اخبار داغ

مدیر جهادکشاورزی سرایان:

سایت الگویی تولیدی ترویجی پنبه شهرستان سرایان راه‌اندازی شد

سایت الگویی تولیدی ترویجی پنبه شهرستان سرایان راه‌اندازی شد
مدیر جهادکشاورزی سرایان گفت :با توجه به سابقه کشت پنبه در شهرستان سرایان وهمچنین علاقه مندی کشاورزان و وجود صنایع وابسته به این کشت درشهرستان سرایان سایت الگویی ترویجی تولیدی پنبه راه اندازی شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سرایان بیدار،  موسی سلیمانی مدیر جهادکشاورزی سرایان صبح امروز در خصوص برنامه عملیاتی و اقداماتی که در راستای تحقق اهداف سایت الگویی پنبه درشهرستان سرایان پیش بینی شده است گفت :باهمکاری کارشناسان مراکز جهادکشاورزی قبل ازشروع فصل کاشت پنبه اطلاع رسانی به کلیه بهره برداران صورت گرفته ودرهمین راستادرموتور پمپ رضائیه شهرستان سرایان یکی ازکشاورزان پیشرو بعنوان مجری طرح انتخاب گردید واهداف طرح درمزرعه وی درسطح ۳ هکتاربه مرحله اجرارسید وهمچنین تعداد ۲۹ نفر از کشاورزان حوزه این موتور پمپ و موتور پمپهای مجاوربه عنوان واحدهای تابعی سایت تحت پوشش قرارگرفته وتحت عنوان گروه هدف انتخاب شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار،  , سرایان بیدار،  ,

وی افزود: بعدازانتخاب گروه هدف کارگروه مشورتی و توجیهی برای شروع عملیات اجرایی درسایت پنبه تشکیل و ۳ کارگاه آموزشی برای کشاورزان برگزار گردید که کشاورزان به اجرای توصیه های فنی و هماهنگی برای اجرای عملیات قبل از کاشت نظیر مسایل آب و خاک ،انتخاب ارقام بذر ،کودها و سموم ،و نحوه کاشت راهنمایی گردیدند.

,

وی به تشریح عملیات انجام مراحل بشرح ذیل پرداخت

,

lرحله آماده سازی زمین (عملیات شخم)

, l,

کشاورزان سایت پنبه در تیرسال قبل اقدام به انجام زیرشکنی با عمق 70 تا 80 سانتی مترنموده اند ودر آذر ماه نسبت به عملیات شخم زنی با گاوآهن و چیزل با عمق شخم ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر اقدام نموده اند.

,

آماده سازی بستر کشت

,

کشاورزان برای آماده سازی بستر کشت اقدام به خرد کردن کلوخ ها ،تسطیح اراضی با درصد رعایت ۸۵ تا ۹۵ درصد اقدام نمودند .

,

انتخاب بذر مناسب

,

سلیمانی در خصوص انتخاب بذر تصریح کرد :در خصوص ارقام جدید تا حدودی به هدف نزدیک شده و علاقه مندی کشاورزان را از رقم پرمصرف ورامین با طول رشد زیاد به رقم خرداد با رشد کمتر و فرصت دادن به آب آخر گندم انجام شده است

,

آماده سازی و کاشت بذر

,

 درخصوص استفاده از بذرمناسب بیان نمود :استفاده از بذور دلینته گواهی شده و ترویج آن به جای بذور کرکدار مرغوب تحویلی از کارخانه پنبه توصیه گردید و همچنین قبل از کاشت ضدعفونی بذور با سموم قارچ کش با نظارت کارشناسان برای جلوگیری از خسارت اولیه آفات در دستور کار قرار گرفت .

,

کاشت بذر

, کاشت بذر ,

وی افزود :کاشت با دستگاه ردیف کار پنوماتیک و همچنین تغییر در دستگاه بذر کار هندی و ایجاد تیپ پهن کن در این دستگاه ، تحولی در این روش کشت صورت پذیرفت. وی در خصوص تراکم کشت عنوان نمود : تراکم کشت در واقع فاصله بین ردیف ها و بوته ها ۷۰در ۲۰ سانتی متر با عمق کاشت ۳ تا ۵ سانتی متر رعایت گردیده است که در کشت های قبل کشت با تراکم بالا انجام می شده است .

,

مصرف کود د زمان کاشت

, مصرف کود د زمان کاشت,

وی د خصوص مصرف کودها در زمان کاشت عنوان کرد :از کودهای فسفاته ۱۵۰ کیلوگرم ،ازته ۱۰۰کیلوگرم ،پتاسه ۵۰ کیلوگرم و کودهای زیستی یک بسته در هکتار استفاده شده است .

,

مرحله آبیاری

, مرحله آبیاری,

سلیمانی د خصوص نحوه آبیاری سایت الگویی پنبه بیان نمود :آبیاری تیپ با هدف ترویج این نوع سیستم آبیاری در سطح ۳هکتار از سایت انجام گردید و با اجرای آبیاری تیپ در مزرعه کاهش هزینه های آب آبیاری و در مجموع کاهش هزینه های تولیدی را د ب داشته است.

,

وی بیان نمود : در روش آبیاری کرتی مزارع پنبه تعداد و دو مدار آبیاری ۱۲ تا ۱۴ نوبت آبیاری با مدار ۱۰ تا ۱۲ روز می باشد که میزان آب مصرفی ۷۵۶۰ مترمکعب در هکتار می باشد ولی  در روش آبیاری تیپ اجرا شده در سایت الگویی پنبه شهرستان ، تعداد و دور مدار آبیاری ۲۴ نوبت با مدار ۶ روز با حجم آب مصرفی ۵۱۸۴ متر مکعب در هکتار انجام گردیده است که ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب را به همراه داشته است .

,

مصرف کودها د زمان داشت

, مصرف کودها د زمان داشت,

موسی سلیمانی د خصوص مصرف نوع و مقدار کود مصرفی در زمان داشت عنوان کرد :همراه با دومین آب آبیاری و در مرحله تشکیل غوزه مقدار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم کودازته درهکتارمصرف وهمچنین محلول پاشی باکودهای ریزمغذی وپتاس بالا انجام گردیده است.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه