اخبار داغ

گزارشی از مظلومیت هنر هفتم در شهر اولین‌ها؛

بی‌توجهی به تنها مجتمع سینمایی در آستانه افتتاح تبریز/ مبنای اولویت دهی به پروژه‌ها نیاز مردم و شهر نیست

بی‌توجهی به تنها مجتمع سینمایی در آستانه افتتاح تبریز/ مبنای اولویت دهی به پروژه‌ها نیاز مردم و شهر نیست
با وجود تأکید مسوؤلان کلانشهر تبریز بر لزوم بازسازی مجتمع سینمایی "قدس" که قرار بود سال گذشته افتتاح شود، این سینما فعلاً افتتاح نشده و علتی هم برای تأخیر پروژه اعلام نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، کمبود سینما و وضعیت أسفناک اندک سینماهای موجود در کلانشهر تبریز، شهر اولین‌ها معضلی است که تمام علاقه‌مندان هنر هفتم از آن می‌نالند و اعتراض به این موضوع فقط به یکی دو سال اخیر نمی‌شود که برخی فیلم‌ها به فروش‌های میلیاردی رسیده و گیشه‌ی سینما کمی پررونق‌تر شده‌اند؛ بلکه از سال‌ها پیش این مطالبه از سوی مردم و بخصوص اهالی فرهنگ وجود دارد و البته وعده‌هایی در این خصوص داده شده و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

, ,

تبریز بعنوان شهری که اولین سینمای عمومی کشور در آن شهر راه‌اندازی شده و در دهه‌های 40 و 50 فعالیت 17 سینما را تجربه کرده است، اکنون وضعیت آشفته‌ای بلحاظ سالنِ سینما دارد و اندک سینماهای فعال این شهر نیز باقی مانده از 40 سال گذشته هستند بجز سینما ناجی که ده سال بیشتر از تأسیس آن می‌گذرد و فاصله‌ی زیادی با سینماهای امروزی به لحاظ امکانات چند رسانه‌ای دارد اما بازهم نسبت به سینماهای پیر تبریز وضعیتی مناسب‌تر دارد.

,

اولین دیگری که شاید تنها در تبریز اتفاق می‌افتد، تخریب کامل و تغییر کاربری سینماهای تبریز به جای بازسازی و تجهیز آن می‌باشد که چندین سینما بدین‌گونه کاملاً تخریب و از بین رفته‌اند و چند سینمای باقی‌مانده نیز وضعیت مناسبی از لحاظ ساختمانی و فیزیکی ندارند. در این میان سینما قدس تبریز سرنوشت دیگری را تجربه کرده و برای مبدل شدن به یک پردیس سینمایی از سال 1393 در حال بازسازی و ترمیم است ولی از زمان افتتاح این مجتمع سینمایی نیز ماه‌ها می‌گذرد و علت تأخیر در راه‌اندازی پردیس سینمایی قدس تبریز مشخص نیست.

,

سینمای قدس تبریز که همانند اکثر سینماهای تبریز تحت مجموعه حوزه هنری آذربایجان‌شرقی قرار دارد، از سال 1393 به همت این مجموعه و مشارکت شهرداری تبریز تحت بازسازی قرار گرفته و قرار بود حداکثر در دهه‌ی فجر سال گذشته بهره برداری شود ولی در بسته و عدم راه‌اندازی آن همچنان قابل توجه شهروندان تبریزی است.

,

اگر اعتبار جذب نشود، حتی از جیب خود خرج می‌کنم تا کار این پردیس سینمایی به پایان برسد

,

حسن میلانی، رئیس سابق حوزه هنری آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سال 1393 برای امضاء شدن تفاهم‌نامه تبدیل سینما قدس تبریز به مجتمع چند منظوره فرهنگی و هنری و پردیس سینمایی برگزار شده بود با تأکید بر اینکه سینماهای تبریز در شان مردم این شهر و افتخارات این خطه هنرخیز نیست، می‌گوید: با جذب اعتبار ۶۲۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات استانی در کمتر از یک ماه احداث این مجتمع فرهنگی هنری آغاز می‌شود. امیدواریم این مبلغ تنها نقطه عطف باشد و بتوانیم پس از این هم اعتبار جذب کنیم در غیر اینصورت بنده حتی از جیب خود خرج می‌کنم تا کار این پردیس سینمایی به پایان برسد. میلانی در این نشست خبری وعده‌ی افتتاح این مجتمع سینمایی در اواخر سال 94 را می‌دهد.

,

اما راه‌اندازی سینمای قدس نو نوار شده به سال 1395 می‌انجامد و در این سال نیز وعده‌ها و زمان‌های متعددی برای راه‌اندازی این سینما داده می‌شود. محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری کشور در گزارشی ضمن تشریح وضعیت سینماهای کشور، از راه‌اندازی سینما قدس تبریز که به دو سالن تبدیل شده است در عید فطر (تیرماه) 1395 خبر می‌دهد ولی وعده‌ی وی محقق نمی‌شود.

,

اما حسن میلانی مدیر عامل حوزه هنری آذربایجان شرقی در دو اظهار نظر به فاصله‌ی یک هفته، آمار متناقضی ارائه می‌دهد. وی در بیست و چهارم مرداد با بیان اینکه بازسازی سینما قدس بدون مشارکت شهرداری تبریز امکان پذیر نمی‌شد، تأکید می‌کند: پردیس سینمایی قدس ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می رسد. اما او در آخرین روز مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران درصد پیشرفت سینما قدس را به 70 تقلیل داده و زمان افتتاح این مجتمع سینمایی را "به زودی" اعلام می‌کند.

,

, ,

اما در شهریور ماه، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و محمدرضا فرجی مدیر کل دفتر سینمای حرفه‌ای از روند بازسازی سینما قدس تبریز بازدید کردند و محمود کاظمی مدیرعامل موسسه سبز و غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی این موسسه خبر از شروع به فعالیت پردیس سینمایی از مهر دادند که آن هم محقق نشد.

,

صادق نجفی شهردار کلانشهر تبریز که شریک اصلی حوزه هنری در بازسازی این سینما است، آذرماه 1395 بازدیدی به همراه میر اعتماد عمادی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز و حجت الاسلام حمیدی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز از این مجموعه انجام داد و در جلسه‌ای با مدیر حوزه هنری استان و مجریان پروژه، در جریان روند اجرا و پیشرفت بخش‌های مختلف پروژه قرار گرفت و رئیس سابق حوزه هنری استان آذربایجان شرقی نیز در جریان این بازدید، از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه پردیس سینمایی قدس و افتتاح فاز نخست آن در دهه فجر سال گذشته(1395) خبر داد.

,

, ,

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز آخرین فرد مسئولی بود که از این مجتمع سینمایی بازدید کرد و با میلانی به گفت‌وگو نشست. رئیس شورای اسلامی تبریز در بازدید از سینما قدس تبریز گفت: وجود سینما قدس در سایه تعمیرات و بازسازی های به عمل آمده می تواند از شاخصه های توسعه فرهنگی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز باشد. در این جلسه اشاره‌ای به زمان افتتاح این پروژه و دلایل تأخیر چند باره‌ی آن نشد.

,

اولویت بخشی به پروژه‌ها بر اساس نیاز شهر و مردم نیست

,

با وجود تمامی وعده وعیدها برای افتتاح مجموعه‌ی سینمایی قدس در سال گذشته، تا به امروز که پنجمین ماه سال نیز دارد به پایان می‌رسد، این مجموعه فعلا راه اندازی نشده و فعلا شهر اولین‌ها در انتظار شروع به کار اولین پردیس سینمایی خود است. شهرداری تبریز که اخیراً مرکز همایش‌های بین‌المللی خود را بعد از کلی تبلیغ افتتاح کرد، با وجود اینکه در بازسازی این مجموعه مشارکت جدی دارد، هیچ توجه تبلیغی و رسانه‌ای به این موضوع ندارد و حتی رسانه‌ی رسمی شهرداری نیز ماه‌هاست خبری در این خصوص منتشر نمی‌کند و به نظر می‌رسد مبنای اولویت بخشی به پروژه‌ها در شهرداری تبریز به غیر از نیاز شهر و مردم، موارد دیگری نیز هست.

,

عدم استقبال تبریزی‌ها از سینما می‌تواند عاملی بر عدم توجه به زیر ساخت‌های هنر هفتم در کلانشهر تبریز باشد، بطوری که حتی در سانس‌های پرفروش ترین فیلم‌ها نیز عده‌ی معدودی را در سینماهای این شهر تماشا می‌کنیم، البته زمینه‌های فرهنگی در چند سینمای شهر که آن‌ها را به هر چیزی جز سینما شبیه می‌سازد و داشتن ذهنیتی نه چندان خوب از سینماهای تبریز علت دیگری بر عدم استقبال تبریزی‌ها از سینماست.

,

, ,

با شروع به کار پردیس سینمایی قدس تبریز با دو سالن مجزا و سیستم صوت و تصویر مناسب کمبودهای شهر تبریز بلحاظ سالن سینمایی مجهز کمی رفع و رجوع می‌شود ولی ظرفیت بالای این شهر توجه بیش از پیش به سالن‌های سینمایی این شهر را که گاهاً قدمتی بالاتر از نیم قرن دارند، را می‌طلبد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه