اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان:

بیابانی شدن410 هزار هکتار از اراضی گلستان را تهدید می کند/ تغییر الگوی بارش مهمترین علت وقوع سیل است

بیابانی شدن410 هزار هکتار از اراضی گلستان را تهدید می کند/ تغییر الگوی بارش مهمترین علت وقوع سیل است
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: حدود 300 هزار هکتار از اراضی شمال استان گلستان و 110 هزار هکتار از اراضی شیبدار در معرض بیابانی شدن هستند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما ، ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان با بیان اینکه بحث محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهمترین دغدغه های جدی مردم و مسئولین استان است ، اظهارکرد: موضوع خشکسالی و کم آبی یکی از موضوعات اصلی استان گلستان است و در سال آبی گذشته استان در سه مرحله درگیر بلایای طبیعی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

وی با انتقاد از برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی استان ، گفت: کل بارش استان گلستان 450میلیمتر است که حدود 70 درصد از آن که معادل 315 میلیمتر است تبخیر شده و از دسترس خارج می شود .

,

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره اینکه سرانه تجدید پذیر استان از سرانه کشور ۲۰۰ متر مکعب کمتر است، افزود: خشکسالی 4 مرحله" هواشناسی"، "هیدرولوژیکی"، "زراعی" و " اقتصادی و اجتماعی" دارد که در حال حاضر گلستان وارد مرحله خشکسالی اقتصادی و اجتماعی شده است.

,

وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد تومان اعتبارات استانی برای بیابان زدایی در نظر گرفته شده ، اذعان داشت : این دومین سالی است که استان از اعتبارات خشکسالی برخوردار شده و خوشبختانه نگاه به بیابان زدایی در استان گلستان در بین مسئولان ایجاد شده است.

,

قزلسفلو با بیان اینکه سال گذشته 65 درصد از اعتبارات استانی بیابان زدایی تخصیص داده شد ، گفت : در سال گذشته اعتبار بیابان زدایی از منابع ملی ۲۰۰ میلیون تومان بود که امسال رشد خوبی داشته و به ۵ میلیارد تومان رسیده است.

,

وی با بیان اینکه تولید گیاهان مرتعی مقاوم به شوری و خشکی در دست کار است، عنوان کرد: اصلاح و احیای مراتع که به تقویت پوشش گیاهی می انجامد خود به خود جلوی بیابان‌زایی را می گیرید و از طرفی به تولید و اشتغال استان نیز کمک می کند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه با تقویت پوشش گیاهی و انجام پروژه ذخیره نذولات می توان موضوع ریزگرد ها را در استان کنترل کرد ، افزود: یک میلیون و 250 هزار اصله نهال مرتعی در سه ایستگاه در شهرستان های گنبد کاووس، مراوه‌تپه و آق قلا تولید شده که پاییز امسال در مراتع شمال استان کشت خواهند شد.

,
,
,

وی به حدود۱۲۰ مورد سیل جاری شده در استان از دهه ۷۰ تا کنون اشاره کرد و گفت: در مرداد ماه از دهه ۸۰ شرایطی در استان حاکم شده توده هوای سیبری به استان گلستان وارد میشود که منجر به سیل میشود.

,

قزلسفلو مهمترین علت وقوع سیل را تغییر الگو بارش باران و افزایش شدت بارشها دانست و یاد آور شد: تحقیقات نشان میدهد در فاصله زمانی ۸۰ تا سال ۹۱ شدت بارشها در استان گلستان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

,

وی با بیان اینکه در بخشی از مکان ها جنگل ضعیف داریم و خاکشان نفوذ پذیری کمی دارد ، گفت: وقتی شدت بارش بالا میرود پوشش گیاهی در اراضی شیبدار تاثیر چندانی ندارد.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان افزود : در سال ۸۱ برای اجرای پروژه های آبخیزداری مصوبه ۱۸۲ میلیارد تومانی داشتیم 42 درصد آن محقق شد و با این میزان اقدامات خوبی انجام دادیم و تاثیر آن را در سیلهای بعدی در گلستان دیدیم.

,

وی با بیان اینکه حدود 750 هزار هکتار طرح آبخیزداری در استان انجام دادیم گفت : یک‌میلیون و4۰۰ هزار هکتار نیاز به اجرای طرح آبخیزداری در استان گلستان دارد که برای اجرای آن ۳۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

,

قزلسفلو به طرح جامع سیل در استان گلستان اشاره کرد و افزود: قطعا سیل را نمیتوان پایان داد و مدیریت سیلاب تلفات جانی سیل تاثیر گذار است که نیاز به تجهیزات و سازه های لازم و سیستم های هشدار دهنده دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه