اخبار داغ

استان البرز ۵ مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/ فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است

استان البرز ۵ مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/ فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است
ماهی در شهرهایی که به آب دریا و رودخانه نزدیک هستند راحتتر و با کیفیت بهتر به دست می آید اما امروزه در برخی از شهرها ماهی را پرورش داده و برای مصرف شهروندان ارائه می کنند. استان البرز نیز به منظور تامین بخشی از ماهی مورد مصرف شهروندان خود پرورش ماهی را در لیست تولیدات خود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "تیتریک"،ماهی همیشه یکی از خوراکیهای مفید و پرخاصیت بشر بوده اما امروزه با وجود بیماریهای فراوانی که در انسان ها دیده می شود و به دنبال برخی از آنها مانند فشارخون بالا،چربی،قند، و نقرس خوردن گوشت قرمز را برای بیمار ممنوع و مصرف ماهی را توصیه می کنند از این رو مصرف آن به ویژه در سنین بالا بیشتر شده است. البته پزشکان و کارشناسان تغذیه خوردن آن را برای همه سنین دوبار در هفته لازم می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

از طرفی در روزگاری که دستکاری‌های ژنتیک و استفاده از مواد شیمیایی در فرآورده‌های گیاهی و دامی متداول شده، ماهی یک غذای سالم و به دور از تمام مسائل است که حاوی مقادیر مهمی از مواد سالم و لازم برای بدن است.

,
ماهی؛از کرانه ها تا پرورش/ استان البرز5مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است
, ماهی؛از کرانه ها تا پرورش/ استان البرز5مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است,

گوشت ماهی منبع مهم پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های غیراشباع، ویتامین‌ها و املاح معدنی است و در مقایسه با سایر گوشت‌ها، پخته شده آن بسیار راحت‌الهضم است و نباید فراموش کرد که ماهی تازه در مقایسه با ماهی منجمد و کنسرو شده مقدار بیشتری ویتامین دارد.
به اعتقاد کارشناسان تغذیه در برخی موارد از لحاظ نوع مواد مغذی موجود در ماهی‌ها و کیفیت پروتئینی، تفاوت‌هایی میان ماهی‌های مختلف دیده می‌شود، مثلا ماهی آب‌های جنوب از نظر میزان مواد معدنی و خصوصا ید، غنی‌تر از ماهی دریای خزر است. همچنین ماهی‌های پرچرب از نظر مقدار اسیدهای چرب امگا3، غنی‌تر از ماهی‌های کم‌چرب هستند و به طور کلی ماهی‌های دریایی از نظر میزان املاح معدنی و ویتامین‌ها غنی‌تر از ماهی آب شیرین هستند.

,
,

این خوراک مغذی در شهرهایی که به آب دریا و رودخانه نزدیک هستند راحتتر و با کیفیت بهتر به دست می آید، و در دیگر شهرها به صورت بسته بندی و یخ زده به فروش می رسد. البته امروزه در برخی از شهرها ماهی را پرورش داده و برای مصرف شهروندان ارائه می کنند. استان البرز نیز به منظور تامین بخشی از ماهی مورد مصرف شهروندان خود پرورش ماهی را در لیست تولیدات خود دارد.

,

 

,

ماهی پرورشی را ترجیح می دهم

,

یکی از شهروندان کرجی که برای تهیه ماهی به یکی از بازارهای روز شهر آمده اظهار می کند:ماهی بعنوان یکی از ضروری ترین خوراک برای بدن به شمار می رود اما انتخاب آن برای خرید کار دشواری است. سیمین فتوت می گوید:ظاهرا و به گفته کارشناسان تغذیه ماهی های جنوب دارای ویتامین و خواص بیشتر و بهتری است اما با توجه به اینکه ماهی های جنوب یخ زده است و در ضمن تیغ و فلس زیادی دارد من خرید قزل آلای پرورشی در کرج را ترجیح می دهم. فتوت می گوید:نکته دیگری که در ماهی های یخ زده هست اینکه هرازگاهی در گوشه و کنار شهر روی وانت ماهی های یخ زده را به فروش می رسانند. وی می افزاید:من بارها مشاهده کردم یخ این ماهی ها که در معرض آفتاب قرار می گیرد باز می شود و دوباره ماهی های فروش نرفته را داخل یخچال می گذارند تا در فرصتی دیگر به فروش برسانند. برای همین به سالم بودن ماهی های یخ زده نمیتوانم اطمینان کنم.فتوت تصریح می کند:البته باز هم بازارهای روز و مراکز معتبر فروش ماهی از این بابت برای خرید مطمئن هستند.

,

 

,

فروش ماهی روی وانت غیرقانونی است

,

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان البرز در خصوص نحوه نظارت بر پرورش ماهی اظهار می کند: در استان البرز 5 مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا داریم که تخم چشم زده را از خارج بعداز ترخیص در مرحله سه گرمی تحویل واحد تکثیر می دهیم و پس از انجام آزمایش ویروسی و احراز سلامت آنها، به واحدهای تکثیر مجوز می دهیم تا ماهی سه گرمی را برای تکثیر و پرورش، به پرورش دهنده بدهند.

,

هوشنگ شهریاری می گوید:پرورش دهنده نیزحدود4تا6ماه این ماهی ها را «باحدود250تا300گرم وزن»پرورش می دهد و به بازار ارائه می دهد و در این فاصله ما در بازار نیز به صورت کلی نمونه برداری می کنیم و برای تشخیص سلامت آنها به استان تهران می فرستیم تا از سلامت ماهی ها اطمینان حاصل کنیم.

,

شهریاری می افزاید:با توجه به اینکه استان البرز ساحلی نیست پرورش ماهی در استخرهاانجام می شود.

,

وی در ادامه با بیان اینکه حدود97واحد پرورش آبزیان در البررز وجود دارد که ماهی های 3گرمی را پرورش و به بازار ومردم تحویل می دهند تصریح می کند: 20 واحد آن فعال است. همچنین 34 واحد پرورش ماهی های زینتی در استان وجود داردکه 22 واحد فعال هستند.

,

شهریاری فروش در خصوص فروش ماهی با وانت اظهار می کند: این کار غیرقانونی است و در صورت مشاهده بازرسان یا اطلاع شهروندان ضبط و نمونه برداری می شود تا سلامت ماهی تشخیص داده شود. چرا که قانونا فروش ماهی باید در محل ثابت و سردخانه باشد یا در ویترین شیشه ای با دمای مناسب به فروش برسد.

,

 

,

میکروب موجود در ماهی بعدازطبخ از بین می رود

,

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان البرز در پاسخ به این پرسش که چه نوع بیماری از ماهی به انسان سرایت داردمی گوید: نوعی بیماری عفونی و میکروبی« استرپ تکوکوس» است که البته در پخت از بین می رود اما ممکن است در اثر تماس با دست و بدن منتقل شود. وی ادامه می دهد در مصرف خام احتمال انتقال این بیماری بیشتر است اما با توجه به اینکه ما ایرانی ها گوشت و ماهی را طبخ می کنیم این نوع عفونت و میکروب بعد از طبخ از بین می رود.

,

نشانه های ماهی سالم

,

یک کارشناس تغذیه در خصوص سلامت ماهی می گوید: اولین نکته ای که در مورد ماهی باید مورد توجه قرار گیرداین است که ماهی تازه به هیچ عنوان بو نمی دهد.سعید اسماعیلی با بیان اینکه ماهی دارای مقداری آمونیاک است تصریح می کند: هرچه ماهی مانده تر باشد بوی تندتری می دهد. و این بو با خوابانیدن در سس و ادویه و طبخ نیز از بین نمی رود.

,

اسماعیلی به عنوان نشانه های ماهی تازه می گوید:چشم ماهی تازه، شفاف و براق است و پس از مدتی چشمش مات شده و کمی خاکستری رنگ می شود همچنین بدن ماهی باید براق یا به اصطلاح متالیک باشد. ماهی مانده کدر و بی رنگ و حال است.وی می افزاید زمان خرید ماهی آبشش ها را باز کنید، داخل آن باید قرمزخونی باشد. آبشش ماهی مانده رنگ پریده و روشن است.

,

ماهی؛از کرانه ها تا پرورش/ استان البرز5مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است

, ماهی؛از کرانه ها تا پرورش/ استان البرز5مرکز تکثیرو پرورش قزل آلا دارد/فروش ماهی روی وانت غیرقانونی و غیربهداشتی است,

تصوراشتباه درباره ماهی های جنوب

,

این کارشناس تغذیه اظهار می کند:تصور اکثر مردم بر این است که ماهی جنوب بو می دهد و کیفیت پایین تری نسبت به ماهی شمال دارداما این تصور اشتباهی است وباید گفت ماهی جنوب و شمال ایران اساسا با هم متفاوتند. وی ادامه می دهد:ماهی های خلیج فارس تکامل یافته ترو متنوع ترند، به همین دلیل اکثر آنها تیغ کمی دارند و این یک مزیت هنگام خوردن است «البته استثناهایی هم وجود دارد». همچنین ماهی های جنوب به این دلیل که در آب پر از نمک و املاح تری زندگی می کنند و تغذیه متفاوتی دارند، از ماهی های شمال طعم بهتر و قوی تری دارند اما درعوض اکثر آنها بافت سفت تری دارند و برخی به این دلیل سراغ ماهی های شمال که بافت نرم و شل تری برای خوردن دارند می روند.

,

خدیجه ستارزاده

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه