخل است و گندم خریداری‌شده تمام آزمایش‌ها را طی می‌کند تا به کارخانه آرد برسد و این آزمایش‌ها در مراحل تولید آرد انجام می‌شود و مطمئناً آرد باکیفیتی از کارخانه تحویل گرفته می‌شود.

,

 

,

وی بابیان اینکه در 20 روز گذشته هیچ‌گونه شکایتی از آرد وجود نداشته است، عنوان کرد: اگر نارضایتی در کیفیت آرد وجود دارد اداره آرد و غله موظف به برطرف کردن آن است، ولی باید این نارضایتی‌ها مستند باشد و اعلام در فضای مجازی و حقیقی تنها برای جوسازی نباشد.

,

 

,

هوشمند همچنین با تأکید بر اینکه افرادی که برای خمیرگیری آرد خود وقت نمی‌گذارند عدم کیفیت نان را به آرد ربط می‌دهند، ابراز کرد: خوشبختانه امروزه وضعیت ذخیره‌سازی گندم بسیار مطلوب است و اگر حتی یک سال هم هیچ خرید گندمی صورت نگیرد با مشکل تأمین آرد روبرو نخواهیم شد.

,

 

,

آرد خلیل‌آباد از حداقل‌ها و استانداردهای لازم برخوردار است

, آرد خلیل‌آباد از حداقل‌ها و استانداردهای لازم برخوردار است,

 

,

محمدرضا وفادار، کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری دراین‌باره اظهار کرد: زمانی که بحث کیفیت نان می‌شود مطمئناً بهداشت محیط به طبع درگیر این موضوع است.

,

 

,

وی از بازدیدهای منظم از نانوایی‌های سطح شهرستان خبر داد و بیان کرد: چیزی که بهداشت محیط به‌عنوان کارشناس باید در نانوایی‌ها مدنظر قرار دهد بحث بررسی افزودنی‌های غیرمجاز است.

,

 

,

این مقام مسئول بابیان اینکه کیفیت آرد خلیل‌آباد و افزودنی‌های آن نمونه‌برداری و به مرکز کنترل کیفی استان ارسال‌شده است، تصریح کرد: طبق آزمایش‌هایی که صورت گرفته و بر اساس اعلام آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی استان نیز آرد موجود در خلیل‌آباد استانداردهای لازم را برخوردار است.

,

 

,

وی همچنین اذعان کرد: بر اساس خصوصیات ظاهری نمی‌توان درباره کیفیت آرد اظهارنظر کرد.

,

 

,

ارائه نان باکیفیت به مردم یکی از دغدغه‌های تمام مسئولان امر است

, ارائه نان باکیفیت به مردم یکی از دغدغه‌های تمام مسئولان امر است,

 

,

مجتبی شاکری، فرماندار خلیل‌آباد همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی در خصوص نارضایتی‌هایی که در خصوص عدم کیفیت نان در خلیل‌آباد وجود دارد عنوان کرد: تمام تلاش همه مسئولان این است که مردم نان باکیفیت بر سر سفره خود ببرند.

, یار خراسانی,

 

,

وی تأکید کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و تماس با مدیرکل غله استان خراسان رضوی مقرر شد کارشناسان اداره کل آرد و غله استان نیز به‌زودی در شهرستان خلیل‌آباد حضور پیدا ‌کنند و آرد تحویلی به خبازی های شهرستان را موردبررسی قرار ‌دهند.

,

 

,

فرماندار خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه ارائه نان باکیفیت به مردم یکی از وظایف و دغدغه‌های مسئولان امر است، اذعان کرد: در پی نارضایتی مردم خلیل‌آباد از کیفیت نان نشستی با حضور دستگاه‌های مربوطه تشکیل و مسائل و مشکلات مربوط به نان و آرد موردبررسی قرار گرفت.

,

 

,

وی همچنین گفت: در این نشست درباره کیفیت آرد و مراحل فرآوری آرد و نان بحث و گفتگو شد و در چند روز آینده بازدیدی مشترک به همراه نمایندگان اداره صنعت و معدن، اداره آرد و غلات، بهداشت محیط، کارخانه آرد، نمایندگان اتحادیه خبازان و نماینده فرمانداری از نانوایی‌های سطح شهرستان به جهت بررسی کیفیت آرد و نان انجام می‌شود.

,

 

,

شاکری بابیان اینکه نحوه پخت نان و خمیرگیری و همچنین محل نگهداری آرد در کیفیت نان تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: کیفیت آرد بر اساس آزمایش‌های علمی و کارشناسی شده موردبررسی قرار خواهد گرفت و باید همه متولیان امر تلاش کنند نان مرغوب و باکیفیت تهیه و تحویل مردم شود.

,

 

,

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت نان و رضایت مردم انجام خواهیم داد، عنوان کرد: بر اساس احساسات نمی‌توان درباره کیفیت آرد اظهارنظر کرد.

,

 

,

تشکیل 12 پرونده تخلف نانوایی‌ها در خلیل‌آباد / 95 درصد نانوایان شهرستان از کیفیت آرد راضی هستند

, تشکیل 12 پرونده تخلف نانوایی‌ها در خلیل‌آباد / 95 درصد نانوایان شهرستان از کیفیت آرد راضی هستند,

 

,

نعمت‌الله ستوده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خلیل‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی در این خصوص اظهار داشت: شکایات و گزارش‌هایی مبنی بر نارضایتی شهروندان از نابسامانی وضعیت تولید و عرضه نان در واحدهای نانوایی سطح شهرستان به اداره صنعت و معدن شده است.

, یار خراسانی,

 

,

وی بابیان اینکه در راستای رسیدگی به این گزارش‌ها کلیه واحدهای نانوایی شهر خلیل‌آباد و روستاهای اطراف مورد بازدید میدانی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: شکایت‌هایی که به این اداره می‌شد حاکی از شیوع تخلفات گسترده در سطح واحدهای نانوایی شهرستان اعم از فروش نان به بالاتر از نرخ مصوب، تبلیغات خلاف واقع (نان دیم) و استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز نظیر بکار بردن رنگ خوراکی طلایی و زردچوبه بود.

,

 

,

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلیل‌آباد در بازدیدهایی که صورت گرفت تخلفاتی از سوی نانوایی‌ها محرز شد، تصریح کرد: در همین راستا 12 پرونده تخلف تشکیل شد.

,

 

,

وی همچنین بیان کرد: برخی از این افراد سودجو و متخلف با استفاده از موضوعات دیگر از قبیل کاهش کیفیت آرد، رکود بازار و عدم صرفه اقتصادی تولید نان با توجه به نرخ مصوب سعی در فرافکنی و فرار روبه‌جلو از تخلفات صورت پذیرفته خود داشتند.

,

 

,

ستوده ضمن تأکید بر اهمیت توزیع آرد مرغوب و تولید نان باکیفیت در سطح شهرستان، عنوان کرد: نظارت بر توزیع آرد مرغوب و تولید نان باکیفیت همواره یکی از دغدغه‌های این اداره است که همواره به همین منظور بازرسی‌های زیادی به‌صورت هفتگی از کلیه نانوایی‌های سطح شهرستان صورت می‌گیرد.

,

 

,

وی در پایان بابیان اینکه متخلفین برای توجیه تخلف‌های انجام‌شده خود سعی در زیر سؤال بردن کیفیت آرد و مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید نان دارند، تأکید کرد: در حال حاضر 95 درصد نانوایان شهرستان از کیفیت آرد راضی بوده و هیچ‌گونه اعتراضی ندارند.

,

 

,

در پایان باید این نکته را یادآور شد که افزایش تعداد نانوایی‌ها در خلیل‌آباد یک نعمت و خدمت بود که باید به آن اشاره کرد؛ اما امیدواریم همان‌طوری که تعداد نانوایی‌ها در شهر زیاد شد مسئولان به کیفیت نان و بهداشت آن نیز توجه کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه